Noble Armada: Lost Worlds

Noble Armada: Lost Worlds

Joakim har lekt med digitala rymdskepp så du ska slippa. Här är vår recension av Noble Armada: Lost Worlds.

Att bedöma en produkt efter utvecklarnas möjligheter och budget är en svår balansgång emellanåt. För AAA-titlarna ska givetvis granskas med de största förstoringsglasen då de har en saftig prislapp samtidigt som de besitter stora ekonomiskt förutsättningar och gigantiska utvecklingsteam. Mindre indielir kan däremot komma undan med betydligt mer med tanke på den mindre summan pengar som ofta krävs för en genomspelning samt att det är lättare att imponeras av bedrifter gjorda av få individer. I fallet Noble Armada: Lost Worlds är det dock svårt att hitta några förmildrande omständigheter överhuvudtaget, detta trots att studion bakom endast består av en handfull människor. Detta strategiäventyr har nämligen en prislapp på tvåhundra kronor för en produkt som mest erbjuder frustration och utmattning för de som försöker bemästra dess märkliga spelsätt och trasiga kontrollschema.

Noble Armada: Lost Worlds
Förutom att du kan panga på andra rymdskepp så kan du över borda dem när det tagit tillräckligt mycket skada. Men nej, det är inte mycket roligare tyvärr.

Premissen är enkel; du basar över en rymdflotta som ska ta sig ann andra rymdarméer och du kommer fördriva tiden med att skjuta ner rymdskepp och försöka vinna konflikter med diverse rymdpatrask. Det finns ett antal olika fraktioner att välja mellan, men förvänta dig inte så mycket story oavsett vilken nation du väljer då det är extremt tunnsått med allt från handling till kontext. Enligt diverse pressmeddelanden har jag dock lärt mig att Noble Armada i grunden är fysiskt miniatyrbrädspel baserat på något som kallar sig The Fading Sun-universumet, men även om du är ett hårdkokt fan av brädliren eller rollspelet i sig så har jag svårt att se att det finns något att hämta i denna digitala utgåva då det, som sagt, är löjligt magert med innehåll.

Noble Armada: Lost Worlds
Det visuella lämnar en del att önska även om det finns någon nostalgisk charm för den som vill vara positiv.

Spelbarheten är dessutom under all kritik, i alla fall om du lirar på konsol. Att bara försöka ta sig igenom tutorial-uppdraget är nämligen ett öde värre än döden då det mestadels kändes som man försökte jaga en makaron i en tvåinsmord diskho med hjälp av en piprensare och en flaska babyolja. I timmar har jag nämligen sett mina små skepp glida runt på skärmen i hopp om att de skulle komma inom skjutavstånd till en fiende, och att försöka korrigera deras kurs var för det mesta helt onödigt då det krävde så många steg (som var extremt besvärliga att få till) att det var lättare att hoppas på turen än att försöka göra några aktiva val.

Noble Armada: Lost Worlds
Bilderna gör inte spelet rättvisa. Det ser roligare ut än vad det är.

Att alla knappkommandon sedan inte registreras gör inte saken lättare såklart, och när hela spelet flertalet gånger slutande svara eller började lagga fast i olika scenarion ville jag mest bara stänga av min Xbox Series X och tillbringa min tid med något mer roande. Att räkna sandkornen på valfri badstrand hade förmodligen varit en mer givande aktivitet att sysselsätta sig med som exempel, eller varför inte öppna ett word-dokument och hålla nere G-tangenten i 98 minuter och sedan räkna hur många sidor du får ihop? Vad du än gör, håll dig undan från Noble Armada: Lost Words, spelet som får The Fast and the Furious: Crossroads och Dark Crystals Tactics att kännas välpolerade och underhållande.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+