Colin McRae Rally 2.0

Colin McRae Rally 2.0

Codemasters milstople följs upp och två år av ivrig väntan är äntligen över. Petter har testat Colins återkomst.

Hyllat av en enig spelkår, köpt av miljoner. Det är lätt att beskriva Codemasters Colin McRae Rally som spelet som definierade rallygenren och gjorde det till vad den är idag. Nu, drygt två år senare återser vi den skotske, kompromisslöse rallyföraren och hans kartläsare i en fullkomligt lysande uppföljare. Colin McRae Rally 2.0 lever upp till förväntningarna och levererar ett genomgående förbättrat spelinnehåll. Den enda svaghet som om möjligt gick att finna i det föregående spelet var grafiken som inte riktigt levde upp till samma standard som resten av spelet även om den väl fyllde sin funktion. Här har Codemasters gjort stora förbättringar. Inte minst i utseendet på spelets tolv rallybilar som är detaljerade och otroligt verklighetstrogna. Bilarna deformeras autentiskt vid kollision och underbara detaljer som att kofångaren lossnar i ena änden vid vårdslös körning och ligger och slår mot asfalten tills den trillar av ger en härlig känsla av realism.

Spelets miljöer har även de förbättrats och bjuder nu på en mer trovärdig och inlevelserik terräng. Grafikerna har återskapat spelets miljöer efter fotografier från, autentiska platser och på så sätt kunnat skapa en bättre känsla av verklighet. Rallyt körs genom åtta länder där det precis som i verkligheten bjuds på maximal variation. Codemasters har även valt att tillföra ett arkadläge likt Sega Rally då sex bilar tävlar på en rallycrossbana. Detta gör att man ,antingen mot motståndare eller själv, även kan tävla på kortare rundgående banor om de vidsträckta superspecialsträckorna inte passar. Där det skett flest förbättringar är trots den uppgraderade grafiken spelets fysikmotor. Kvar från det föregående spelet är den överlägsna spelkänslan och den underhållande men ändå utmanande kontrollen. Tillfört är ett helt nytt system för uträkning av kollisioner, tyngdlagar och gravitation vilket gör att bilen reagerar skrämmande realistiskt. Bilens balans och dynamik är underbart återskapad och en speciell tyngd finns i samtliga fordon. När man exempelvis kör upp från grus och in på asfalt skriker det till i däcken när gummit får fäste och man riktigt känner hur bilen accelererar. Vid allehanda kollisioner uppför sig bilarna betydligt mer trovärdigt än något annat spel av den här typen, något som gör upplevelsen i Colin 2.0 oöverträffad. Ljudet har även det genomgått några smärre förbättringar och ger en starkare känsla av inlevelse. Detta tillsammans med den nya förbättrade cockpitvyn gör upplevelsen sanslöst beroendeframkallande.

Det sätt som spelet presenteras på är även det otroligt bra. Efter en fartfylld och i vanlig ordning snygg inledning tas spelaren in i ett originellt och mycket  trevligt menysystem. Med Colin McRae Rally har engelska Codemasters än en gång bevisat sin storhet. Det bjuds på en mycket märkvärdig rallyupplevelse, superstiligt presenterat och med ett väl tilltaget innehållsdjup. Saknar du grovgruset från det första spelet bör du omedelbart inhandla det här, mitt absoluta favoritspel när det kommer till riktig WRC-rally och en lysande uppföljare.

8 / 10
+
Underbar spelkontroll