Svenska
Gamereactor
recensioner
Automobilista 2

Automobilista 2

Bättre sent än aldrig, eller? I det här fallet kanske det gått för lång tid, men nu har i alla fall segproppen Hegevall betygsatt Reizas heta tvåa...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Med Automobilista bevisade uppstickaren Reiza att de menade allvar och även om jag aldrig riktigt fastnade för det spelet, innehöll det gott om imponerande kvaliteter. Tvåan har varit ute ett antal månader vilket gör detta till världens mest troligt segaste recension, men för egen del handlar simracinggenren om att verkligen leva med ett spel under längre tid, tillbringa mer tid med fördjupning än vad som är ett måste närt det kommer till de flesta andra typer av spel som jag betygsätter. Sen har denna titel förändrats så pass mycket vecka-för-vecka att jag ärligt talat känt mig schizofren i mitt tyckande, vilket har gjort att jag under flertalet månader sköt denna uppgift åt sidan och istället fokuserade på allt annat som måste skötas här på siten. Men nu är det dags. Äntligen. Automobilista 2 ska betygsättas och jag känner mig äntligen redo att dela ut en nuffra.

När det här spelet först släpptes var det, precis som sin föregångare, fokuserat på en rad olika mindre sexiga racingdiscipliner som inte känns särskilt anpassade för en internationell publik. Det var mycket märkliga hemmabyggen, lastbilar och single seaters, helt enkelt - Och jag var aldrig särskilt lockad av innehållet. För mig är det så pass enkelt att jag helst av allt kör GT-bilar och då primärt GT3 och GT4, vilket gör att jag mer än gärna väljer Assetto Corsa och uppföljaren (eller "stickspåret") Assetto Corsa Competizione när jag ska variera mig lite och ta en paus från rallyskogarna i Dirt Rally 2.0. Men så släppte Reiza ifrån sig en GT3-uppgradering i höstas som inte bara dundrade in gott om sexiga GT-bilar men även flera nya banor, däribland belgiska Spa-Francorchamps, som sedan GTR 2-tiden varit en solklar favorit för min del. Utöver detta rullade utvecklarna ut Hockenheim & Silverstone i november 2020 och tillsammans med GT3-monstret McLaren 720S GT3 har jag levt farligt på den legendariska asfalten på dessa tre banor, på slutet.

Automobilista 2
Grafiken är tack vare Madness Engine (från Project Cars 2) riktigt bra.

Automobilista 2 är byggt på Madness Engine som utvecklats av brittiska Slightly Mad Studios, som använde motorn i bland annat Project Cars 2 samt Project Cars 2. Och detta märker man direkt när man hoppar ned i någon av de 88 bilarna som Automobilista 2 innehåller. Till att börja med märks det eftersom Automobilista 2 är hutlöst snyggt, tjusigare än allt annat i hardcoresim-genren. Iracing, Assetto Corsa, Rfactor 2 och Assetto Corsa Competizione är i stort sett chanslösa här, när det gäller det visuella. Att storma fram på Kemmel-rakan på Spa i en McLaren 720S GT3 när solen precis gått ned, är en renodlad fröjd för ögat och tillsammans med väldigt välgjorda bilmodeller med detaljerade cockpits och laserscannade banor proppade av detaljer, är det svårt att hitta något att gnälla på rörande den grafiska biten.

Ljudet är dessutom riktigt bra, även om det fortfarande är så bisarrt att ett snart nio år gammalt helsvenskt spel vid namn Raceroom Racing Experience fortfarande regerar denna del av denna genre. Automobilista 2 saknar lite vinande från växellådorna och ibland blir det lite för sterilt rent audiomässigt, men överlag är ljudbilden bra med vettiga motorljud, trevliga miljöljud och snygga panoreringar. Detta gäller även själva presentationen som jag tycker är genrens bästa, just nu. Tätt följt av Kunos konstant förbättrade Assetto Corsa Competizione. Automobilista 2 är stilfullt presenterat på et sätt som gör mig racesugen och menyer och diverse menysystem för när man gör set-ups och pillar med grafiktrim, är larvigt överskådliga och smart utformade. Glöm den där klick-tokiga mardrömmen som stavas Iracing eller allra helst Rfactor 2, i Automobilista 2 ser varenda liten aspekt av menyerna ut som ett modernt spel ska och bör göra.

Det finns i stort sett bara bra saker att säga om upplägget och innehållsmängden, också. Karriärläget står under "kommande" och ska tydligen vara på väg till sommaren och matchmakingen är aldrig felfri men det fungerar väl och det finns gott om variation här. Online-tävlingarna skulle precis som i fallet med att racingsimulatorer må bra av lite mer Iracing-kompromisslöshet gällande varningar och avstängningar och lite mindre "crazy bananas Forza Motorsport-trams" men överlag är detta bra, rakt igenom. När det gäller bilfysiken är Automobilista 2 bra, men inte briljant.

Automobilista 2
Det finns gott om märkliga racingklasser här, eller vad sägs om lastbilar?

De problem som existerar i framförallt Project Cars 2 gällande däckfysiken, existerar i viss mån även här vilket inte är särskilt märkligt då de delar samma spelmotor. Reiza har arbetat hårt med friktionsdelen, då glidvinkeln ger vika och när gummit blir varmt, vilket gör att de3n där lite flytande känslan av att sväva tre millimeter ovanför underlaget som finns i Project Cars 2, är bättre här. Mycket bättre, till och med. Det som däremot finns kvar är det där märkliga guppandet som sker under inbromsning då bilen ibland beter sig om om den kör över flertalet curbs eller över stenar, även fast man i princip bara stampar på bromsen inför Spa-hårnålen La Source. Reiza har mottagit mängder av kritik mot just detta och säger sig arbeta på en lösning för att kunna dra ned på det, enligt deras eget forum, men dyker du in i ett race ikväll, kommer din McLaren 720S GT3 att bete sig aningen, aningen märkligt vid inbromsning. Fartkänslan är inte optimal, heller. Faktum är att det ibland känns som om ens 600 hk starka GT3-kärra går alldeles för långsamt vilket är ett rådande bekymmer enligt mig i titlar som Iracing, Rfactor 2, ACC samt detta.

Detta handlar naturligtvis om en hårfin balans där för mycket och för överdriven fartkänsla för spelet att se ut som ett arkadspel i klass med dräparfiaskot Project Cars 3 men i min värld vilar det ett misslyckande i flera av dessa hardcore-simulatorer när det kommer till att verkligen förmedla känslan av att man stormar fram i 300 blås i en av världens rappaste tävlingskärror. Och här kommer Reiza att behöva jobba ned sig i allt från kameraskak till ren känsla av longitudinala G-krafter och momentum.

Automobilista 2
Banorna är superbt återskapta och bilarna likaså.

Automobilista 2 är bra. Det har växt ordentligt sedan det släpptes och det märks att utvecklarna verkligen brinner för simulatorracing och de har regelbundet pumpat ur sig kvalitativt material som expanderar upplevelsen på bästa tänkbara vid. Lyckas Reiza få bukt med hur bilarna beter sig under hård inbromsning samt plussa på den bleka fartkänslan kan detta såklart bli fullständigt fenomenalt. Jag återkommer senare i år (Gamereactor Rewind) när karriärläget släpps

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Bra bilfysik, superb grafik, vettlöst fin presentation, gott om innehåll, trevlig ljudbild
-
Klen fartkänsla, bilarna beter sig något märkligt under hård inbromsning
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Automobilista 2Score

Automobilista 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Bättre sent än aldrig, eller? I det här fallet kanske det gått för lång tid, men nu har i alla fall segproppen Hegevall betygsatt Reizas heta tvåa...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy