Svenska
Gamereactor
recensioner
Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4

Monster Energy Supercross 4

Johan har satt sig på crossen i det årliga supercross-spelet med det långa namnet. Bjuder den fjärde delen på härlig action i gruset?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag börjar känna mig som en expert i Monster Energy Supercross-serien efter att ha tagit platinumtroféer i två utav de tre första delarna. Därför blev jag glad när det var dags att spela den fjärde delen av serien, trots att jag inte ens kör cross i verkliga livet. Tyvärr måste jag säga att det här är den del jag gillar minst av de fyra som släppts hittills och Milestone har nog tagit sig vatten över huvudet genom att göra detta till en årlig serie. Det här hade utan tvekan kunnat vara en serie där spel släpps vartannat eller vart tredje år. De har visserligen försökt slänga in lite nytt här och där, men det hjälper inte mot den typ av Monster Energy Supercross-trötthet jag börjar lida av. När det blir för mycket av det goda, så att säga.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4
Dags att köra igång detta års karriärläge.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4, som är den fulla och onödigt långa titeln, bjuder på de spellägen du kan förvänta dig i ett spel som detta. Karriärläget är såklart det som får anses vara huvudläget. Det är i det stora hela likt de tidigare spelen i serien, med samma presentation av åkare och upplägg av säsonger. Det är givetvis svårt att ändra på det upplägget genom att det grundas på en officiell sport och dess schema. De två stora förändringarna detta år är en ny amatörserie samt egenskaper att uppgradera. Tidigare har vi fått starta i en av de två 250-serierna (East/West) eller 450, men där gången måste vi först gå igenom något som kallas "Futures". Något som kan ses som en amatörserie för talanger, där de lär sig grunderna i supercross samt försöker få deras proffslicens. Efter tre race i denna serie är det dags att välja antingen 250 East eller West.

Detta oavsett hur bra eller dåligt det gått i Futures. Och räkna med att det kommer vara väldigt tufft. Milestone har nämligen implementerat ett nytt egenskapsträd. Du låser upp poäng genom att genomföra olika träningar mellan varje race. Poängen som går att låsa upp är för allt mellan att höja farten i kurvor till bättre bromskraft till kortare skador. Ja, det går att skada sig. Faller du på rumpan i ett race kan det resultera i en skada, vilket leder till att din åkare presterar sämre nästa race. På grund utav detta känns din åkare chanslös mot de datorstyrda, innan egenskaperna låses upp. Jag hamnade sist i samtliga tre race i Futures. Det kan säkert ha att göra med mina egna kunskaper också, men detta spel är oförlåtande. Det är inte bara att gasa och bromsa. Du måste lära dig att hantera din åkares kroppsvikt med den ena styrspaken och hur crossen beter sig med den andra. Minsta lilla felkalkylering och du missar helt ett hopp, vilket leder till att du kommer fel in i de kommande tre hoppen. Det är bara att vinka adjö när hela startfältet hoppar om dig.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4
Förbered dig på aggressiva åkare. Flytta på dig eller bli överkörd.
Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4
Ett nytt egenskapsträd har introducerats i karriärläget.

Inte blir det bättre av att de datorstyrda åkarna känns som aggressiva murar. De skiter rent ut sagt blanka fasiken i ditt välmående. Här ska vi ta oss fram, fortast möjligt. Landar de på ditt huvud efter hopp är det liksom inte deras problem. Problemet är att du verkar väga som en fjäder och de är byggda av bästa möjliga tegelmurare. De går inte att rubba. Men om de väljer att svänga in i dig är det en stor chans, eller risk, att du kommer att få den lika roliga som frustrerande trasdockesystemet (ragdoll om du så vill). Detta gäller oavsett vilken svårighetsgrad du spelar på.

Det andra stället som Milestone valt att lägga sitt krut på är den öppna, men ändå inte, världen som kallas Compound. Den här gången befinner vi oss i ett Maine-inspirerat landskap och tanken med detta är att du bara ska åka runt och hoppa och ha roligt. Eller träna om du känner för det. Här finns stränder, berg, vägar, grottor, ruiner och en väldigt liten fiskeby att undersöka. Det här utrymmet är faktiskt rätt stort och det är roligt att bara larva sig lite. En liten stund i alla fall. Att dessutom kunna göra det med upp till tre vänner är kanon. Tyvärr visar Compound vad bristerna i karriärläget är. Du kan använda dig av vilken åkare du vill i Compund (nu även med Ken Roczen om du är ett fan av honom) och skillnaden mellan en riktig åkare och din egen är som natt och dag. Jag vann det första racet jag körde i den vackra ruindelen, medan jag kom sist de tre loppen innan i karriärsläget. Jag kräver så klart inte att jag ska vara en superstjärna direkt, men att hamna 30 sekunder efter näst sista åkaren bara för att jag inte har tillräckligt med egenskapspoäng känns fel. Min upplevelse i Compound bjöd dessutom på en rejäl slev inpoppande texturer och en gång föll jag helt plötsligt igenom kartan och ner i det vita tomrummet därunder. Det är verkligen inte det vackraste spelet, men också långt ifrån det fulaste.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4
Den "öppna" världen i Compound-läget bjuder på ruiner att tävla i.

En av sakerna som Monster Energy Supercross 4 lyckats riktigt bra med är möjligheten att anpassa och skräddarsy. Det finns mer än 110 märken för kosmetiska saker och utrustning till crossen. Och banskaparen är riktigt djup. Det finns nya moduler och bitar och du kan verkligen göra en bana med ditt eget avtryck. Vill du ha 50 hopp? Gör en bana med 50 hopp. Vill du bara ha en massa hårnålskurvor? Inga problem. Broar? Tunnlar? Gropar? Ja, ja och ja. Om du tycker om att leka med banskapande finns verktygen där för dig.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4
Banskaparen är djup och du kan bygga i princip vad du vill.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4 är till slut ett spel för de inbitna fansen av serien eller sporten. Nykomlingar kommer däremot mötas av en rejäl uppförsbacke med superaggressiva datorstyrda åkare och ett karriärläge som är upplagd för att göra dig totalt underlägsen under de första timmarna. Har du spelat de tidigare spelen vet du vad du får här, i en serie som absolut inte behöver släppas årligen.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Djupare karriärläge, relativt stor öppen värld i Compund-läget
-
Brutalt underlägsen de första timmarna i karriärläget, alldeles för aggressiva datorstyrda åkare, medelmåttig grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Monster Energy Supercross 4Score

Monster Energy Supercross 4

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Johan har satt sig på crossen i det årliga supercross-spelet med det långa namnet. Bjuder den fjärde delen på härlig action i gruset?



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy