Wario Ware: Smooth Moves

Wario Ware: Smooth Moves

Tre sekunder, ny gren. Tre sekunder, ny gren. Jonas har hjälpt tanter med löständer, plockat näshår, druckit mjölk och klyvt tunnor i nya Wario Ware till Nintendo Wii

De andra i redaktionen bara hånskrattar, men faktumet är att Wario Ware: Smooth Moves är det enskilda Wii-spel jag sett mest fram emot bland premiärspelen. Jag älskar det enkla men hysteriska konceptet, humorn, de sköna grenarna och naturligtvis innebär spelet det verkliga elddopet för Wii-fjärrkontrollen.

Och efter otaliga avverkade timmar, tusentals minispel samt många hårda fighter mot goda vänner kan jag bara konstatera att Nintendo lyckats igen. Nästan. För lite besviken är jag ändå på spelet som faktiskt är mycket mindre innehållsrikt än jag först hoppades på.

Att gå igenom storyn i Wario Ware: Smooth Moves är ungefär som att berätta om densamma i Tetris. Spelet handlar om att utföra minispel som varar ungefär tre sekunder, innan nästa tar vid. Och tempot ökas raskt på så det går fortare och fortare. Så långt är Wario Ware: Smooth Moves likt sina föregångare, men eftersom spelet släpps till Wii är alla minispel naturligtvis helt annorlunda än något tidigare (möjligen undantaget Wario Ware Twisted som aldrig släpptes i Europa).

Att Nintendo denna gång knappt haft några begränsningar för hur en gren kan utföras är spelets absolut största styrka, men paradoxalt nog också dess största nackdel. Till skillnad från tidigare delar där man bara kunnat ta upp Wario Ware och börja spela, krävs här en ganska rejäl genomgång av alla grenarna. Det gör att spelet inte blir lika intuitivt som förut och det riskerar att avskräcka de som bara testar spelet på någon Wii-demostation.

Nå, sedan man fattat galoppen och kommit igång är det mesta som förut. Fantasin hos Nintendo verkar ha gått på högvarv, för på tre sekunder ska man exempelvis sätta in löständer på en gammal dam, skaka av flugor från bananer, dela ut reklam, plocka näshår och dricka vatten. Allt är minutiöst smart uttänkt och det går att misslyckas genom att vara för bra (prova dricka vatten för snabbt så får du se vad jag menar) och genom att vara för dålig. Man ska hela tiden göra rätt, och det snabbt.

En stor skillnad gentemot tidigare delar är att man denna gång mellan varje grej måste byta fattning om fjärrkontrollen. Ibland ska man hålla den som en penna mellan fingrarna, ibland som en ratt och till och med som ett svärd i sin balja vid höften. Det knäppaste sättet är tveklöst elefanten där du ska hålla fjärrkontrollen mot ditt huvud som en snabel, för att exempelvis plocka upp frukt.

Faktumet är att dessa varianter för hur man ska hålla fjärrkontrollen inte bara är galen kosmetika, utan tillför något. Ska du hålla fjärrkontrollen liggandes i din handflata är det för att spelet du ska spela fungerar bättre då. Visst kan man spela genom att hålla den som man vill, men man tappar helt klart lite i precision. Totalt sett finns 14 olika varianter för hur fjärrkontrollen ska hållas och innan man får börja spela på allvar får man en noggrann genomgång.

I och med det så återkommer vi för övrigt lite till problemet jag nämnde ovan, trots spelets enkelhet så är det inte nog enkelt. Mina vänner som inte nyttjat alla sätt att hålla i fjärrkontrollen innan hade inte en chans och förstod påfallande ofta inte ens vad de skulle göra när minispelet drog igång. Tröskeln för att kunna ha kul med Wario har helt enkelt blivit högre.

Nå, sedan man blivit varm i kläderna är spelet lika mästerligt som alltid. Denna gång används även dina Mii-figurer sporadiskt och dyker upp lite här och där i minispelen. Dessutom finns mängder av enskilda minispel avsedda att spelas längre stunder såsom en klassisk Breakout-variant med bordtennisracket och även dart. Wario Ware: Smooth Moves är även en guldgruva för den som vill spela multiplayer. Det finns mängder av spelsätt, varav den bästa låter tolv personer dela på en fjärrkontroll där man genom att lyckas i minispelen skaffar sig större chanser att vinna.

Dessutom är spelet fortfarande helt fantastiskt designmässigt. Man bara inte kan låta bli att gapskratta över de tvära kasten mellan en riktigt tekniskt snygg gren med mängder av polygoner, för att sekunden senare sitta med extremt primitivt pixelgrafik som inte ens hade varit snyggt till NES. Allt detta är extremt avsiktligt givetvis och bidrar till den galna känslan som omger spelet och man vet verkligen aldrig vad som ska komma härnäst.

Det som drar ned betyget är ändå det faktum att det är krångligare än förr. Vissa grenar är märkbart svårare än andra, speciellt i pressade situationer, vilket också gör att det stundtals är mer tur med grenarna än skicklighet som avgör om man lyckas klara 50 grenar i sträck eller inte.

Men i sina bästa stunder är Wario Ware: Smooth Moves ändå precis så kul som jag hade hoppats på, och precis som med föregångarna lär detta enkla men geniala samt galna men genomtänkta spel underhålla i flera år framöver. Och även om jag kanske hade hoppats på ett mer polerat spel är det ändå ett givet tillskott i spelsamling för alla minispelsälskande Wii-ägare.

Wario Ware: Smooth Moves
Wario Ware: Smooth Moves
Wario Ware: Smooth Moves