The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Nintendo dundrar nu ut en Switch-konvertering av Wii-spelet om en viss knallgrön alvpojke och hans kapabla svärd, och vi har naturligtvis recenserat det...

Ända sedan The Wind Waker och Twilight Princess släpptes på nytt till Wii U med uppgraderad HD-grafik såg fans av Nintendos 35-åriga äventyr fram emot att se Skyward Sword få samma behandling. Nu när The Legend of Zelda: Skyward Sword HD äntligen lanseras på Nintendo Switch ett decennium efter dess första release, är jag glad att kunna rapportera att det finns mer i den här remastern än vad som först syns till när man startar äventyret.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Skyward Sword är utvecklat av Nintendos största team, deras EAD-team vars chef heter något med Shigeru.

Men först och främst, grafiken. Jag gjorde mina hemläxa - och jag är säker på att många av er som läser detta också har gjort detsamma - och spelat några utvalda delar av Wii-spelet för att göra mig redo för den här recensionen. Och jag måste säga att även om inget Wii-spel åldrats särskilt bra när det gäller grafik var Skyward Sword definitivt ett av de värsta fallen. Det var inte bara en fråga om spelets direkt gräsligt låga upplösning som orsakade jaggies i massor, utan också de uppoffringar utvecklarna hemma hos Nintendo var tvungna att göra för att få det att fungera till Wii överhuvudtaget. Den fem gånger så höga upplösningen målar en mycket skarpare bild på skärmen, med både landskap och karaktärer med mjuka och definierade kanter (för att inte tala om karta och menyer ser inte längre ut som en suddig röra). Samtidigt möjliggör den markant ökade bildkvaliteten mer levande färger, vilket passar bra med den lite mer kontrasterande belysningen som används för den här versionen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Upplösningen är i denna version hela fem gånger högre än i originalet.

Detta får det som var ett vackert konstnärligt arbete att äntligen vakna till liv. Beviljas, du kan upptäcka dess låga polygon-innehåll, eller hur vissa strukturer här och där inte uppskalade ordentligt, men det är en mycket anständig restaureringsinsats som tar en klassiker och till och med gör den spelbar för många. Och om du lägger till duplicerad framerate (som nu körs med jämna 60 bilder per sekund) till mixen, är resultatet inte bara tilltalande för ögat, utan också lyckat sett till det faktum att det här är en rörelsebaserad spelupplevelse där det är viktigt med själva flytet. För hur Nintendo skulle hantera omstöpandet av spelkontrollen var, förutom den grafiska uppgraderingen, den viktigaste och mest kontroversiella punkten i denna remaster. Wii-spelet baserades på röreslekontroll, man viftade konstant. Och det gillade jag aldrig riktigt.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Det går att välja mellan "motion controls" och en mer traditionell, knappbaserad lösning.

Rörelseåtgärderna med Joy-Con-kontrollerna känns bättre nu. Tekniken har uppenbarligen utvecklats sedan dess, men kanske är det den ovan nämnda 60 fps-bilduppdateringen som gör skillnaden. Skyward Sword är fortfarande ett ytterst unikt spel med flera pussel och strider baserat på vad du fysiskt gör med dina händer. Är den mer traditionella, knappbaserade kontrollmetoden som utvecklats specifikt för denna version bra? Tja, jag skulle personligen rekommendera alla att ge rörelsekontrollerna en chans först. Med detta sagt är den föreslagna lösningen för de traditionella kontrollerna tillräckligt bra, också. Nu finns det några försiktighetsåtgärder att tänka på här: Om du spelar rörelse på TV och sedan - självklart - knappar på handenheten är övergången inte riktigt sömlös eftersom det finns några förändringar i layouten att tänka om innan du känner dig som hemma.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Skyward Sword förblir ett av de mest unika spelen i serien.

Andra små tweaks jag uppskattar är subtila, som att namnen på de talande karaktärerna på skärmen nu skrivs ut ovanför deras huvuden, att spelet sparar så fort du går förbi en fågelstaty vilket, tro mig, också gör att upplevelsen känns klart mer modern. Resten är historia. Skyward Sword är fortfarande originellt, atmosfäriskt, inlevelserikt, utmanande, vackert och märkligt - allt på samma gång. Här hittar du briljanta bossfighter, lysande pussel och den där svårbeskrivna Zelda-stämningen som jag tror att vi alla kan relatera till. Här hittar dy 50+ timmar av strålande äventyrande som jag inte tycker att någon Switch-ägare bör missa.

9 / 10
+
Ordentligt förbättrad spelkamera, uppgraderad grafik, fantastiska pussel, grymt bra atmosfär, fortfarande briljant bandesign, ljuvlig story