Hell Let Loose

Hell Let Loose

Patrik har gömt sig från mullrande stridsvagnar, byggt bunkrar, försökt övertala ilskna generaler om hur fel de har och drunknat i vattenpölar i detta multiplayer- orienterade actionspel...

Regn, eld blod och misär väntar dig i detta kompetenta krigsspel. Jag minns min första match liggandes i vägrenen, samtidigt som fiendens kulor ljöd över mitt huvud. Jag låg i ett dike med huvudet nere vid sidan av en fårhage. Mina allierade vandrade hukandes förbi och en av gruppledarna försökte få hit en stridsvagn som förstärkning. De vill springa genom hagen rakt in i tysk maskingevärseld, vilket är en snabb metod att dö på. Jag hade inga förhoppningar men som vanlig soldat så får man hjälpas åt i laget. Tack och lov blev vår framryckning inte av då vi aldrig fick förstärkning och ombads att retirera till en annan position. Där byggde våra ingenjörer upp bunkrar och taggtråd.

Kommunikationen är det som sticker ut mest i detta förstapersonsspel. Utan det hade vi aldrig fått upp byggnaderna rätt och försvarat vår position. Tänk dig kommunikationen från Arma och Counter-Strike mellan 50 spelare per lag. Det är vad utvecklarna Black Matter försöker åstadkomma. 100 spelare samtidigt blir uppdelade i olika klasser och försöker erövra målen på dessa massiva nivåer. När jag för första gången öppnade kartan var det övermäktigt inledningsvis. Svårtydda symboler, rutnät och svårnavigerad var mina första intryck. De som gav order på servern förväntade sig att man rörde sig till specifika positioner och det kändes som mina första steg i Red Orchestra och Operation Flashpoint. Du kanske själv minns de där ögonblicken i sistnämnda titel, liggandes i en skog och försökte lista ut din position.

Hell Let LooseHell Let Loose
Träd, kartor, sten och mer träd. Att navigera miljöerna är en utmaning ibörjan.

En del har redan dragit liknelser till Battlefield och med all rätt. Hell Let Loose har infanteri, fordon och annat som kännetecknar det vi förväntar oss från den serien. Det finns också många roller du kan välja, som exempelvis befälhavare för laget. Denne koordinerar, samordnar och använder resurserna vi spelare samlar in från punkter på kartan. Dessa resurser kan sedan användas för flyganfall och mycket annat. Du kan också när du valt vissa klasser bygga byggnader för extra resurser på fiendens territorium. Gruppbefälet för varje pluton har lite extra verktyg som att bygga en spawn-punkt. Denne är också oftast ansvarig för kommunikation med andra gruppbefäl.

Om du är intresserad av detta precis som jag, var medveten om att det är ett mer krävande actionspel med en hög inlärningskurva. Du behöver också ta hänsyn till dina allierade och samarbeta med laget. Vi som spelare belönas för att jobba tillsammans mot målen. Ju mer resurser vi kan generera, desto mer kan vi klara av. Om resurserna är tillräckligt omfattande kan generalen använda sina förmågor ordentligt. Där sitter också en svaghet i systemet, om befälhavaren inte klarar av uppdraget lider laget. Jag har testat läget vid ett tillfälle och det är komplext. Det är mycket att hålla reda på och det fixar inte nya spelare. Idag är kravet att du nått nivå tio, jag kan tycka att det ska vara minst nivå 20.

Det finns 14 klasser att välja på dessa är; General, officer, anti-stridsvagnsskytt, maskingevärsskytt, infanterist, sjukvårdare, ingenjör, understöd, infanterist med automatvapen, spanare, krypskytt, stridsvagnsbefäl, stridsvagnsbesättning. Du förstår förmodligen att det går något längre än mer traditionella och populära skjutspel. Varje roll är unik och fyller en specifik funktion. Valet att begränsa så att en spelare i en match kan vara spanare och en annan krypskytt är smart. Detta tar bort problematiken som Battlefield har med för många långdistansskyttar. Stridsvagnarna är även de mer sällsynta, men i gengäld mer dödliga och skräckinjagande när de väl dyker upp.

Hell Let LooseHell Let Loose
Även vattenpölar kan döda dig om du ligger ner i dessa. Spawn-systemet är robust.

Nivåerna är stora och kräver det stora spelarantalet för att komma till sin rätt. Är det för få spelare känns banorna tomma. Det kan också ta lång tid att gå från en punkt till en annan. Då är det trevligt med lite omväxlande eldstrider. Några favoriter bland nivåerna var stadsbanan Sainte-Mère-Église, Hürtgen Forest, Carentan och Foy som alla är fint återgivna och såg strider under det riktiga kriget. Det finns 9 kartor att välja mellan och nästan alla är bra. Jag fick inte ett gott intryck av strandnivåerna som Omaha och Utah Beach. De lyckades inte sälja samma bombastiska landsättning som den ur Rädda menige Ryan. Min upplevelse var att folk sprang i cirklar och det fanns väldigt få hot på stranden.

De stadsbaserade nivåerna är de mest intensiva och de som givit mig mest nöje. Stadskärnorna präglas av eldstrider och gatorna av stridsvagnar som mullrar fram i ilska. De får marken att nästan skaka av allt ljud och spelarna försöker oftast att gömma sig av rädsla. Som vanlig infanterist har du nästan inga verktyg att skydda dig mot dessa pansarbeklädda monster. I stället måste du förlita dig på att andra roller tar sig an dessa hot. Krypskyttar eller bakhåll kan vänta runt varje hörn. Alla potentiella skydd städerna erbjuder kräver också mer av dig som soldat än öppna landskap. Din position, hur du använder granater och din pricksäkerhet är oftast vägen till framgång.

Hell Let Loose
Interiörerna är detaljerade och ofta vertikala med flera våningar. Denna aspekt gillar jag verkligen även om husen ej är förstörbara.

Du undrar säkert om skjutandet är bra och jag kan meddela att den känns bra. Ibland är det lite väl mycket svaj om du blir beskjuten. Däremot erbjuder spelet bra feedback för skott, träffar och liknande tack vare god ljuddesign och godtagbara visuella effekter när du avfyrar vapen. Även anti-stridsvagnsvapen som raketgevär har en bra audiovisuell feedback till sig. Ljudet och effekterna är verkligen centrala i att sälja actionspel, därför är jag glad att de lyckats väl. Vapnen är också trovärdiga även om texturerna på händer och vapen inte imponerar. Jag anser också att det finns problem med balansen, då vissa är lite för kraftfulla och andra lite för svaga. Däremot gillade jag maskingevären, det känns kraftfulla och fyller sin roll väl. Om du blir beskjuten kan du inte bara stå upp och skjuta någon som i andra spel. Det tar förvisso lite tid att fälla ner benen och sätta upp maskingevären i en skjutbar position, men det är värt det. Det är ett av få spel som gör vapnen rättvisa.

Även om du inte kan flyga planen så kan du köra stridsvagnarna. Stridsvagnarna fungerar lite som fordon i militärsimulatorer. Det fungerar på det viset att flera spelare samarbetar i olika säten. Varje säte har en roll att fylla och den som kör behöver också komma ihåg aspekter som att växla. För att ta kontrollen över dessa fordon behöver du välja rätt klass. Det är en utmaning att styra dessa och bli bra på det även om de är mäktiga i rätt händer. Skulle de bli skadade kan du via byggnader eller ingenjörsklassen få reparationer. Förvänta dig dock inte att köra genom hus och förstöra miljön. Tyvärr har detta spel inga sådana funktioner. Därför kan det vara lite svårt att komma åt infanteri som gömmer sig på vinden eller i husen ibland. Jag anser att spela som infanteri är både roligare och mer belönande. Däremot finns det onekligen potential i det här systemet.

Hell Let Loose
Växla framåt, växla bakåt och kör inte över generalen.

Är du van att spela Red Orchestra 2 och Rising Storm 2: Vietnam kommer du känna dig som hemma. Det som sticker ut är antalet spelare, grafiken och hur polerat det känns. Det är följsamt, låter bra, ser riktigt fint ut på höga inställningar och presterar väl tekniskt under matcherna. Min största svårighet under recensionen av detta, har varit att hitta bra servrar. Oftast har jag inte ens kommit in alls och det har strulat mycket. Även om det inte säger så mycket om kvaliteten på själva spelet bör du vara medveten om det vid lanseringen. Det behöver inte innebära problem för just dig men det har varit en frustration för mig. En annan viktig sak att nämna är att servrarna oftast har regler som är värda att ta del av.

Hell Let Loose är vackert, bombastiskt, storslaget och spelar väldigt väl. Även om det verkar mainstream i vissa avseenden är det likt titlar som Red Orchestra 2. Jag väljer att betona detta eftersom skillnaden är viktig. De är distinkta typer av skjutspel som lämpar sig olika bra beroende på vem du är som spelar. Om du, som jag uppskattar lite djupare actionspel är detta värt att undersöka. Det har ett levelsystem och genom det kan du ändra utseende på klasser. I dagsläget är det så pass begränsat att det inte har någon relevans.

Trots tekniska svårigheter har detta krigsdrama gett mig ett antal fina ögonblick och fått mig att längta efter Red Orchestra 3. Jag är glad att Team 17 vågade stå som utgivare då genren behöver fler titlar med mer realism och simulering. Däremot ser jag också risker med detta om antalet spelare saknas. Alla klasser behövs och om spelarna inte kan fylla ut dessa, kan lagen inte dra nytta av alla verktyg. Att klasserna kan bygga olika byggnader gör också att det sticker ut lite. Hell Let Loose står och faller lite med sin spelarbas, men när allting klickar är det en trevlig upplevelse som kan tävla med andra internetbaserade förstapersonsskjutare.

Hell Let LooseHell Let LooseHell Let Loose
Flygplanen kan du inte styra men vilka kläder du har på dig är en annan sak, så länge de är upplåsta.
7 / 10