Svenska
Gamereactor
recensioner
Chernobylite

Chernobylite

En splittrad Hegevall har dundrat ut betyg på det tungt Stalker-inspirerade actionrollspelet där spelaren återvänder till det minst sagt ogästvänliga Prypjat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag vet inte riktigt varför jag fastnade för hur Chernobylite såg ut, på förhand. Jag antar att min Metro 2033-kärlek samt det faktum att jag längtar efter Stalker 2, fick mig att skaffa early access-versionen av detta postapokalyptiska actionrollspel. Nu är det släppt, ute. I färdig form. Och jag känner mig hyfsat redo att dela ut en nuffra, även om det här spelet gjort mig en smula schizofren.

Storyn är inget vidare, till att börja med. Du axlar rollen som Igor, en kärnkraftsfysiker tidigare anställd vid kärnkraftverket i Tjernobyl som nu, 30 år efter incidenten som ödelade hela området och är känt som den enskilt största kärnkraftskatastrofen genom tiderna, återvänder för att försöka ta reda på vad som hände med hans fru som försvann spårlöst i samband med katastrofen. Chernobylite kallas för ett "sci-fi rollspel" av utvecklarna själva men är väl mer av en överlevnadssimulator med starka Metro/Stalker-vibbar och ett antal mer eller mindre välimplementerade rollspelsmoment i, om du frågar mig. Det handlar om att utforska, samla ledtrådar, överleva. Och i slutändan få svar på frågor om försvinnandet som gäckat Igor i många år. Karaktärerna känns lite som stereotyper och ibland även karikatyrer, när storyn försöker vara surrealistisk, eller filosofisk märks det väl att The Farm 51 inte besitter dramaturgiska kunskaper tillräckliga för att ro de momenten i hamn och jag blir snabbt uttråkad av det som berättas här. Chernobylite är tänkt att vara en isande kall, spännande thriller dränkt i mörker och ovisshet. Som Metro 2033, rent tonalt. Men det lyckas man inte riktigt med, tyvärr.

Chernobylite
Grafiken pendlar mellan supersnygg och högst alldaglig.

Det som däremot fungerar väldigt bra är hur spelsystemet vilar på grundvalar där dina val skapar konsekvenser som ekar genom hela äventyret, och här övertygar Chernobylite klart mer än många andra spel av just den här typen. Det känns hela tiden som om mina val är mina och som att de påverkar mitt liv i de sotsvarta skogarna strax utanför Prypjat. Detta tillsammans med hur grundläggande brutal själva spelmekaniken samt tempot upplevs, gör att Chernobylite påminner en hel del om Stalker, de bästa bitarna. Det som är synd här är att väldigt, väldigt många av uppdragen som jag gett mig i kast med varit direkt hopplöst enformiga vilket gjort mig uttråkad bortom all tänkbar rimlighet och här blir jag som ofta riktigt konfunderad. Jag begriper att man som spelutvecklare avser att dryga ut speltiden när man repeterar samma typ av uppdrag med samma struktur om och om igen. Men vore det inte mycket mer finurligt att kapa bort 90% av all upprepning och istället skapa ett tightare, bättre, mer varierat äventyr som spelaren kommer att minnas på "rätt" sätt snarare än som det ser ut här, idag?

Detta är en annons:
Chernobylite
Att Stalker varit mallen man försökt använda när man skapade det här spelet - går det inte att ta miste på.

En av huvudmekanikerna i Stalker som utvecklarna bakom Chernobylite försökt kopiera är hur man samlar artefakter för att kunna sälja, eller byta med andra överlevare. The Farm 51 har byggt ett system som kräver att man bygger en bas, rekryterar medhjälpare som hjälper Igor att leta efter sin försvunna fru, och på pappret känns ju detta som en helt vanlig spelidé som vi sett 1000 gånger förut och därmed bör fungera. Men det gör den inte. I detalj fungerar detta lite som det gör i Fallout 4 med artefakt-bitarna från Stalker som en del av det, men redan tidigt i spelet märks det att detta var något som tillkom sent i utvecklingen och därmed liksom klistrades på allt det andra, eftersom storyn i sig mest troligt inte lyckades hålla intresset uppe hos de som testade de tidigaste versionerna av detta spel. Det är väl dessutom manusarbetet som gör att personligheterna som man "bestämmer över" aldrig känns särskilt trovärdiga eller levande, vilket gör hela denna portion till en del av Chernobylite som jag inte riktigt uppskattar.

Med detta sagt finns det en atmosfär i det här spelet som jag har svårt att tycka illa om. Faktum är att The Farm 51 lyckats väl med att bygga samma typ av känsla av ödesmättad ensamhet och mörker som Stalker bjöd på, och det finns skräckmoment som verkligen skrämt skiten ur mig under mina timmar tillsammans med spelet. Själva skjutandet eller smygandet, för den delen, är dessutom också ganska bra. Det saknas fingertoppskänsla gällande vissa detaljer som rekylfysik eller animationer, absolut, men det gör också att spelmekaniken framstår som "rå" vilket passar inriktningen och konceptet riktigt bra. Miljöerna är förhållandevis välgjorda, också, även om de flesta av dem känns lite väl trånga efter man tillbringat några timmar i dem.

Chernobylite
Strålning, skurkar, demoner, muterade monster... Allt vill döda dig i Tjernobyl.
Detta är en annons:

Chernobylite är inte dåligt. Det är bra. Men det är lite splittrat, minst sagt vilket gjort mig mer splittrad rent åsiktsmässigt än vad jag brukar vara. Det är läskigt, ganska snyggt, rått, mörkt och fränt samtidigt som jag upplever det som klaustrofobiskt, skoningslöst svårt, onödigt invecklat samt enformigt - andra gånger. Närstriderna är hopplöst klumpiga och uppdragen saknar variation men trots allt detta måste jag rekommendera det här till alla som gillar Fallout 4, Stalker eller Metro 2033. Om du kan acceptera de ganska uppenbara svagheterna i Chernobylite kommer du att kunna ha riktigt roligt.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Fantastisk atmosfär, komplexa spelsystem, rå och våldsam stridsmekanik, utmanande
-
Karikatyraktiga karaktärer, ointressant story, enformiga uppdrag
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

6
ChernobyliteScore

Chernobylite

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

En splittrad Hegevall har dundrat ut betyg på det tungt Stalker-inspirerade actionrollspelet där spelaren återvänder till det minst sagt ogästvänliga Prypjat...

0
Ny trailer ute till Chernobylite

Ny trailer ute till Chernobylite

NYHET. Skrivet av Marie Liljegren

Om bara några veckor har det kommande skräckspelet Chernobylite från utvecklarna The Farm 51 release, nämligen den 28 juli och som en liten försmak har de nu släppt en ny...

0
Chernobylite lämnar early access

Chernobylite lämnar early access

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Det Stalker och Metro inspirerade Chernobylite lämnar early access den 28:e juli. Det kommer att dyka upp på Playstation 4, Xbox One och PC. Under E3 visades en trailer...

0
GRTV klämmer lite på Chernobylite

GRTV klämmer lite på Chernobylite

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Klockan 16:00 varje dag drar vi igång Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder starka nätverk klämmer lite på aktuella titlar, av olika slag och typ....



Loading next content