Svenska
Gamereactor
recensioner
Contra Returns

Contra Returns

Teamet bakom hyperpopulära Call of Duty: Mobile skämmer ut sig helt när de sabbar Konamis mångåriga actionarv ytterligare. Detta är skräp det... Rent skräp...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag älskade Contra, som snorig liten parvel. Spelade en importerad version av det klassiska Konami-spelet till NES när det begav sig, tillbringade en del tid tillsammans med Super Contra och älskade Contra III, även om jag spelade det minst tio år för sent. Det är en spelserie som jag har noll problem med att se storheten i, är vad jag försöker få sagt. Noll problem. Det jag däremot har rätt rejäla problem med är att se något slags värde i nysläppta storsatsningen Contra Returns, till Android samt Iphone. För detta... Är ett regelrätt skräpspel.

HQ

Timi, den kinesiska studion som ägs av Tencent och som bland annat står bakom det hyperpopulära Call of Duty: Mobile, har slängt ihop en slapp, ful version av det klassiska Contra där 1-2 spelare skjuter hejvilt på alla fiender som stormar mot en. Det är proppat av mikrotransaktioner och mellansekvenser samt huserar en tutorial-portion som är något av det dummaste jag stött på i hela mitt liv.

Contra Returns
Grafiken är gränslöst ful.

Detta hade kunnat bli så himla bra, om Timi hade gjort rätt snarare än fel. Istället för platt flash-grafik med värdelösa ljus- och partikeleffekter borde man naturligtvis ha pixlat denna hett efterlängtade Contra-återkomst. Utvecklarna borde dessutom haft den goda smaken att gjort detta till ett betalspel utan mikrotransaktioner, utan påträngande menyer med 600 000 olika knappar, vapen, ikoner. textremsor, logotyper, vinjetter och manér för att lura in mig som spelare i den enda köpe-lobbyn efter den andra. Contra Returns borde naturligtvis ha varit ett klassiskt retrospel i ny kostym, som de nya Wonder Boy-titlarna, eller Street of Rage.

Istället är detta ett gratisspel som först via de mest övertydliga av informationsskärmar informerar mig som spelare om att jag använder väääänster tuuummeeeeeee för att flyyyyttaaaaa min karaktääääääär framååååt samt bakåååååååt i biiiiild. Sen dyker det upp en ikon med ett vapen i och med texten "Fire" på, varpå en ny sekvens inleds där jag blir tydligt informerad om att genom att gnussa tummen på den specifika ikonen hjälper min karaktär att aaaaavfyyyyyra vaaaaaaapnet som han/hon hååååålleeeeeer i haaaaaaandeeeeeeeeen. Det blir snabbt parodiskt och mer än lovligt irriterande, inte minst med tanke på att detta är en 35 år gammal spelserie som alla känner till men även eftersom upplägget och spelmekaniken är så grundläggande att en apa skulle greppa den inom två sekunder efter att Contra Returns startat.

Detta är en annons:
Contra ReturnsContra ReturnsContra Returns
Contra ReturnsContra ReturnsContra Returns
Contra ReturnsContra ReturnsContra Returns
Menyer på menyer på menyer på menyer... Hela grejen med dessa mikroköpsbaserade mobilspelsuppläggstår mig verkligen upp i halsen. Lägg ned, vetja. Bara lägg ned.

Det som förvärrar detta är att touch-kontrollerna i det här spelet är av det sämre slaget. Spannet som tummarna måste röra sig inom, själva området, är för snävt och detta gör ju givetvis att min karaktär alldeles för ofta backar när jag försöker gå framåt eller tvärtom, eller helt enkelt blir stående alldeles stilla medan fienderna skjuter mot mig för brinnande livet. Tillkommer gör genrens fulaste grafik med platta, enfärgade manér, bedrövligt animerade karaktärer och ljus/partikeleffekter som (som sagt) ser ut som om de modellerats till Playstation (1) och sedan konverterats till dagens mobiltelefoner. Banorna är för korta, ofta larvigt korta, och allt handlar om att uppgradera sin karaktär, uppgradera sitt vapen, köpa nya vapen, köpa kosmetiska uppgraderingar såsom skjortor och mössor och bara tramsa runt i miljöer som gör hela Contra-upplägget till ett rent åtlöje.

Detta är en annons:

Contra ska vara svårt. Tight. Hektiskt. Coolt. Våldsamt. Sidoscrollande arkadaction när det var som hårdast, en gång i tiden. Conra Returns är hårt på ytan, avbildningen av de två huvudpersonerna andas 80-tal och den brinnande logotypen gör mig genuint glad i mitt 80-talstörstande designerhjärta men så fort man startar själva spelet möts man av hela den här "moderna" grejen med 122 miljoner olika menyer fyllda till brädden av köpmöjligheter och annat trams medan spelmekaniken, bandesignen och variationen lider.

Mobilspelsmarknaden har tyvärr sabbats nästan helt och hållet av den här typen av värdelös cash grab-produktioner som fötts och genomförts baserat på koncentrerad girighet och inte nostalgi, passion eller en ambitionsnivå som passar titeln i fråga. Konami borde skämmas...

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Stora vapen, stora muskler, stora bossar
-
Enfaldigt upplägg, mängder av mikrotransaktioner, superkorta banor, meningslös svårighetsgrad, ful grafik, långa laddningstider, hopplös spelkontroll
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Contra ReturnsScore

Contra Returns

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Teamet bakom hyperpopulära Call of Duty: Mobile skämmer ut sig helt när de sabbar Konamis mångåriga actionarv ytterligare. Detta är skräp det... Rent skräp...



Loading next content