I närmare ett decennium har rattar med så kallad "Direct drive"-motor varit en ytterst exklusiv del av simracingvärlden. De billigaste alternativen har kostar runt 15 000 kronor och då utan vare sig pedaler eller själva kringlan, vilket inneburit att man som spelare tvingats korka upp över 20 000 kronor för att kunna köra diverse racingspel med en ratt som verkligen känns som en riktig bil. Nu är det slut på det, dock. Fanatec skriver om regelboken, gör det ingen annan tillverkare lyckats med och släpper världens första budgetratt med Direct drive-teknologi. CSL DD är här, och jag har hårdtestat den under de gångna veckorna.
CSL DD står för "Clubsport Light Direct Drive" och är en vidareutveckling av Fanatecs omåttligt populära DD1-rattbas som kostar omkring tre gånger så mycket som denna underbara mackapär. Den baseras på samma teknologi men med välkomna förbättringar såsom ett styrstag tillverkat i kolfiber. Det som skiljer en ratt av denna typen mot en rem, kugg eller kedjedriven variant såsom Logitechs G-serie, Thrustmaster TGT, T300RS eller Fanatecs gamla Clubsport-serie är att styrstaget är en direkt förlängning av själva elmotorn vilket gör att ratten i sig blir klart mer kraftfull och därmed simulerar en verklig tävlingsbil på ett mycket mer verklighetstroget sätt. Den force feedback som ges blir dessutom rappare, mer distinkt och klart mer detaljerad. Att jämföra en remdriven ratt med en bra direct drive-variant är lite som att jämföra mono-ljud med en komplett proffsbyggd Dolby Atmos-biograf, eller en VHS-matad CRT TV med 4K-mys på en 77-tums LG OLED CX. Skillnaden är stor.
Stor.
En del av den oro som jag känt inför premiären av CSL DD är om det ganska begränsade motståndet i den skulle räcka för min smak, med tanke på att jag kör en Fanatec DD2 (flaggskeppet) med över 25 Nm i vridmoment i min racingsimulatorrigg. Jag har dessutom min DD2:a väldigt högt ställt eftersom jag verkligen vill kämpa med min bil i bland annat Automobilista 2 och Rfactor 2, och känna varenda liten del av vad som sker i chassit samt i däcken. CSL DD levererar endast 5 Nm vridmoment ur kartong och för den som vill ha mer säljer Fanatec ett "Boost Kit 180" för 1490 kronor som gör att rattbasen får mer ström och därmed kan pressa ur sig 8 Nm i vrid. Jag trodde nog att både fem samt åtta newtonmeter skulle vara för fjuttigt för mig. Men jag hade fel.
Eller, både och. 5 Nm är lite, lite svagt för egen del, även om de av mina vänner som fått möjlighet att testa både och alla anser att det i mångt och mycket räcker för de spel som vi vanligtvis tillbringar tid i. Jag vill ha mer, dock. Jag är en riktig force feedback-torsk. Och 8 Nm tack vare Boost-paketet som (som sagt) säljes separat är alldeles lagom. Med ratten uppskruvad förhållandevis högt med detta kit inkoppplat är det för min del väldigt svårt att känna skillnad på CSL DD och DD1 vilket är bisarrt, på fler sätt än ett. Den sistnämnda kostar tre gånger mer än CSL DD och kommer därmed att kännas onödig sett till det produktsortiment som den tyska simracingjätten nu erbjuder, men det säger ju såklart massor om vilken fantastisk rattbas CSL DD verkligen är.
Det som imponerar mest i CSL DD för egen del förutom den minimala storleken och mer än tillräckligt rejäla kraften i den force feedback som produceras, är hur känslig den är. Jag tror inte att jag överdriver när jag påstår att den erbjuder mer finkänslighet och något mer detaljer än vad till och med min 15 000 kronor dyra DD2-rattbas mäktar med, och det är såklart alldeles fantastiskt. Det är ingen som helst konst att känna exakt var greppet finnes och var glidvinkeln i bakdäcken på min GT1 McLaren F1 GTR LT ger vika när jag ligger och pressar varvtider på Bathurst i Automobilista 2. Den mängd feedback från däcken samt chassit som skjuts ut i händerna på mig när jag spelar Rfactor 2 samt Reiza Studios numer superba racingsimulator är så pass väl tilltagen och så pass detaljerad att jag känner mer förtroende för bilen på gränsen av greppet än vad jag någonsin gjort med någon rem, kedje- eller kuggdriven ratt från någon annan tillverkare. Faktum är att jämförelsen inte ens känns rättvis. Detta är så ofantligt mycket bättre än allt som Logitech, Thrustmaster och Mad Catz idag bygger att det nästan blir larvigt.
Tillkommer gör den lilla men ack så betydelsefulla detaljen som stavas Fanalab, det inbyggda gränssnittet i Fanatecs prylar som tillsammans med deras hårdvarumässiga ekosystem som gör att man kan koppla in allt från pedaler till handbroms samt extern växellåda direkt in i rattbasen. Fanatec är simracingvärldens motsvarighet till Apple och gör det som vanligtvis kan vara lika tidskrävande som krångligt till något superenkelt utan tjorv, extrapill i menyer eller komplikationer med kompatibilitet. Att varenda namnstarkt storspel inom simracinggenren dessutom innehåller fullt utbyggt mjukvarustöd för Fanatecs grejor till skillnad från Direcr drive-konkurrenter som Accuforce, Simucube eller Leobodnar, gör dem bara ännu mer attraktiva för den som vill köra och inte sitta halva speltiden i menyer med att försöka trimma in "rätt" inställningar.
Det råder ingen som helst tvekan att detta är simracingvärldens absolut bästa ratt, sett till pris och prestanda. För 3490 kronor (!) får du en rattbas som utan problem skåpar ut konkurrenter såsom Logitech G932 och Thrustmaster TGT-II och för 1490 kronor extra har du ett Boost Kit som gör den lika fantastisk som den tre gånger dyrare Fanatec DD1. I och med detta har tyskarna gjort så att alla kan köpa och köra med Direct drive och det kommer naturligtvis att förändra simracingvärlden till det bättre. Hatten av, med andra ord.