Gamereactor Close White

ArmA: Armed Assault

ArmA: Armed Assault

Kriget har drabbat den lilla ön Sahrani, tjeckiska Bohemia vill än en gång visa hur man gör en riktig soldatsimulator, resultatet är ett spel som inte är så bra kan kunde ha blivit.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det är natt, det går inte att se ett förbannat dugg i lägret jag snart ska anfalla. En fyr på andra sidan stranden kan lätt avslöja min position för fienden. Det är kallt, jag är ensam och jag har fått båda min ben kapade strax under knäskålarna, jag är endast beväpnad med ett halmstrå till vapen och allt hänger på mig. Läget är jobbigt.

Välkommen till Armed Assault, en där en bra dag på kontoret betyder att du kommer att dö nästa sekund, och en dålig dag betyder att du badar i en flod av avföring upp till näsan, en flod som dessutom brinner, och man har fått alla kroppsdelar amputerade. Armed Assault är det senaste spelet från tjeckiska Bohemia Interactive, som tidigare har gjort Operation Flashpoint. I alla avseenden är Armed Assault en uppföljare, då Codemasters och Bohemia har gått skilda vägar och Codemasters äger namnet Operation Flashpoint, har det nya namnet att lägga på minnet blivit Armed Assault.

Armed Assault är, precis som Operation Flashpoint var, ett spel som i sina snällaste stunder är otroligt orättvist och hänsynslöst svårt. Andra spel som kallar sig soldatsimulatorer hamnar snart i skymundan, då Armed Assault är betydligt mer realistiskt än till exempel Ghost Recon och Battlefield 2.

På ön Sahrani har ett krig blossat upp mellan den diktatorstyrda norra delen, och den demokratiska södra republiken. Spelaren kommer att få i uppgift att slå tillbaka anfallet. Operation Flashpoint-veteraner kommer att känna sig som hemma på en gång, då Armed Assault är allt som föregångaren var, och mer därtill.Ön Sahrani är en öppen och fri plats, och under kampanjens gång kommer att få utforska det mesta av den, medan vissa delar lämnas åt spelaren själv att finna.

Spelaren får göra hemliga attacker på fiendebaser, skydda och anfalla konvojer, strida i såväl öppen terräng som inne i städer och byar, använda bilar, stridsvagnar, båtar och luftburna fordon. Vapen finns det i mängder, men det handlar inte bara om att sikta och skjuta, långt ifrån. För att bli framgångsrik måste man använda smart taktik och mycket hjärna. Spelar man Armed Assault som en vanlig förstapersonsskjutare kommer man att hata spelet med all passion i världen. Rambo-fasoner ryms inte på något sätt, istället är detta ett spel för den sanne soldaten.

Möjligheterna och djupet i Armed Assault imponerar verkligen. Man kan beordra runt sina medsoldater när man har fått lämplig rank, och när det blir mycket som händer samtidigt är det lite som att spela Battlefield 2 och ett stenhårt parti schack på samma gång.

Tyvärr lider Armed Assault av ett par kända fel. Dels kräver det rikligt med datorkraft för att bli riktigt snyggt, och dels är buggarna många. Till exempel händer det inte allt för sällan att skriptade sekvenser och händelser inte sätts igång, fienden och även kollegornas intelligens är emellanåt horribelt inkompetent och dessutom tenderar spelet att krascha när som helst. Dessa buggar kommer och går under spelets gång, och inträffar inte alltid på samma ställen. Något som ger ett intryck av att spelet inte riktigt är färdigt, vilket är ren förbannad skam om sannigen ska fram.

Armed Assault är ett spel som skulle vara fullkomligt briljant, om bara tekniksidan hade varit mer polerad. Som soldatsimulator är det till och med bättre än vad Operation Flashpoint var, och jag är inte alls överraskad. Bohemia har alltid visat att de vet vad de håller med, i alla fall vad gäller speldesign. Det förra spelet skapade en enorm scen för hemmasnickrare som gjorde egna vapen, banor, uppdrag, fordon och allt de kunde hitta på. Armed Assault kommer även det med ett lysande verktyg som kommer att förlänga livslängden med flera år för en verkligen entusiasten. Köper man Armed Assault har man alltså ett spel som stöds av sovrumsutvecklare redan nu, och som kommer att växa mer och mer med tiden.

I slutändan är Armed Assault ett spel som skulle ha mått bra av att få spendera ett par veckor till under utveckling. Stabilitetsproblemen och buggarna som finns i spelet kommer tyvärr i vägen för upplevelsen, och jag kan inte låta bli att tänk på hur bra det här skulle ha kunnat bli om Bohemia bara hade lagt ner lite mer tid på sitt spel. Potentialen ligger där bakom ytan, och jag är övertygad om att om några patchar kommer det mesta att vara löst. Som det är i dagsläget, är dock Armed Assault ett spel som kan bli hur bra som helst, men tekniska problem står i vägen. Hade det fungerat bättre hade det varit snudd på en tia i spelbarhet, men tack vare alla tekniska problem är det tyvärr omöjligt att sätta ett sådant betyg. Jag litar fullt på att Bohemia kommer att fixa alla problem, tyvärr är vi inte där ännu, och i dagsläget är Armed Assault ett spel som inte får vara så lysande som det är designat att bli. Jag väntar spänt på att Bohemia ska fixa sitt spel, jag vill kunna uppleva det som det är tänkt.

ArmA: Armed Assault
ArmA: Armed Assault
ArmA: Armed Assault