Svenska
Gamereactor
recensioner
Splitgate

Splitgate

Halo möter Quake som korsbefruktats med Portal i indiestudion 1047 Games beroendeframkallande actionparty. Petter har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spelvärlden kan vara ett märkligt ställe, ibland. Splitgate släpptes i alpha-format redan 2019 och fick trots en halv miljon initiala nedladdningar ett ganska svalt mottagande. Sen föll det likt Among Us (som också existerade i flera år innan det blev hyperpopulärt över en natt) i glömska. Åtminstone delvis. När spelet nu portats till våra konsoler, och pumpats fullt med crossplay-stöd och fler välskapta arenor - Har Splitgate helt plötsligt blivit en ytterst het potatis.

Utvecklingen av Splitgate påbörjades redan 2017 som ett skolprojekt signerat kodaren Ian Proulx som på den tiden pluggade datorvetenskap på Stanford. Ian älskade Portal samt Portal 2, hade massor av tid över och började laborera med en fusion mellan Halo och Portal, som bara efter några få månaders utveckling hade gjort hans närmaste kompisar beroende. 2019 rullade Ian ut en alpha-version till PC och förra veckan släpptes alltså ett färdigt Splitgate till PC, Xbox One/Series X samt Playstation 4/5.

Splitgate
Designen är superläckert lekfull och grafiken är riktigt detaljerad och snygg.

Upplägget är som sagt supersimpelt i sitt utförande, men samtidigt genialiskt. 1047 Games har tagit Halo, inklusive drösvis av klassiska Bungie-puffror och delar av bandesignen från flertalet älskade Halo-arenor, och blandat in portal-funktionen från Valves mästerliga pusseläventyr. Överallt på banorna i Splitgate finns det blå-rutiga ytor (på golv, väggar och tak) som alla går att använda för att skjuta ut en portal från en slags grunka som sitter monterad på ens vänstra handled. Det går sedan att aktivera ytterligare en portal för att hoppa mellan två platser på banan, och därmed slippa springa från plats till plats. Detta gör att spelupplägget i mångt och mycket handlar om att överlista sina motståndare snarare än att enbart skjuta ihjäl dem, och det gör detta till något alldeles unikt, även om idén i sig bara baseras på en fusion av två redan existerande spel.

De aktiverade portalerna går att stänga, för att hindra fienderna från att direkt-hoppa rätt in i ens egen bas, vilket görs genom att använda granaterna som finns tillgängliga i Splitgate och den här dynamiken, mellan att själv placera ut portaler på rätt plats för att kunna kliva in bakom fienderna och panga dem i ryggen, eller att placera ut portaler på rätt ställe för att knipa fiendens flagga och raskt hoppa tillbaka till sin egen bas - är enkel att utföra men toksvår att bemästra. Tillkommer gör, som sagt, det faktum att man samtidigt bör hålla koll på motståndarnas portaler och stänga dem så snabbt de dyker upp, gör att Splitgate särskiljer sig massor från hyperpopulära actiondängor som Aopex Legends, Call of Duty eller Halo.

Splitgate
Det finns gott om riktigt bra banor här, och en del direkt enfaldiga.

Vi har alla spelat spel i actiongenren som på det där krystade sättet tvingar in "originell" funktionalitet eller urflippade idéer sett till upplägg och mekanik bara för att kunna säga att deras produkt skiljer sig från resten av aktörerna inom samma produktsegment, men Splitgate är inte ett av dessa - även om jag till en början trodde det. Snarare än att kännas som en forcerad gimmick är portal-portionen av denna titel något som förhöjer spelupplevelsen och skapar ett tempo som inte påminner om något annat på marknaden idag. Jag var aldrig sådär överdrivet förtjust i Valves pusseltitlar eftersom jag ansåg att både Portal och Portal 2 blev för stillastående och saknade beroendeframkallande atmosfär, men när portal-biten används för att skjuta sina kompisar i bakhuvudet är det enkelt för mig att älska hela idén med att kliva genom tid och rum.

Splitgate är dessutom riktigt läckert designat och det märks att 1047 Games hämtat mer än lovligt med inspiration från framförallt Halo-världen. Samtidigt har man kryddat det hela med en mer lekfull ton där vita, röda och knallgröna vapen lirar perfekt ihop med miljöer som ser ut att komma från ett Nintendo-spel snarare än från Bungies ringvärld. Detta har gjorts utan att skapa en alltför barnslig känsla i Splitgate och det blir aldrig sådär cartoon:igt som exempelvis Overwatch eller Fortnite, vilket jag också uppskattar. Vapnen är bra även om de till 90% känns hämtade ur Halo och jag gillar springtempot, rekylen och träffysiken som är belönande och beroendeframkallande.

Splitgate
Lätt att lära sig, supersvårt att bemästra - Det är Splitgate det.

På minuskontot hittar vi bandesignen som till en början, i de första fyra arenorna är lite för enformig men så småningom blir mer invecklad och avancerad med höjdmässiga utsvävningar och mer komplex arkitektur vilket passar det unika upplägget i matcherna alldeles perfekt. Ljudbilden är heller inget som jag direkt skriker mig hes över då vapenljuden är en smula platta och miljöljuden aningen tunna. Det är dessutom svårt att hitta vettiga multiplayermatcher på servrarna just nu men det kommer ju att lösa sig nu när Splitgate rullats ut till fler format och när folk fått upp ögonen för Ian Proulx beroendeframkallande actionfest. På det stora hela är detta ett riktigt trevligt tillskott till en genre som i sin battle royale-hysteri fastnat lite, kört fast och tråkat ut mig ganska ordentligt under de senaste tre åren.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Lysande upplägg, unik dynamik mellan planering och precision, strålande design, många roliga vapen
-
En del enformiga banor, serverstrul
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

SplitgateScore

Splitgate

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Halo möter Quake som korsbefruktats med Portal i indiestudion 1047 Games beroendeframkallande actionparty. Petter har delat ut betyg...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy