King's Bounty II

King's Bounty II

Patrik har försökt tämja monster i alla storlekar i denna hybrid av rollspel och strategispel...

King's Bounty är ett varumärke med långa historiska anor. Redan år 1990 fick vi bekanta oss med det första spelet som kom att skaka om strategispelsgenren indirekt. Det var nämligen King's Bounty som lade grunden för den mer populära Heroes of Might and Magic serien. Det skulle dröja till ett uppköp av varumärket 2007 av 1C Company en rysk utgivare innan vi skulle få se fler titlar i denna serie. Efter flera försök med King's Bounty-varumärket beslutade sig utvecklarna för att göra en direkt uppföljare till originalet. Därför var det ett sant nöje att få sätta tänderna i denna fantasy-värd för att se om det har en plats bland andra strategi- och rollspel.

King's Bounty II
Vyerna och världarna kan vara väldigt fina tack vare designen.

Vår saga börjar med att du får välja en av tre klasser magiker, krigare och paladin. Den förstnämnda är som namnet antyder bäst på magi, den andra på att stärka sina arméer och den tredje en blandning av de båda. Jag testade alla tre karaktärer och fann att magikern var den jag gillade allra mest. Du är inte låst i en klass utan det bestämmer bara en del bonusar och annat du startar med. Du är sedan fri att bli vad du vill inom ramen för förmågesystemet. Däremot har varje klass en egen bakgrundshistoria och röstskådespelare och de skiljer sig rätt markant åt. Krigaren är rätt trött och engagerar inte riktigt med sin röst, magikern är närmast en stereotyp av en adlig individ som ser ner på alla. Paladin klassens karaktär är mer "normal" än de andra två. Det kan vara värt att välja en karaktär du gillar snarare än klass då du är låst med valet hela äventyret.

När du valt din karaktär börjar du i en fängelsehåla och berättelsen leder dig över snöiga landskap till gröna skogsområden. Grafiken är lite daterad men designen hjälper till att gömma detta. Framförallt är det konstriktningen och alla små detaljer i världarna som får mig att vilja se mer av den. Äventyret börjar med att kungen har blivit förgiftad och du är anklagad. Efter en tid i fängelset beordras din frigivning under märkliga omständigheter. Du får veta ganska snabbt att kungahuset behöver din hjälp att hitta de skyldiga till alla märkliga saker som sker i kungadömet. I detta kaos dyker magiska kulter, lönnmördare, magiker och magiska väsen in i bilden. Efter 20 timmar mindes jag ingenting av berättelsen tyvärr. Den är väldigt anonym även om den inte är direkt dålig, men bör inte vara orsaken till att du vill spela detta. I stället är de tre stora områdena som spelet bygger runt att utforska, forma sin karaktärs moraliska kompass och slåss.

King's Bounty II
Mellansekvenserna roar ibland med drakar och stora händelser.

Att utforska denna värld är enkel och en av de tre pelarna som bär upp äventyret. Du kan vandra och rida på en häst. Tyvärr är detta också en av spelet större brister. Jag orkar med ett snigeltempo om det finns ett syfte, kontext och annat bakom det. Se exempelvis hur man kan behöva en timme i Arma 3 för att röra sig från punkt till punkt. I detta spel är det för långsamt och animationerna när du ska rida din häst är irriterande långsamma. Äventyret innehåller också många uppdrag som tvingar dig tillbaka till redan utforskade områden. Att återvända till platser regelbundet är inte ett problem i levande spelvärldar som The Witcher 3 eller Red Dead Redemption 2, men i en statisk värld som denna blir det repetitivt. Jag uppskattade därför alternativet att kunna resa snabbt mellan punkter. Genom att upptäcka torn kan du sedan transportera dig direkt mellan dessa. Föremålen du hittar i kistor är sällan mer än skrot du säljer för lite pengar vilket minskar utforskarglädjen.

Att konversera och utföra uppdrag är nästa stora pelarna som håller upp denna konstruktion. Systemen runt detta är ganska intressanta även om utförandet ibland är lite klumpigt. Du har nämligen ett moraliskt system som hjälper dig att fatta beslut. Den moraliska kompassen delas in i fyra distinkta val, tänk Mass Effect's Paragon och Renegade fast två till. De kallas; Order, Anarchy, Finesse och Power. Order handlar mycket om ledarskap (hur många soldater du kan ha) och stärka trupperna. Anarchy handlar mer om hur mycket guld och andra belöningar du får efter strider och på kampanjkartan. Power kretsar runt hur mycket skada dina soldater gör på slagfältet och Finesse erbjuder din hjälte att bli bättre på magi. Du får poäng av att lösa uppdrag enligt de här fyra, som sedan resulterar i att du kan nå fler och fler förmågor i deras respektive nivåträd. Om du får för många poäng i en av dessa kan de låsa ut dig från sin motsvarighet. Valen du gör formar din karaktär och påverkar hur den fungerar och vad dina trupper har för bonusar i strid. Det påverkar också ibland hur världen formas och förändras.

Den sista pelaren som är central för detta bygge är striderna. Jag nämnde att serien en gång lade grunden för Heroes of Might and Magic och det syns tydligt när du slåss. Du kan rekrytera soldater och monster beroende på hur mycket pengar och ledarskapspoäng du har. De avgör också hur många av varje typ du kan ha. I varje strid kan du som mest ha fem olika enhetstyper. Allt du kan rekrytera för pengar i spelet är också förankrade i någon av de moraliska formerna. Jag blev snabbt förtjust i de döda som alltid är markerade Anarchy tillsammans med banditer. Golems och element blev även de en del av denna blandning tidigt i spelet. Utöver det var det roligt att köpa lite troll som tillhör Power. Du kan blanda friskt men det kommer med en del nackdelar. Moralen hos dina enheter precis som i Heroes of Might and Magic (Om du blandar soldattyper mellan slotten) tar stryk. Du kan med förmågor i Order trädet motverka detta. Det är en fördel att bara använda enheter inom samma tillhörighet, bra moral gör att de kan attackera flera gånger.

King's Bounty IIKing's Bounty IIKing's Bounty II
De taktiska striderna binds fint ihop med systemet för moraliska val, som genomsyrar allt i spelet.

Striderna sker på dina villkor. Du kan alltid backa ur en strid närsomhelst även om du blir anfallen som en del av berättelsen. Ibland behöver du göra det för att fienderna är för starka vid det tillfället. Jag gillar den här funktionen att alltid få välja när och mot vem jag slåss med. Du får alltid se vilka fiender du har att besegra. Nackdelen är att du aldrig blir överraskad och kan planera varje strid. Det enda jag kan kritisera är att du inte kan byta ut trupper mot reserver i denna meny. I stället behöver du gå ur striden och byta utanför den om du vill ersätta trupper med någon från reserverna.

Eftersom du bara kan ha fem soldattyper i varje strid så placeras alla andra du köper i reservlistan. Den är oändlig och du kan ha hur många reserver du vill. Jag gillar att du behöver pussla ihop rätt kombination för att besegra din fiende. Striderna är det som i min mening är bäst i äventyret. Dialogen är ibland bra och ibland undrar man var de har fått tag på röstskådespelarna tyvärr. En kosmetisk funktion jag uppskattar efter striderna är att enheterna förändras när de får en ny rank av tre möjliga. De blir inte bara starkare utan ser bättre ut. Skeletten får exempelvis en full rustning med hjälm vid rank tre.

King's Bounty IIKing's Bounty II
Monstren kommer i alla storlekar och former. Jag gillade designen för det mesta.

Äventyret dras ner av lite segt utforskande men striderna är rakt igenom underhållande. Det finns speciella strider som du låser upp en bit in i äventyret. I dessa färdas du in i en annan dimension och får kommandot över en hjälte med en förbyggd armé. Dessa fungerar som små pussel i schack du behöver klura ut. De kräver att du gör rätt drag annars förlorar du och de kan ta en timme att klura ut ibland. I striderna finns en synergi mellan enheter, miljö och blanda detta med magi så får du ett belönande system. Det är det som gör de där pusslen så roliga att lösa. Det kändes som att spela Heroes of Might and Magic igen.

Samtidigt som spelet leker med moral, rollspelande och ett omgångsbaserat stridssystem är det enkelt. Det finns väldigt få twister på formeln och redan efter ett par timmar vet du vad som väntar. Tyvärr finns ingen svårighetsgrad att välja vid släpp men det lär förmodligen dyka upp på sikt. Om du gillar att smyga, eller ha alternativa sätt att slåss mot fienden går det inte att finna här. Det är järn, blod, eld och en dos magi som gäller. Du behöver däremot orka göra samma sak de 30-60 timmarna som spelet kräver av dig.

King's Bounty IIKing's Bounty II
Ibland får du ta kontroll över unika karaktärer med sina egna arméer. Dessa strider är väldigt utmanande och kan spelas om tills du vinner.

Fienderna markeras tydligt med en stor ring runt sig som triggar en strid. Du kan nästan aldrig undvika strider därför behöver du veta med dig att du uppskattar det. Kan du se förbi brister, enkla system och en spelloop som aldrig förändras under 20-40h så kan du säkerligen hitta nöje här. Uppdragen och berättelsen saknar slagkraft och röstskådespelarna är ojämna. Musiken gör sitt jobb och vad du får är ett King's Bounty som tar två kliv framåt och ett steg bakåt. Det är ett spel som vandrar i gamla skor och försöker förnya sig samtidigt utan att riktigt hitta sin egen identitet än. King's Bounty II är ett äventyr med styrkor och många svagheter och mitt betyg reflekterar just detta.

King's Bounty II
Vyerna är fina men världen är ganska död och statisk vilket minskar glädjen att resa till fots. Speciellt trist är utforskningen när du bara hittar skedar och krukor att sälja för lite pengar.
King's Bounty II