Quake III Arena

Quake 3 Arena

Skaparna av genren är tillbaka med den tredje installationen. Quake 3 Arena är precis så bra som vi hoppats på.

Det första Quakespelet bjöd på en mycket speciell upplevelse. Visst hade Doom förberett en på vad som komma skulle men den skillnad som komplexa polygonmiljöer innebar var större än jag trott. Quake blev snabbt mer av ett begrepp än ett spel, multiplayervågen svepte över spelvärlden och id Software kultförklarades. Quake 2 var inte fullt så bra som jag väntat mig och den sargade, smutsiga känslan som vilade över miljöerna i det första spelet hade bytts ut mot ganska tråkig framtid. Spelet innehöll, i multiplayersyfte, inte samma genomarbetade balans som det första spelet och jag återvände till föregående ganska snabbt.
Quake 3 Arena har varit ett av de mest omtalade och efterlängtade spel någonsin och bjuder på en fartfylld och mycket balanserad spelupplevelse.

Quake 3 Arena är ett renodlat multiplayerspel, en kompromisslös dödsmtach, oavsett om man väljer att spela det mot mänskliga eller datorstyrda motståndare.  I spel mot datorn är upplägget en form av turnering, där spelaren får möta diverse datorstyrda motståndare på olika »arenor« eller kartor i klassisk dödsmatch. För att gå vidare till nya arenor i turneringen krävs att spelaren besegrat alla motståndare i de tidigare matcherna. Istället för de sedvanliga horderna av korkade bestar, möter man en eller ett fåtal motståndare med god artificiell intelligens och äntligen ger motstånd på ett balanserat och roligt sätt.

Turneringsupplägget känns bekant. Quake 3 Arena har lånat drag av slagsmålsgenren och resultatet blir riktigt lyckat. Till detta läggs en nypa sportspelsinfluenser med speakerröst som muntert kommenterar den våldsamma händelseutvecklingen i matchen. Quake 3 Arena kommer dock till sin fulla rätt först i spel mot mänskliga motståndare. Turneringsspelet mot datorn blir en slags förberedelse inför riktig dödsmatch och som förberedelse fungerar den utmärkt. De datorstyrda motståndarna beter sig ungefär som mänskliga motståndare och tempot i matcherna är näst intill lika kaotiskt kul som vid internetspel. I multiplayerspel över nätverk eller Internet får man som spelare tillgång till lite mer än i singelplayerspel. Utöver traditionell dödsmatch kan man även spela lagbaserad  dödsmatch, Capture The Flag (CTF) och Tourney. CTF spelas på klassiskt manér med två lag och två flaggor att slåss om.

Quake 3 är fast förankrat i multiplayerhistorien men förmedlar ändå det senaste inom både speltänkande och teknologi. Det kräver ganska kraftig hårdvara. Men det är häpnadsväckande hur mycket id ändå lyckas pressa ur även en medelmåttig dator. Utöver exemplarisk nätverkskod är det grafiska slutresultatet på skärmen otroligt snyggt och smidigt. På ett sätt är Quake 3 Arena designmässigt en återgång till den charmigt kompakta och knubbiga grafiken i Quake, som sedan gick förlorad i det småtrist sciencefiction-smittade Quake 2. Samtidigt har det hänt något radikalt på skärmen som andas milstolpe i spelhistorien. PC-spelens typiska kalla och krispiga polygoner lyser med sin frånvaro. Här är miljöerna mjuka, rundade. Den grådaskiga sci-fi-paletten är utbytt mot övermättade klara färger.

Detta är som helhet oerhört genomtänkt och välavvägt. Spelprincipen understöds väl av den grafiska designen, som i sin tur backas upp av spelets attityd. Quake 3 Arena har verkligen attityd och den känns så rätt i sitt sammanhang. Från introsekvensen och framåt är Quake 3 Arena 100% besinningslöst gladvåld på ett sätt som exakt fångar andan i internetspelande när det är som bäst. Tempot är väldigt högt, betydligt högre och mer kaotiskt än i exempelvis Unreal Tournament och detta främjar händelseförlopp och spontanitet såväl som kontroll och den medryckande spelkänslan. Persongalleriet av datormotståndare är något som också tilltalar mig oerhört mycket. Vanvördiga referenser till tidigare id-titlar blandas med fantasifullt designade monster och knivskarpa anspelningar på nätspels- och populärkultur. Spelupplägget, i sin tur, är oerhört väl anpassat till sin publik, till det sätt spel verkligen spelas på Internet idag. Tröttnar man på ultrarealism och ständiga väntetider i Counter Strike är Quake 3 precis rätt medicin. Frenetiskt ultravåldskrigande i perfekt tempo och med en lysande variation.

Genom Quake 3 har id Software bevisat att de, tillskillnad från så många andra utvecklare, förstår sin målgrupps behov och lyssnar till dess önskemål.

Quake III Arena
Quake III Arena