Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Petter har återförenats med Scott Mitchell och hans benhårda spöken för att röja ett Mexikankst kärnvapenhot och skjuta lite arga rebeller. Vi bjuder på Sveriges första recension av Ghost Recon: Advanced Warfighter 2!

Först gillade jag inte riktigt Ghost Recon Advanced Warfighter. Jag tyckte att det var kanske lite för svårt, lite för kompromisslöst och lite för oförlåtande. I jämförelse med Ghost Recon och det alldeles briljanta Ghost Recon 2 kändes Ghost Recon Advanced Warfighter som en mur jag aldrig skulle kunna ta mig över. Men det ändrades efter att jag prövat mitt plågsamt dåliga tålamod flera kvällar i rad och successivt växt ihop med den grymt välgjorda spelmekanik som Red Storms framtidskrig erbjöd.

Jag fann det oerhört svårt att få nog av Ghost Recon Advanced Warfighter. Ubisofts oförlåtande stadskrig var ett briljant actionspel som snabbt blev ruskigt beroendeframkallande. Jag spelade det oavbrutet i nästan ett helt år innan jag lät Rainbow Six: Vegas ta dess plats. Men nu är jag där igen, fast i Ghost Recon-träsket igen - och jag älskar varje sekund av det.

Den största och kanske enda egentliga svagheten med det första spelet var hur nedbantat onlineläget trots allt kändes, framförallt grafiskt. Detta har uppenbarligen varit Ubisofts första prioritet och att spela Ghost Recon Advanced Warfighter 2 mot ett gäng kompisar online, är en häftigare upplevelse än någonsin. Grafiken är nästan i samma klass som i själva äventyret och co-op-läget är ren och skär actionextas. Inte minst uppdraget Helicopter Hunt. Med raketgevär och hypermoderna automatkarbiner ska man under en begränsad tid skjuta ned ett visst antal helikoptrar. En svår uppgift som kräver samarbete och god kommunikation inom laget. Just därför avråder jag er alla att bilda lag med Jesper i det här spelläget då hans oförsiktiga avtryckarfinger och absurda dödslängtan fick oss alla att dö som flugor de första 36 försöken.

En annan nyhet i onlineläget i Ghost Recon Advanced Warfighter 2 är att det nu finns inbyggt stöd för att bilda klaner, något som helt klart saknas i det första spelet. Man kan nu fritt välja namn, lagfärger, meddelanden till andra lag och det motto ens eget lag ska slåss efter. Det går utan problem att söka efter andra klaner, bjuda in nya spelare till ens egen eller sparka ut de som missköter sig. En oerhört välkommen nyhet (såklart) för oss som avser att spela mycket Ghost Recon Advanced Warfighter 2 över nätet och något som mest troligt kommer att explodera i populäritet då detta är något som rent generellt saknas i multiplayer-spel till Xbox 360.

Co-op-delen är ett gäng specialdesignade uppdrag som man kan spela igenom med ett gäng polare och till skillnad från singleplayeräventyret är den artificiella intelligensen betydligt mer oförlåtande. Det är ofta ruskigt svårt att lyckas i co-op-delen man trots den höga svårighetsgraden känns det aldrig någonsin omöjligt tack vare superb struktur och den snudd på perfekta spelkontrollen. Tyvärr går det dock fortfarande inte att spela igenom själva huvudäventyret med polarna utan man får istället nöja sig med specialuppdragen nämnda ovan. Detta tycker jag känns fattigt och snålt och var en förändring som jag var helt säker på att Ubisoft skulle genomföra i uppföljaren, men så blev det alltså inte.

Tillkommit har även en funktion för att agera sjukvårdare vilket gör att man när som helst då en lagkramrat blir skjuten under en multiplayermatch kan hela honom och därmed snabbt göra honom stridsduglig igen. Häri ligger en viss obalans som jag har svårt att ignorera som återfinns såväl i multiplayer som i själva äventyret. Problemet är väl egentligen att Ghost Recon Advanced Warfighter 2 faktiskt är för enkelt.

Man har denna gången en ännu mer tekniskt avancerad cross-com som är klart vassare än i det förra spelet, man kan hela sina medsoldater om de blir skjutna och man har även tillgång till fler fordon än i det första spelet. De som jag som spelat igenom Ghost Recon Advanced Warfighter och även njutit av åtskilliga timmar dödsmatcher över nätet kommer mest troligt att tycka att Ghost Recon Advanced Warfighter 2 är för enkelt, något som jag absolut inte hade förväntat mig då jag hade stora problem med att klara vissa av uppdragen i det första spelet.

Efter sex timmar och 31 minuter hade jag klarat av singleplayer-delen i Ghost Recon Advanced Warfighter 2 och kände mig trots allt lite besviken. Sex timmar liksom... det är för kort, hur olidligt briljanta dessa sex timmar än var.

Handlingen i Ghost Recon Advanced Warfighter 2 spelar en viktig roll men precis som i det första spelet finns här varken någon särskilt spännande intrig att följa, eller någon form av karaktärsutveckling. Året är 2014 och stridigheterna i Mexiko mellan regeringstrupperna och de hårdnackade rebellerna har blommat ut till ett fullskaligt inbördeskrig.

Den amerikanska armén får i uppdrag att se till så att dessa stridigheter inte går ut över USA och därmed skickas Scott Mitchell och hans spöken dit ännu en gång. Oron från USAs sida rör kärnvapen och information rörande att rebellerna lagt vantarna på en osedvanligt stor laddning med uranium. Vid stadsgränsen till Ciudad Juarez och El Paso (Texas) rycker Mitchell och hans mannnar in för att smiska rebeller och se till USAs yttersta intressen.

Spelkontrollen är identisk från det första spelet sånär som på att man nu kan byta vapen lite snabbare, en välkommen nyhet för alla som irriterats över de lite för sega byten som präglade Ghost Recon Advanced Warfighter. Beträffande det grafiska så är Ghost Recon Advanced Warfighter 2 snyggare än föregångaren, inte minst i multiplayer.

Effekterna ser lite bättre ut, texturerna framstår som lite mer höguppplösta och ljussättningen är ännu bättre. Fler objekt är ljussatta i det här spelet än i föregångaren, fler skuggor kastas över slagfälten och partikeleffekter som rök och dimma ser också bättre ut. Man ska dock ha i åtanke att dessa skillnader är relativt svåra att upptäcka för ett otränat öga eftersom det första spelet var så oerhört snyggt som det var. För mig, som spelat 400 dödsmatcher i Ghost Recon Advanced Warfighter, är det dock ingen konst att direkt se vilka grafiska förbättringar Ubisoft tillfört.

Även om Ghost Recon Advanced Warfighter 2 är ett ruskigt underhållande och sanslöst välpolerat actionspel som känns som en uppbiffad version av det första spelet (som var genialiskt) kan jag inte skaka av mig att det både är för kort och för enkelt. Visst, den artificiella intellligensen är mycket bättre och möjligheten att skapa klaner och spela klanmatcher är en underbar nyhet. Men de nya tekniska hjälpmedlem, möjligheten att agera sjukvårdare och ratta fler och tyngre fordon gör att Ghost Recon Advanced Warfighter 2 tar slut för snabbt, och bjuder på lite för lite motstånd.

Sen är det kanske lite väl orättvist att kalla det här spelet för kort då multiplayer-läget med lätthet kommer att bjuda på säkert 200 timmar av furiöst onlinekrigande, men ändå... singleplayer-äventyret är för kort, det kan jag helt enkelt inte slå ifrån mig. Med smartare artificiell intelligens och nya multiplayermöjligheter är detta dock ett mycket givet köp för alla som gillade det första spelet. Det är dock mer av det goda och absolut ingen större evolution av en grym spelserie...

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2Ghost Recon: Advanced Warfighter 2Ghost Recon: Advanced Warfighter 2Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
8 / 10
+
Superb spelkontroll, sanslöst roligt i multiplayer, ursnygg grafik, grym ljudbild
-
Lite för lätt, lite för kort, stundtals obalanserat

Jesper "Wolfman" Karlsson
Badooooom! Jag spränger helikoptrar, skjuter terrorister... räddar, mördar, springer, bombar, duckar, kryper... jag är ett spöke, en krigsmaskin, en maskin, wolfman. Jag är päls, jag är tänder, jag är klor. Jag är wolfman. Jag älskar krig. Jag är galen.

Ursäkta mig. Men jag är galen. Och jag är galet förtjust i Ubisofts franska ökenkrig. Jag har spelat hela natten och struntar i att singelplayeräventyret redan är slut, för nu ska jag ut på nätet och ställa till med allmän oreda, Jeppe Karlsson-stylée. Köp det här spelet, köp det. Nu. Det rockar. 9/10

• Imperial scout
    Imperial scout har varit på besök i Mexico tillsammans med Scott och hans spöken. Läs och se hur det gick. Skulle du kunna förmå dig att... 7/10
  • Addeman