A Little Golf Journey

A Little Golf Journey

Vi har tagit en meditativ golfresa där vi testat på att golfa utan tjafs och stress i A Little Golf Journey...

''Endast de bästa golfarna kan få tillgång till denna exklusiva klubb.'' Så lyder de första orden som jag möts av i detta lilla golfäventyr. Detta låter som en riktigt tuff utmaning och som att jag kommer tvingas anstränga mig rejält för att bli en del av detta exklusiva sällskap. Visst, det får jag ju faktiskt göra, men till skillnad från många andra sportspel är detta ett mer avslappnat äventyr som känns väldigt meditativt.

A Little Golf Journey
Grafiken känns för det mesta ganska trist, till skillnad från spelets andra vackra aspekter.

A Little Golf Journey har marknadsförts som ett spel som du ska kunna plocka fram när du vill varva ned lite, och det märks väldigt tidigt. Redan från första stunden man startar upp spelet och hör musiken som får en att känna sig som om man ligger på ett massagebord och ska få koppla av. Musiken är verkligen fantastisk och passar det långsamma golfandet utmärkt. Här finns ingen tid som pressar dig eller jobbiga motståndare som pressar dig att spela ännu bättre. Det är snarare tvärtom. Okidokico vill mer än gärna att du tar din tid, även om det innebär en omväg.

Det finns många olika världar att upptäcka här och det görs på ett identiskt sätt som exempelvis Super Mario World eller New Super Mario. Bros Wii där du rullar bollen från hål till hål för att sedan välja vilken bana du vill lira. Precis som i dessa klassiker finns också hemliga passager som öppnar upp för nya platser att besöka. Just därför uppmuntras spelaren att se över hela nivån för att upptäcka hemliga föremål som kan öppna upp nya hål som i sin tur leder till ytterligare en hemlighet. Vid första tanke lät det idiotiskt att tvinga spelaren att slösa slag för att samla dessa artefakter, men det fungerar strålande i praktiken.

Det är inte särskilt knepigt att lära sig spelets kontroller. Till skillnad från andra golfspel där du måste välja rätt klubba, tajma slag perfekt och andra tekniska saker, är det mer simpelt i A Little Golf Journey. Allt du behöver göra är att rikta bollen i rätt riktning och välja hårt eller svagare slag och sedan skjuta. Desto hårdare slag, desto svårare är att att skjuta rakt men det är ändå förhållandevis enkelt och går snabbt att lära sig.

A Little Golf Journey
Mellan hålen får du rulla dig fram till nästa nivå på ett sätt som för tankarna till New Super Mario Bros.

A Little Golf Journey är ett förträffligt mysigt litet spel som passar utmärkt på Nintendo Switch. Få spel känns mer lockande att sätta sig ned med och varva ned efter en lång arbetsdag, eller varför inte som ett sätt att koppla av innan det är läggdags? Det handlar dessutom om ett riktigt innehållsrikt spel med nio världar att besöka med mängder av hål att ta sig an i varje värld. Dessutom samlar du på dig stjärnor på varje nivå som sedan låser upp vad som annars hade varit låsta platser. Hur många stjärnor du samlar på dig på varje nivå, avgörs beroende på hur många slag det tar dig att skjuta ned bollen i hålet. Den som verkligen vill bemästra detta golfäventyr kan med andra ord räkna med många timmar av meditativ golf där du kommer att besöka allt ifrån öknen till månen.

Vad som inte imponerar är tyvärr det grafiska vilket är väldigt synd. Med tanke på hur lugnande spelet är och hur vackert ljudspåret är, hade det visuella verkligen varit pricken över i:et. Tyvärr nöjde sig Okidokico med en väldigt simpel polygongrafik som inte alls är imponerande, och som kanske rent utav skrämmer bort många som spanar in titeln. Hade det visuella varit på topp, hade vi haft en riktig diamant här och ett omåttligt populärt spel, vågar jag påstå. Designen, med de diorama-doftande temabanorna, är dock superb.

A Little Golf Journey
Stämningen är på topp i A Little Golf Journey och enbart den förtjänar din tid.

Inför den här recensionen spelade vi A Little Golf Journey på Nintendo Switch men det släpps även på PCt. Är det så att du vanligtvis använder Switch eller PC till spelande (eller vill ha en ursäkt att göra det) borde du inte blunda för det här. Det är en riktigt mysigt titel som kommer att underhålla dig, men även få dig att finna ett lugn inom dig. Så gör dig en tjänst och bortse från den rätt så trista grafiken och ge denna lugnande golfresa en chans.

8 / 10
+
Långsamt och behagligt tempo, innehållsrikt, fantastiskt ljudspår, enkelt att lära sig, många hemligheter att upptäcka