Svenska
Gamereactor
recensioner
Red Steel

Red Steel

"Varje gång du svänger det röda stålet, dödar Gud en kattunge. Snälla, tänk på kattungarna." Har David alldeles blivit från vettet? Nej, han har bara spelat för mycket Red Steel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Njae, det här kändes givet redan på förhand. Visserligen hoppades jag att den massiva kritiken på E3 skulle ha agerat väckarklocka åt Ubisoft Paris, fast någonstans anade jag ändå att det inte skulle gå ihop. Som skolexempel på hur svårt det kan vara att anpassa spelupplägg och kontroll efter Wii är Red Steel utmärkt. Som allt annat är det dock rätt ruttet.

Det börjar i och för sig rätt kul. Ditt alter ego, den stenhårda livvakten Scott-san (bwa ha ha: Scott-san?!) befinner sig på en restaurang tillsammans med sin flickvän för att möta hennes pappa. Hennes pappar råkar till på köpet vara högt uppsatt boss i den japanska maffian, yakuzan. Efter att ha tittat runt på diverse fiskar i ett akvarium för att spelet ska kunna fastställa hur jag vill titta upp eller ner, går jag och flickvännen längs en korridor för att möta pappsen. Jag stoppas dock av en kostymklädd yngling: "Puriiisu uwäijt hia, mistaah Scott-san". Lydig som jag är gör jag som jag blir tillsagd och får bevittna ett av de absolut roligaste mötena i TV-spelsväg någonsin.

Ubisoft Paris har nämligen varit ambitiösa nog att spela in delar av spelets dialog på japanska. Passande då temat är japansk maffia javisst, men det verkar som att ingen av fransoserna besitter något mer än kvällskurskunskaper i språket. Dialogen mellan Scott-sans flickvän och hennes far är helt grammatiskt korrekt. Dock har röstskådespelarna uppenbarligen ingen aning om, vare sig vad de säger på japanska, eller hur japaner som säger det de säger, låter. Lite snurrigt kanske, men om ni kommer ihåg den där inledande scenen i Titanic, den när Leonardo di Caprio vinner sin biljett av några försupna svenska på poker, så vet ni vad jag menar. "Vååar fuaaaah aarrhh Sven?" fast på japanska, typ. Helt fantastiskt roligt.

Tyvärr är denna replikväxling Red Steels höjdpunkt, efter det går det bara utför. Inte bara i handlingsmässig mening. Nej, för efter det att ett gäng lömska servitörer skjutit ned flickvännens pappa och tagit henne med sig är det dags för Scott-san att visa vad han går för. Och det visar sig vara: inte särskilt mycket.

Detta är en annons:

För det röda stålet faller redan på den första och mest grundläggande aspekten av ett spel: kontrollen. På PC fungerar ju förstapersonsskjutare så att när du rör mussiktet följer hela skärmen med. En standardlösning som fungerat fint i alla år och som enligt all rimlig logik borde fungera fint även på Wii. Men nej då, Ubisoft tyckte det var tråkigt och valde en annan och helt idiotisk lösning; för att vända dig om måste du dra pekaren långt ut i antingen vänster- eller högerkant, i annat fall rör sig skärmen inte alls, bara pekaren på skärmen. I praktiken blir det helt ospelbart.

Ja, alltså så länge jag får stå stilla och inte behöver vända mig om fungerar siktet helt schysst, men då större delen av spelet äger rum i små trånga korridorer och klaustrofobiska rum blir det sega pansarvagnssvängandet outhärdligt och alla former av precisionssiktesambitioner går totalt förlorade i skadeindikerande rödblaffor och "please point the Wii Remote at the screen".

Andra briljanta kontrollösningar inkluderar att du måste föra Wii-fjärren i djupled i förhållande till skärmen för att zooma med siktet samt att varje dörr och vapen öppnas respektive plockas upp med ett skak på nunchakun. När jag spelar Red Steel ser jag precis ut som någon av de där hurtiga människorna i Nintendos reklamfilmer för Wii, med den smärre skillnaden att jag svär konstant och att vänster handled skakar i kramper. Jag får så pass ont att varje dörr som ska öppnas och varje vapen som ska laddas om innebär en inre kamp för att inte stänga av Red Steel och slänga ut spelet genom fönstret.

Hade det gömt sig något av spelmässigt värde i alla denna rörelsekänsliga djungel hade jag möjligen kunnat stå ut, men tyvärr är såväl bandesign som fiendebeteende kvarlevor från en svunnen tid. Femtioelva identiska kostymnissar med uzis som hoppar fram bakom hörn kändes fräscht 1996, inte idag. Fäktningssekvenserna är den aspekt av spelet som fungerar bäst, men i det här sammanhanget säger det å andra sidan inte speciellt mycket. Lär sig Ubisoft av sina misstag och ger teamet mer tid nästa gång kan jag tänka mig att Red Steel 2 kan bli riktigt bra. Det här lärlingsprojektet ska du dock hålla dig borta ifrån.

Detta är en annons:
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
Red Steel
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Svängig musik, innovativa idéer
-
Hemsk spelkontroll, trist grafik, gammaldags upplägg
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • SN273
    Under sommaren var jag i full gång med att spela Super Mario Galaxy. Men det var något annat som avbröt mig i mitt rymdäventyr. Boven heter Red... 7/10
  • Deagle
    Alla som kommer ihåg "Black" vet ju att det inte var någon jättesucce. Med De tråkiga och TOTALT ovarierade banorna. Ungefär så... 4/10
  • Fluffis
    Året var 2006 och jag och mina vänner väntade på att Nintendo Wii skulle släppas i Europa. Vi fick reda på att ett spel som hette Red Steel... 1/10
  • Linus_94
    För det första så tycker jag att Single Player läget är helt ok! Men det som tyvärr är felet med hela spelet är Multiplayer läget. Grafiken... 5/10
  • Shipaa
    Redsteel är helt klart ett underskattat spel. Jag köpte detta lir för 129kr av Webhallen och älskar det. Spelet har en Japansk stil över sina... 8/10
  • bonzomannen
    Red Steel väntade jag ganska länge på,Men det blev en stor besvikelse. Ja det går ju att spela spelet men jag har inte så mycket nöje av det.... 6/10
  • Enemtee
    Välkommen till ett spel som kunde ha blivit bra, men som blev så mediokert att man blir galen ibland. Spelet är smockfullt med grafikbuggar.... 5/10

Relaterade texter

Red SteelScore

Red Steel

RECENSION. Skrivet av David Fukamachi Regnfors

Rött stål är slött stål i Ubisofts efterlängtade actionfest till Nintendo Wii. Gamereactor har givetvis satt betyg...



Loading next content