Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Redfall

Redfall

Vår systerredaktion fick nyligen möjlighet att spela Arkanes kommande vampyrskjutare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med både Dishonored-spelen, Prey och Deathloop, har Arkane gjort en mycket solid meritlista för sig själva. Men problemet med en bra meritlista är att den i sin tur skapar stora förväntningar. Folk vet vad de ger sig in på när de laddar upp en Arkane-titel, och därför är pressen på att Redfall - studions senaste spel - ska uppfylla och överträffa de höga förväntningarna. Nyligen fick vi chansen att resa ner till Zenimaxs huvudkontor i London, träffa några av teamet som arbetar med spelet och kolla in 90 minuters obehindrat Redfall-spel. Det fanns ett huvudmål att komma vidare med under den här tiden, men det fanns inget behov av att slutföra det, och vi fick ströva runt i den öppna värld Arkane hade skapat som vi såg lämpligt.

Redfall

Innan vi dök in i spelet fick vi ett snabbt meddelande från speldesignern Harvey Smith, som lät oss veta att trots att mycket av marknadsföringen på Redfall pekade på att det skulle vara en upplevelse som bäst spelas i samarbete, så hade Arkane lagt mycket ansträngning för att se till att enspelarupplevelsen också var fantastisk. Personligen var jag aldrig en som tvivlade på att Arkane kunde göra Redfall till en upplevelse som kunde spelas bra när han var ensam. Efter Dishonored, Prey och Deathloop har studion mycket bevisat att singleplayer är det den gör bäst. Återigen, det har gjort det klart i Redfall. Jag kan bara tala för enspelarupplevelsen av Redfall, men under de 90 minuter jag fick (där jag gjorde så mycket jag kunde) är den upplevelsen precis vad du kan förvänta dig av en Arkane-titel. Nivådesignen förblir oklanderlig, även med det vidsträckta utrymmet i Redfalls öppna värld. Du kan komma på nästan alla sätt att närma dig dina fiender och mål, med en stor känsla av vertikalitet eftersom du kan få fantastiska utsiktspunkter för att beckasin vampyrer eller helt enkelt bara smyga dig förbi dem.

Redfall
Detta är en annons:

Det finns också mycket att göra i Redfalls öppna värld. När jag sprang runt på kartan fann jag mig själv att snubbla över slumpmässiga sidouppdrag som får dig att hjälpa överlevande stadsbor eller ta reda på mer om mysteriet bakom det som förvandlade många av lokalbefolkningen till vampyrer. På tal om nattförföljarna, det finns också många sätt på vilka du kan bekämpa deras inflytande över Redfall. Från att gå in i ett vampyrbo, som tar dig till alternativa dimensioner fulla av superkraftiga versioner av blodsugarna, till att säkra nya säkra hus som fungerar som snabba resepunkter och platser för att fylla på dina förråd, det finns en mängd alternativ för dig att bita i. tillbaka mot spelets huvudfiender. Vampyrbon verkar ha mycket potential, eftersom de erbjuder sina egna miniuppdrag, i huvudsak.

Från både nivådesignen och de saker du kan göra på kartan är det tydligt att Redfall tror att variation verkligen är livets krydda. Detsamma kan sägas om karaktärerna, som alla har sina egna intrikat vävda bakgrundsberättelser och skicklighetsträd som du kommer att utveckla när du spelar. Till skillnad från andra karaktärsskjutare som Borderlands är du inte begränsad till en huvudfärdighet i Redfall, och varje överlevande har ett antal sätt på vilka de kan navigera på kartan och döda fiender. Jacob, karaktären vi åkte med, kunde söka upp fiender med sin magiska fågel, dölja sig själv för att göra det mycket lättare att smyga och fly, och ta fram sitt Heartstopper prickskyttegevär för att göra mycket skada.

Redfall
Redfall
Detta är en annons:

Det finns mycket till Redfall. Innan vi satte oss ner för att spela beskrev Harvey Smith spelet som "att försöka dricka ur en brandslang", och även om jag verkligen såg sambandet när jag sprang runt på kartan för första gången, känns det som att du kan ta tag i Redfall ganska enkelt, speciellt om du har fördjupat dig i ett Arkane-spel tidigare. Faktum är att Redfall kan kännas lite för mycket som bara ett annat Arkane-spel, speciellt när man spelar det solo. Men däri ligger frågan om det räcker för att studion verkligen ska imponera på publiken ännu en gång.

Trots sin fantastiska nivådesign, karaktärsalternativ och anständiga mängder saker att göra, finns det en liten känsla av att Redfall inte lever upp till sin potential. Kanske beror det på att det inte fanns någon chans att se co-op-upplevelsen, något som verkar ganska viktigt. Solospel är något som Arkane inte har dumpat åt sidan i Redfall, och det är viktigt, men utan att ha en chans att ströva runt i staden med några allierade känns det som om det inte har funnits en full smak av upplevelsen. Dessutom, även om berättelsesegmentet vi fick kika på gjorde ett hyfsat jobb med att skapa en bra mängd intriger, kändes det också lite obekvämt placerat och fick inte den spelbara karaktären att känna sig direkt kopplad till handlingen på det sätt som Det gör Arkanes andra spel.

Striderna också, kändes alldeles för förenklade. Jag gör inte anspråk på att jag är den bästa av spelare på något sätt, och ändå fann jag mig själv att absolut förstöra fienderna i Redfall. Till och med The Rook - den superkraftiga vampyren som dyker upp när du dödar tillräckligt många speciella vampyrer eller väcker uppmärksamheten hos deras gudar - blev så småningom sänkt av inget annat än kuleld och en insats i hjärtat. Istället för att vampyrer verkligen kände att de är tillräckligt farliga för att ta över staden, kom jag på mig själv att undra hur samhället inte bara hade bitit tillbaka över en natt. Detta kan dock bara vara pedantisk kritik, eftersom det kan vara så att svårighetsgraden ändrades för förhandsvisningsevenemanget, eller att solospelet är betydligt lättare.

Förutom att nämna några mindre prestandaproblem, finns det inte mycket att säga om Redfall. Ur det utseendemässigt är det ännu ett starkt Arkane-spel, men oavsett om det är vikten av förväntningar som skapats av studions tidigare framgångar, eller hypen som byggts upp under flera förseningar, verkar det finnas något speciellt som saknas från Redfall det kommer att göra det till ett måste-spel vid release.

Redfall

Relaterade texter

RedfallScore

Redfall

RECENSION. Skrivet av Måns Lindman

Måns har besökt Redfall för att ta reda på om det är något bett i Arkanes nya hypade titel...



Loading next content