När man tittar på storproduktioner som Starfield och Grand Theft Auto VI, så sitter hundratals utvecklare, ingenjörer, designers, ljudtekniker och projektledare i ett utvecklingsteam i flera år. Det är lite annorlunda hos finska företaget Remedy, som släpper Alan Wake 2 i slutet av oktober.
Remedys kommunikationschef Thomas Puha har via X berättat lite om utvecklingen av Alan Wake 2. Teamet består av bara 130 personer, vilket är väldigt få jämfört med andra storspel, och de har arbetat med projektet i fyra år.
Han säger också att det varit det svåraste spelet att utveckla för dem, eftersom teamet var tvungna att hantera en pandemi, vilket gjorde spelutvecklingen extra utmanande för alla - inklusive Remedy:
"I'll also say that somehow we are getting this game done with about 130 people on average for about 4 years of dev time (dev time is a very elastic term tho) for the quality level we got, is incredible. We are very, very far from 1st parties or other big studios resources.
Also this is by far the toughest game to get done in my 8 years at Remedy. Covid, Remedy going under its biggest transformation in its 28 year history which presents its own challenges (same as many other devs) and lot ups and downs. That's just life. Somehow, we are managing."
Alan Wake 2 lär bli ett av de mest tekniskt kompetenta spelen, åtminstone till PC, eftersom det kommer att ha full path tracing och DLSS 3.5-stöd, vilket bör ge utmärkt visuell kvalitet på datorer med rätt specifikationer.
Alan Wake 2 släpps den 27 oktober till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X.