Svenska
Gamereactor
recensioner
Remnant II

Remnant II

Gunfire Games återvänder med den efterlängtade uppföljaren till deras suveräna actionrollspel Remnant: From the Ashes, och vi har recenserat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ända sedan Remnant: From the Ashes släpptes för flera år sedan har jag varit ett stort fan av den här serien. Action och äventyr i kombination med konstiga och ovanliga världar fulla av läskiga och dödliga fiender samt ett allmänt djupt spelsystem är alla viktiga element som jag uppskattar enormt. Så när jag såg utannonserandet av Remnant II på The Game Awards blev jag väldigt spänd på att få se vad utvecklaren Gunfire Games hade i beredskap med sitt koncept.

Efter att helt ha gett mig hän åt Remnant II under de senaste dagarna, och närmast religiöst spelat titeln dygnet runt, har jag kommit till slutsatsen att Remnant II helt enkelt är mer Remnant, på gott och ont. Vad jag menar med detta är att å ena sidan är detta precis vad folk vill ha från en uppföljare. Större, mer komplexa världar, en stor samling nya fiendetyper, bättre grafik och visuella effekter och en mer sammanhängande kampanj. Men å andra sidan kvarstår några av de problem som har plågat den här serien, vilket innebär att du får ett ganska rudimentärt och begränsande byggsystem, matchat med en nivådesign där det är väldigt lätt att gå vilse och tappa spåret av vad berättelsen försöker pussla ihop. Så jag säger det utan krusiduller, om du älskade Remnant: From the Ashes finns det mycket att se fram emot här, men om inte, förvänta dig inte en massiv förändring eller förbättring av formeln.

HQ

Först av allt vill jag snacka lite om storyn. Gunfire Games har nämligen lånat lite från Diablo IV. Inte bokstavligen naturligtvis, båda spelen har trots allt varit under utveckling i flera års tid. Vad jag menar är att nu tar du en mer central roll i berättelsen, detta trots att du saknar ett riktigt namn (du kallas Anomaly). Det innebär att du blir mycket mer involverad i den historia som Remnant II försöker berätta, men handlingen står fortfarande inför samma problem som i From the Ashes, eftersom de narrativa delarna är så ovanliga och märkliga att det blir lite för komplext att hålla koll på hela tiden.

Detta är en annons:

Lyckligtvis är designen på världen återigen toppklass. Du kommer vilja utforska varje skrymsle och vrå i jakten på redskap, resurser, dungeons och hemligheter. Oavsett om du beger dig till Yaeshas avlägsna djungler eller till scifi-världen N'Erud är omgivningarna otroligt varierande och unika, och alla har sina egna utmaningar och fiender att möta, förstå och övervinna. På den här fronten utmärker sig Remnant II än en gång. Du kommer aldrig sakna utmaningar eller bli uttråkad av fiendetyperna, för precis när du börjar känna dig bekväm kommer något nytt skräckinjagande krypa upp ur marken för att skaka om saker och ting. Gunfire Games har helt klart en talang för att utforma obehagliga fiender och i Remnant II får vi ytterligare fina exempel på detta.

Remnant II
Gillade du ettan kommer du älska det här.

När det gäller just fienderna lär du att bli glad att få veta att Remnant II har ett stort utbud av bossar, varav vissa är viktiga för berättelsen och andra helt enkelt är sidospår att hitta och ta sig an i jakten på bättre loot och utrustning. Det verkar som om Gunfire tagit i lite extra med bossdesignen den här gången, eftersom mötena känns mer varierade och komplexa än i From the Ashes, detta utöver att vara ett större visuellt spektakel med mer miljöpåverkande mekanik, såsom förstörbara miljöer. Under min tid hittills har jag stött på några riktigt intressanta bossar, bland annat en fiende av typen jägare som rider på en stor hund, och till och med en enorm utomjordisk fjäril som fick mig att tänka på Avatars Ikrans i kombination med Mothra.

Äventyrets gameplay och actionbitarna är också utmärkta. Striderna känns smidiga och spännande, och är utformade på ett sådant sätt att min uppmärksamhet främst ägnas åt att skjuta och hugga fiender som korsar min väg. Byggandet i Remnant II känns dock mindre övertygande, faktiskt svagare än det From the Ashes erbjöd. I ett försök att minska komplexiteten i buildcrafting-sviten har Gunfire i stort sett eliminerat rustning och klädesplagg från ekvationen. Visst, du kan få nya föremål i den här kategorin och de erbjuder mindre förändringar, men för det mesta kommer den effektfulla anpassningen i form av vapen, egenskaper och den nya versionen av arketypssystemet.

Detta är en annons:
Remnant IIRemnant II
Det nya arketypssystemet är bra, men kanske lite för strömlinjeformat.

För vapen och egenskaper är detta i stort sett samma som From the Ashes erbjöd. Du hittar eller köper nya vapen och kan sedan använda resurser som finns i äventyret för att förbättra dem. Du kan också skaffa och sätta in Mutators som ger unika fördelar nu, till exempel blödningseffekter för skott, och du kan mixtra med modifierare som ger ytterligare förmågor till varje vapen. När det gäller egenskaperna är det här Remnants version av ett perk-system, och du spenderar egenskapspoäng för att permanent förbättra vissa attribut, till exempel mer hälsa, bättre undvikande, snabbare tid mellan specialförmågorna. Det är ett system som redan fungerade och utvecklarna tyckte uppenbarligen inte att detta behövde lagas.

När det gäller arketyperna är det här saker blir lite trista. I Remnant II väljer du mot början av spelet en klasstyp, som definierar hur din karaktär fungerar. Vill du komma nära för att slåss? I så fall är den stridslystna Challenger något för dig. Föredrar du att skjuta dig igenom fiender på avstånd? Prova Gunslinger. Vill du ha en följeslagare på resan? Då är Handler och dess trogna hund den klass du ska välja. Varje arketyp har sin egen unika spelstil och sina egna förmågor, och kan till och med få tillgång till sin egen speciella uppsättning egenskaper, och kan förbättras ytterligare genom att samla erfarenhet.

Remnant II
Remnant II är visserligen tekniskt mer komplett än det mesta i storspelsväg, men några små tekniska blessyrer har det tyvärr.

Haken är att du bara kan ha två arketyper aktiva samtidigt, där din primära arketyp har störst inverkan på hur din klass fungerar. Men du får inte tillgång till resten av arketyperna efter att du valt din första utan du måste hitta föremål i hela spelet och uppgradera dem för att kunna använda en sekundär klasstyp. Det här systemet är väldigt enkelt att förstå och det fungerar, men jag kan inte låta bli att känna att det har tagit bort lite av det roliga med buildcrafting till förmån för ett mer rudimentärt system, vilket för mig går lite emot de grundläggande principerna för vad ett Remnant-spel ska vara.

Även om jag inte är särskilt imponerad av just detta så går det inte att förneka spänningen och det roliga som denna uppföljare ändå serverar. Vare sig det är ensam eller med vänner är Remnant II en ljuv explosion från början till slut, och precis som From the Ashes är det utformat från grunden för kunna spelas igenom flera gånger. Oavsett om du försöker dig på högre svårigheter eller byter till äventyrsläget för att få utforska fritt och jaga bossar efter resurser och ny utrustning, finns det många sätt att njuta av den här uppföljaren.

Remnant II
Bossfighterna i äventyret är mestadels helt suveräna.

Och det är precis därför jag tänker på Remnant II som mer Remnant på gott och ont. Det är fortfarande en mycket fängslande serie med tajt och engagerande gameplay, men det går inte att förneka att den har sina brister också. Det är flashigare, snyggare, har massor av djup, och om du älskade det första spelet kommer du att ha en explosion med denna uppföljning också. Om inte däremot... så lär inte det här övertyga dig.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Större och mer detaljerade världar, intuitiva arketyper, massor att göra, suveräna strider, ljuvliga bossfighter, läskiga fiender
-
Level-systemet är för strömlinjeformat, enstaka grafiska buggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content