
Renault har tillkännagivit en storslagen återkomst av den älskade heta halvkombimodellen Renault 5 Turbo, allt som en del av en ny modell som är en helt elektrisk motsvarighet. Den är känd som Renault 5 Turbo 3E och det är också en bil som den franska biljätten betraktar som sin första "elektriska mini-superbil".
Bilen är byggd på en ny plattform som är designad för bakhjulsarkitektur, med en tvådörrars, tvåsitsig design. Den drivs av ett batteri på 70 kWh och en drivlina som kan ge 540 hk genom de två 200 kW-motorerna, vilket är tillräckligt för att spegla "superbilsstandarden" genom att uppnå en 0-100 km/h på under 3,5 sekunder, samtidigt som den har en räckvidd på över 400 km. Den kommer att stödja snabbladdningsteknik som gör att batteriet kan laddas upp från 15-80 % på mindre än 15 minuter, och har flera körlägen, vilket gör det möjligt för föraren att växla mellan Snow, Regular, Sport och Race.
Inuti kommer det att finnas en 10,1-tums och 10,25-tums skärm som kan paras ihop med smarta tjänster för att utnyttja Google Maps och liknande. Den kommer att erbjuda en samling anpassningsalternativ för intresserade köpare, och även om bilen inte kommer att ha en produktionsmodell förrän 2027, tillverkas cirka 2 000 modeller i förväg för en handfull lyckliga köpare att hämta. Haken är att Renault 5 Turbo 3E inte kommer att vara billig med modeller som förväntas klocka in cirka 100 000 pund.