Så har även den femte delen i Resident Evil-serien fått sig en uppiffning i form av biffigare grafik, bättre skärmuppdatering och med samtligt DLC-material inslängt. Det är andra ord och vid första anblick en remaster av Capcoms femma som, sett till seriens tidigare skräckbetoning, skapats med en något annorlunda approach. Men under den förhoppningsvis polerade ytan är det samma historia om Chris Redfield och Sheva Alomar och deras kamp mot biologisk terrorism som väntar..
En Hummer parkerar utanför ett fallfärdigt hus och ut kliver Chris Redfield, kapten för amerikanska BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance, för övrigt) och expert på rumpkickande av vandrande döda. Han möts av Sheva Alomar, representant för BSAA:s afrikanska division och från och med den stunden Chris partner in crime. Chris har skickats till Afrika för att hjälpa regeringens speciellt utsedda styrka för att inte bara leta rätt på en vapensmugglare och sätta stopp för denne, utan även tukta det som återstår av infektionen, som sedan Raccoon Citys fall år 1998 spridit sig som en löpeld.
Medan vi går genom de smutsiga gatorna på väg till vår kontaktperson vänds den ena blicken efter den andra och det är inga välkomnande sådana. Deras stirrande bränner värre än den stekande solen i skyn vilket ger en kall kår, måste jag erkänna. Men jag fortsätter att gå mot köttbutiken i slutet av gatan. Plötsligt ljuder vad jag uppfattar som ett flyglarm och Chris vänder sig om. Förutom han och Sheva är gatan folktom. Jag skyndar mig in i butiken där en herre väntar bredvid en mycket intressant attachéväska.
Det hela börjar intensivt men i min mening aningen mediokert. Jag kastas rakt in i en zombieattack och utan tydliga instruktioner på hur jag manövrerar eller skjuter möts av vad som känns som dussintals fiender. Att det hela utspelar sig på en trång bakgata gör nog saken värre... Det mediokra ligger dock främst i det spelmekaniska, och det är styrningen av Chris samt hans trogna machete som jag stör mig mest på. Som vilket annat spel som helst styr du Chris med vänsterspaken och kameran med högerspaken, men då denne är låst bakom mannens rygg måste du även vända på honom åt rätt håll för att se vad som finns där. Det hade fungerat i skrämselsammanhang för ökad effekt men när du säkert vet att otaliga galningar svärmar in från alla håll blir det snarare ett litet störningsmoment att också vända på grabben fort nog.
Macheten borde vara en räddning i nöden i en zombieapokalyps men här så drar jag mig från att använda den. Den styrs på samma sätt som ett vapen men då den är rätt seg att använda och inte är verkande om zombien befinner sig mer än en halv meter ifrån dig har det många gånger slutat med att jag tagit nästan lika mycket skada som jag utdelat. Sen känns det som det är en jobbig fördröjning i svingen, eller snarare att det inte går fort nog att svänga klingan. Ett tryck och Chris låter bladet gå vertikalt framför sig. Det tar sin tid. Två snabba tryck på L1 ger inte två hugg efter varandra utan ett. I panik har jag många gånger förtvivlat använt macheten för att mota bort det sista av fiender, men på grund av skavankerna jag beskrivit lyckats jag inte särskilt väl. En snabbare sving hade varit på sin plats. Jag antar vad kontrollerna anbelangar att det med lite träning lossnar och man så småningom lär sig bemästra dem, även i kniviga situationer som kräver snabba reflexer.
På tal om snabba reflexer, det snackas om att skärmuppdateringen i den här versionen är högre än förra generationens konsoler, vilket jag märker. Nu har jag inte möjligheten att mäta flödet bildruta för bildruta utan har bara mitt öga att gå efter men, det känns som de utlovade 60 bilderna hänger med, åtminstone stundvis. När jag promenerar runt och spanar in allt och ingenting märks det förbättrade flytet tydligt. När det vankas blyutdelning är det dock ibland en annan femma. Dipparna är inte förödande för upplevelsen men jag skulle inte säga att spelet kan stoltsera med ett konstant 60-standard. Jag kan inte låta bli att undra; är det så svårt att bumpa upp flytet till stabila 60 med tanke på vilken hårdvara vi har att göra med?
Speciellt med tanke på hur det grafiska ser ut. Innan jag fortsätter vill jag påpeka att jag inte är en expert när det kommer till att skriva källkod och bygga grafik i spel, men ändå. Upplösningen är 1080p och medan spelet inte är direkt fult så är jag i ärlighetens namn lite besviken. Jag skulle vilja beskriva det såhär; när jag tittar på något ifrån långt håll eller utan att ha gått för nära ser det bra ut men så fort jag kommer nära ser man lite brister. Exempelvis så är väggar och dörrars texturer rätt lågupplösta i förhållande till Chris och Sheva. Jag ser utan svårigheter detaljerna i Chris machetehandtag men när det kommer till inspektion av det bruna gräset bestämde sig detaljerna för att inte vara med. Efter att ha forskat lite om PC-versionen (då jag inte spelat eller har tillgång till den själv) kan jag konstatera att det på samma sätt som Sleeping Dogs: Definitive Edition snarare rör sig om en PC-look som flyttat in på konsol, vilket inte nödvändigtvis är fy skam. Men i Sleeping Dogs-fallet där spelet i fråga lanserades 2012 och släpptes i uppdaterad skrud 2014 hade jag inte förväntat mig en chockerade annorlunda canvas. Resident Evil 5 är när allt kommer omkring 7 år gammalt och mycket har hänt på sju år. Jag hade helt enkelt förväntat mig lite mer av det grafiska.
Om man bortser från det tekniska aspekterna så är det fortfarande ett väldigt underhållande spel och den viktigaste delen i en zombiefest enligt mig är just känslan av att blåsa skallen av dödköttet. Vilket jag (då jag efter cirka 4-5 timmar spelande blivit mer bekväm med kontrollerna) inte hade några problem med. Då jag snubblade över hagelgeväret fick jag något i ögat och fällde en tår av lycka. För med den i händerna glömde jag allt vad medelmåttig grafik hette och gick lös på de slemmiga typerna som om det inte fanns någon morgondag. Lägg även till lagom generöst med ammunitionslådor som ligger och skräpar och du kan hålla uppe kulregnet. Ett tips är dock att trots det inte gå helt bananas med blyet eftersom ni är två som delar på det.
Sheva är, precis som du, i lika stort behov av tuktmedel, men sällan finns det dubbla uppsättningar lådor på varje ställe. Detta ger mig ett val; låta Sheva ta lådan och själv bli utan eller behålla den? Det samma gäller för vapen, första hjälpen (som kommer i form av någon konstig spray) och andra föremål. Pengar och olika typer av ädelstenar får ni båda lika mycket av dock. Du kan när som helst trycka på triangelknappen (Playstation 4) för att få upp inventariet. Därifrån kan du sedan välja vad du vill ge bort. Jag valde ganska direkt att behålla hagelbrakaren (självisk som jag är) men lät Sheva ta hand om krypskyttegeväret. Balanserat och kompletterande. En dynamisk duo.
För att summera det hela då. Då det är en remaster så lägger jag (som i alla andra fall av remasters) mycket vikt vid det tekniska och vad som utlovats på förhand. I Resident Evil 5:s fall så håller det tekniska inte riktigt hela vägen och det i jämförelse med vad de nuvarande konsolerna kan mäkta med gör mig lite besviken. Ser man till priset så kanske man inte heller kan förvänta sig storverk då det inte är fullpris (och gissningsvis inte fått lika mycket resurser). Ska man med det i åtanke hårdra det, kanske inte ens "remaster" är på sin plats utan en enkel "återutgivning". Samtidigt är det fortfarande samma underhållande åktur som originalet vilket man inte kan klanka ned på. Om du är ett fan av den gamla skolans krypande skräck är risken att du kommer känna dig lite vilsen i Capcoms femma, men tycker du som jag och inte backar för zombieslakt, är detta äventyr inte för en annan dag. Då har vi princip bara en fråga kvar allt ställa - ska du om du redan sitter på Resident Evil 5 uppgradera till denna version?
Högre skärmuppdatering är alltid högre skärmuppdatering men i övrigt så skulle inte jag råda dig att kasta dig hals över huvud. Sitter du på en PC skulle jag snarare rekommendera PC-versionen (med hänvisning till systemkraven som inte alls är särskilt höga, med dagens mått mätt). Sugna konsolägare ska trots mina kommentarer på det tekniska inte vara rädda för att inte få valuta för sina pengar.
179 kronor kostar det på Playstation Store och det är i min mening mer än värt det, man får när allt kommer omkring sätta allt tekniskt i förhållande till priset. Betyget då? Nu är det som sagt en uppdatering som inte kostar skjortan eller där varje millimeter har remastrats (på samma manér som Grand Theft Auto V eller The Last of Us: Remastered som fick totala förvandlingar) och då kan man inte heller förvänta sig enorma skillnader. Hade det varit en mer påkostad produkt hade jag inte skämts för att dela ut en sexa eller till och med en femma, men då priset är förhållandevis lågt i utbyte mot vad du får (hela spelet plus allt DLC som en gång kostade + 600 kronor, samt uppiffad grafik och flyt) lägger jag mig på en sjua.