Resident Evil Resistance

Resident Evil: Resistance

När ditt äventyr i Raccoon City är över är det dags att djupdyka i mulitplayer-spelet som medföljer Resident Evil 3...

När Resident Evil Resistance först utannonserades var det långt ifrån det spel som alla efterfrågade. Efter att den superba nyversionen av Resident Evil 2 hade släppts kändes allt annat än nyversionen av Nemesis meningslöst i jämförelse. När Capcom därför utannonserade Resistance bemöttes spelet med en chockerande dos av förakt, och när utvecklarna bekräftade att Nemesis snart var här glömdes Resistance nästan bort. Endast när lanseringen närmade sig fick spelet lite mer uppmärksamhet. När vi nu har spelat både Resident Evil 3 och Resident Evil: Resistance har vi kommit till några slutsatser.

Vissa av oss lämnades besvikna över den korta speltid i Resident Evil 3 och dess oförmåga att återskapa magin från originalet, och utan tvekan skapades Resistance för att öka nyversionens värde. Lyckligtvis är det inte så illa som man hade kunnat tänka sig. Faktum är att vi hade väldigt kul i detta onlinespel. Fastän de två spelen släpps tillsammans har vi valt att separera dem från varandra, eftersom de är helt olika varandra.

Så vad är egentligen denna adderande som ingen bad om, men som är överraskande bra? Resistance använder sig av samma grafikmotor som Resident Evil 3. Det spelas i tredjeperson där fyra spelare sluter sig samman mot en femte, ensam lirare. Rent grafiskt ser det minst lika bra ut som trean, och faktum är att flera områden är tagna direkt ur huvudspelet medan andra, såsom polisstationen, tycks vara designad utefter detta spel. Vi tänker inte snacka allt för mycket om det visuella eller ljudet, eftersom dessa element är tagna direkt ur de två tidigare nyversionerna.

Resident Evil Resistance

För stunden finns det sex överlevare att välja mellan (Jill kommer att släppas senare i en uppdatering denna månad) och de besitter alla olika egenskaper. Becca behärskar skottvapen bra, Valerie läker sig själv och sina kamrater och Samuel specialiserar sig inom närstrid. Personligen gillade vi dock January, som kan hacka kameror, samt Martin Sandwich och hans förkärlek till explosiva föremål. Alla har sina meriter, och det är ganska trevligt att du och dina lagkamrater endast kan välja fyra av sex karaktärer vilket innebär att ni kanske inte har den karaktär ni hade behövt.

Allt handlar om samarbete. Varje match är indelad i olika områden, och ni måste arbeta tillsammans för att ta er till nästa sektion av nivån. De mål ni har i varje område består av att hitta nyckelkort and hitta objekt för att låsa upp en dörr. Genom att lösa simpla pussel i varje sektion är egentligen syftet med själva spelet, samtidigt som du måste ta dig förbi horder av zombier, såklart.

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Som vi tidigare sa är detta dock ett spel där du tävlar fyra mot en. Den ensamma spelaren intar rollen som en mastermind som är ondskefullt geni som med hjälp av fällor och fiender som zombier och hundar sätter upp hinder för överlevarna att fly. Vissa av dessa genier är personer vi redan sett såsom Annette Birkin som exempelvis kan sända ut muterade William som en specialkaraktär. Spelar man som en av dessa genier kontrollerar man övervakningskameror som fungerar ungefär som Five Nights at Freddy's eller Alien: Blackout. Därigenom kan du placera ut hinder i form av kort som du har längst ned på skärmen. Har du exempelvis ett kort på en zombie kan du använda det kortet för att placera en där du tror den kommer göra bäst ifrån sig mot överlevarna.

Det finns en rad olika fällor och zombier du kan placera ut. Bland annat kan du placera en tjock men våldsam zombie som kan utstå mycket skada, hundar som är snabba och svåra att träffa eller kravlande zombier som kan bita anklarna av överlevarna. Efter ett tag kan du, som tidigare nämndes, skicka iväg en specialkaraktär som du kan ta direkt kontroll över för att verkligen orsaka stor skada.

En sak vi verkligen gillade med Resistance nivåsystemet. Visst, det existerar i många andra multiplayer-spel, men det förgyller verkligen denna upplevelse. Under tid kan dina överlevare och genier uppgraderas och varje karaktär har en särskild förmåga där Becca exempelvis kan, med hjälp av ett knapptryck, träffa sina måltavlor enklare. Dessa förmågor uppgraderas innan matchen startas i en uppsättningsmeny där du kan plocka på dig utrusning och ändra utseende (du kan också betala för dessa saker med pengar du tjänar på dig under spelet).

Och det är egentligen hela premissen av spelet. Fyra spelare försöker lösa pussel för att ta sig ut från byggnaden medan en annan gör allt den kan för att hindra dem. Det är ett relativt simpelt koncept som adderar flera timmar av nöje för att kompensera för den korta speltid i Resident Evil 3. Med tanke på att Resistance medföljer trean rekommenderar vi dig att testa det. Kanske inte som den huvudsakliga anledningen att köpa trean, men funderar du på att skaffa spelet kan denna upplevelse locka dig att köpa det. Det borde åtminstone underhålla dig i några timmar och expandera upplevelsen. Dess kvalitet kan överraska dig.

7 / 10
+
Bra grafik, kul multiplayer-upplevelse, intressant spelupplägg