LIVE
HQ
logo hd live | Final Fantasy XIV
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Resistance: Fall of Man

      Resistance: Fall of Man

      Sonys nya superkonsol må vara framtiden, men det är ändå i en alternativ verklighet i det förgångna som ett av de mest intressanta lanseringsspelen tar vid. Följ med när vi tar er djupare ner i Resistance: Fall of Man och tar tempen på det hetaste actionspelet till PS3...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Resistance: Fall of Man utspelar sig år 1951 i Storbritannien och bjuder på en historieomskrivning som skulle driva alla historielärare till kollektivt självmord om de visste vad som pågick bakom Insomniac Games stängda dörrar. I spelets verklighet existerade nämligen aldrig andra världskriget, eftersom mänskligheten var fullt upptagen med att avvärja en utomjordisk invasion istället. Europa ligger i ruiner och större delen av befolkningen har fallit offer för ett mystiskt virus som förvandlar dem till läskiga monster som precis som fotbollshuliganerna förstör allt i sin väg. Det här är bakgrunden till Resistance: Fall of Man, och visst låter det som en utmärkt ursäkt till att börja röja loss på nergångna engelska bakgator bland äckliga zombieliknande otäckingar?

      Själv är jag lite tveksam, men klart är i alla fall att Insomniac själva tycker att det är en alldeles förträfflig idé. Personligen tycker jag att spelet bär slående likheter med bortglömda (och medelmåttiga) actionskjutaren Armorines: Project Swarm till Nintendo 64 - men förhoppningsvis blir Resistance: Fall of Man betydligt bättre än så. Hur som helst, i rollen som amerikanske soldaten Nathaniel Hale skickas man till Storbritannien för att hjälpa de kvarvarande motståndsstyrkorna i deras fruktlösa kamp mot monsterinvasionen, något som är lättare sagt än gjort. Som tur är har man även ett gäng datorkontrollerade soldater vid sin sida som faktiskt hjälper mer än de stjälper, vilket brukar vara ovanligt i spelsammanhang där taskig artificiell intelligens är regel snarare än undantag.

      Många av områdena vi hittills sett har varit demolerade stadsområden där vi fick kämpa sida vid sida med de andra soldaterna mot horder av svagt människoliknande hemskheter. Fast även om Resistance: Fall of Man först och främst är ett högoktanigt actionspel kryllar det även av situationer som hämtade ur ett skräckspel. Nathaniels resa genom de raserade stadsområdena är nämligen fylld med bortglömda lik och förvridna odjur som bjuder på både frenetiskt actionskjutande men också kalla kårar längs ryggraden.

      Men som tur är är man i varje fall inte obeväpnad när de muterade galningarna anfaller. Trots att mycket fortfarande hålls hemligt märks det tydligt att Insomniac satsat stenhårt på att få till en tidstypisk 1950-talsatmosfär, vilket betyder att vapenarsenalen kommer innehålla bland annat kulsprutor och hagelbössor. Samtidigt har utvecklarna velat ta ut svängarna lite och hittat på egna vapen som knappt kan beskrivas med ord, mer än att de garanterat skulle kännas konstiga oavsett i vilket sammanhang de än förekom i.

      Detta är en annons:

      Känslan av att springa runt i ett sönderslaget stadslandskap tillsammans med oräkneliga datorstyrda kollegor och kämpa mot massvis av monster är häftig, och det råder ingen tvekan om att Resistance: Fall of Man kommer bli en löjligt kaotisk upplevelse med sin sköna mix av traditionella och påhittade vapen.

      Men flaggskeppet till Playstation 3 är inte helt utan problem. Även om det apokalyptiska krigstemat känns någorlunda fräscht så kan man - om man vill vara krass - beskriva Resistance: Fall of Man som ett helt vanligt actionspel som fått oförtjänt mycket uppmärksamhet bara för att det är ett av lanseringsspelen till Sonys nya superkonsol. För bortom den snygga ytan och den sköna atmosfären i den spelbara version vi testat, verkar det bli en tämligen standardiserad spelupplevelse. Kontrollen var lite tveksam och förutom det sjukt uppskruvade tempot såg vi egentligen ingenting som tyder på nytänkande utan det verkar bli väl beprövad spelmekanik som erbjuds. Det är otvivelaktigt så att spelet också rider på den nya vågen av tekniska landvinningar som Playstation 3 kommer med, men förhoppningsvis förlitar sig inte utvecklarna helt på att vi ska bländas av ytan och glömma bort det faktiska innehållet.

      Resistance: Fall of Man (tidigare kallat I-8, eftersom det var spelhusets åttonde spel) är det kanske allra viktigaste premiärspelet till Playstation 3. Blir slutprodukten lika exploderande kaotisk och med lika tät stämning som banorna vi provspelat - samtidigt som även småmissar med kontrollen och allmän finslipning utförs - så kan det garanterat vara en av de stora systemsäljarna när Playstation 3 väl hittar ut på hyllorna i höst. Och med ett utannonserat tvåspelarläge samt onlinespel för upp till 32 spelare samtidigt verkar det som att Insomniac är något stort på spåren. Åtminstone ifall insidan smakar lika gott som utsidan, så att säga.

      Resistance: Fall of Man
      Detta är en annons:
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man
      Resistance: Fall of Man

      Relaterade texter

      5
      Nytt livstecken från Resistance-serien

      Nytt livstecken från Resistance-serien

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      När Playstation 3 släpptes, lanserade Insomniac Games Resistance: Fall of Man. Det var tyvärr ingen höjdare, men till del två och tre hittade utvecklarna formen och...

      En viss nonchalans

      En viss nonchalans

      ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

      Förstapersonsaction-genren fylls av spel gjorda av utvecklare som underskattar hela spelformen



      Loading next content