Fuskande har förekommit i spel sedan urminnes tider men precis som det mesta annat här i livet så har metoderna utvecklats med tiden. Från så kallade cheat codes och cartridges, sätt för en enskild spelare att skaffa sig fördelar i ett spel man spelar helt själv till fullskaligt fusk i multiplayer. Det sistnämnda blir förstås problematiskt då tävlingen mot andra nu sker på ett orättvist sätt. Fienden blir plötsligt övermäktig och oftast står ju också något faktiskt på spel. Det är en sak att slå in en kod i ett singleplayerspel, som oändligt med animation i Doom eller trycka en knappsekvens i GTA V för att spawna en helikopter till exempel och en helt annan sak att skaffa "God Mode" i Call of Duty: Warzone. Ett spel vars enda existens baseras på multiplayer.
Nu kan Call of Duty visserligen ståta med ett av marknadens starkaste anti-fusk-system i Ricochet som också har rensat mängder med fuskare sedan lanseringen. Problemet är bara att man hela tiden måste ligga steget före. Varje gång en svaghet i systemet presenteras så utnyttjas den direkt och de som sysslar med fusk är kreativa in absurdum. De opererar ungefär som cyberkriminella. De söker aktivt efter hål i säkerhetssystemet och när de väl hittar dem så slår de till direkt. Precis som hackare är de heller inte sena att berätta vad de har gjort genom online-hån för att ytterligare strö salt i såren.
Nu har Ricochet uppdaterats på nytt och den här gången rycker systemet bokstavligen talat vapnen ur händerna på fuskare. Disarm. Precis som det låter. Så fort en fuskare upptäcks så plockas vapnet, inklusive händerna bort från spelaren. Systemet kommer också att fortsätta att uppdateras när Warzone 2.0 släpps men även Modern Warfare II. Båda kommer att ha Ricochet dag ett. Läs hela rapporten här!