Ride 5

Ride 5

Den femte upplagan av Milestones Ride-serie är här. Johan har dragit på sig hjälmen, putsat visiret och testat hur bra drag det är i årets motorcyklar...

Sportspel. Genren där det går att släppa i princip samma spel år efter år. Motorcykelspelen har inte varit något annorlunda och frågar du mig vad som är det stora skillnaden nu jämfört med för fem år sedan kan jag inte ge dig nåt svar. Men med Ride 5 verkar det äntligen som att Milestone har gjort ett försök att släppa något fräscht.

Ride 5
Mekandet är över, Ride 5 är här.

Precis som jag säkerligen nämnde i förra årets recension är en av de bästa sakerna med Ride-serien att de inte är låsta till specifika licenser och måste grunda allt på en tävling, serie eller tillverkare. Det gör att de kan ta större friheter med innehållet jämfört med deras andra serie MotoGP där allt måste passa perfekt med tävlingsschemat, teamen som tävlar och åkarna själva. Därför kan de passa på att ha 44 olika, både riktiga och egengjorda, banor. Det finns också mer än 270 olika motorcyklar av olika märken (20 stycken) och styrkor.

Detta passar Milestone på att utnyttja till fullo i spelets stora spelläge, karriärläget. Vanligtvis när det gäller motorsportsspel handlar det om att börja från botten och jobba sig upp. Vinn amatörtävlingar, kvalificera dig för att tävla mot de stora, starka åkarna. Du förstår. I Ride 5 börjar vi så klart fortfarande från grunden. Vi är amatörer som får åka på de svagaste hojarna. Vi brummar iväg i ett tre lopp långt mästerskap i 250cc, men som tur är kommer uppgraderingen direkt därefter. Nästa kapitel blir hoppar nämligen upp i 600cc med ett event på fyra lopp, som inte är ett mästerskap. Gör tillräckligt bra ifrån dig och nästa sak låses upp. Denna gång ett race mot en rival. Just rivalgrejen är något de satsar på i år. Medan det vanligtvis bara är en annan färg på deras namn under loppen kommer det då och då sololopp mot dessa karaktärer, vilket också ger dem en personlighet och bakgrund. En av de första är Charles Nolan som vi får veta kallas "Fast Charlie" och som dominerade på fyra hjul. Nu gör han ett försök på två och utmanar till ett race på Daytona. Hela karriärläget är väldigt djupt och kommer kunna spelas länge, speciellt med blandningen av olika motorcyklar, banor, och motståndare. Det är uppdelat i fyra olika akter där det efter varje akt också går att spela valfria extra event tillhörande den akten.

Ride 5
Om du ligger först finns det mindre risk att bli påkörd, som tur är.

Ett annat fokus detta år är dynamiskt väder, vilket det känns som att alla motorsportsspel har nu. Det är precis som det låter. Under ett lopp kan vädret ändras från sol till regn, molnigt till sol, och andra blandningar. För att hjälpa till med detta har de växlat över till ett nytt system för himlen och molnen. Det finns nu moln i 3D som enligt utvecklarna kan låta spelarna se molnen ändra form och hur de interagerar med ljus, baserat på deras densitet. Och visst, när jag stod still med motorcykeln under någon minut och bara tittade på molnen märkte jag det, men medan jag kör är det ingenting jag tänker på. Bra tillägg, men inget som spelet står eller faller med.

Ride 5
Karriärläget bjuder på väldigt mycket innehåll.

När det kommer till det tekniska har de också gjort en del ändringar och förbättringar när det kommer till fysiken. De har sett över fjädringssystemet för att replikera de inre komponenterna, lagt till en ny simulerad interaktion mellan åkare och motorcykel, och det finns nu ny fysisk och grafisk deformering av hjulen. Samt ytterligare saker. Vissa saker märks mer och andra mindre, men jag skulle inte säga att jag känner någon enorm skillnad på körningen från förra året. Den är dock bättre och det är oftast en fröjd att köra på banan. Jag har dock inte vågat mig på det 24-timmars uthållighetslopp som nu går att köra. Som tur är behöver vi inte köra allting på en gång utan kan spara under racet och fortsätta efter vi har ätit, sovit eller varit på toaletten. Detta race finns också att spela online med upp till 20 spelare. När det kommer till multiplayer har split-screen äntligen kommit tillbaka. Så nu går det att spela med en kompis bredvid dig i soffan igen. Vad som tyvärr fortfarande finns kvar är de datorstyrda åkarna som fortfarande är lite väl krocktokiga. Det känns fortfarande som att de fullständigt ignorerar min åkare och kör rakt in i rumpan på mig på en raksträcka eller försöker sig på sin bästa glidtackling från sidan i en kurva.

Ride 5
Daytona, let's go away!

Överlag är Ride 5 ett steg framåt för serien och det är för närvarande det bästa spelet på den nuvarande konsolgenerationen i genren. Förbättringarna till presentationen och karriärläget är utomordentliga och på banan rullar hojarna, från en Suzuki från 1981 till en sprillans ny Honda, precis som de ska.

8 / 10
+
Fenomenalt karriärläge, förbättrad presentation, split-screen är tillbaka, bra känsla i hojarna