Roblox anklagas för att ha överdrivit antalet aktiva spelare
En ny rapport visar att Roblox ska ha överdrivit antalet aktiva spelare och de timmar som användarna spenderar i spelet. Roblox påstås ha överdrivit antalet aktiva spelare med 25-42% och de timmar som användarna är engagerade med hela 100%. Detta innebär att de faktiska siffrorna kan vara betydligt lägre än vad företaget har rapporterat. Roblox har tidigare rapporterat stora ekonomiska förluster trots påstådd spelartillväxt, vilket har väckt frågor om företagets långsiktiga hållbarhet. Tidigare anställda har också påstått att Roblox medvetet har överdrivit sina användarsiffror och engagemangstider för att locka investerare och förbättra sitt marknadsvärde.
Företaget har dock avfärdat rapporten som missvisande och hävdat att deras siffror är korrekta och baserade på interna analyser. Trots detta föll aktien med 4,6% efter att rapporten publicerades, vilket har oroat investerare och lett till ytterligare granskning av företagets affärsmetoder. Roblox står nu inför utmaningen att återvinna förtroendet från både spelare och investerare.





