Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Rogue Galaxy

Rogue Galaxy

Sophie har seglat över de sju galaxerna som rymdpirat, helt utan laddningstider. Läs hennes intryck av Rogue Galaxy!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det fanns en period i mitt liv då jag var uppriktigt förbannad på den japanska utvecklarstudion Level 5. För ett par år sedan hade de ett onlinerollspel på gång till Xbox, och Microsoft försåg studion med allt de ville ha ur egen ficka. När det uppdagades att Level 5 använt de öronmärkta resurserna till något annat, lades onlinerollspelet True Fantasy Live Online ögonblickligen ner. Det var ett hårt slag för mig och jag har haft det svårt att uppskatta Level 5 sedan dess.

HQ

Ibland så kommer man dock på bättre tankar och även surpuppor som jag kan tina upp. I ärlighetens namn, hur ska man kunna göra annat när Level 5 verkar ha dragit på sig seriositetsmössan och producerar ett så bra spel som Dragon Quest VIII? Inte heller finns det någon mening att kolla snett på dem, nu när ett av de mest efterlängtade rollspelen i modern tid är på väg till Europa. Om du har missat vad Rogue Galaxy handlar om, läs vidare och bli frälst.

Jaster Rogue är en ung man med stora planer. Istället för att sitta fast på ökenplaneten Rosa, allmänt känd som galaxens ändalykt, drömmer han om att få kunna segla över skyarna, besöka andra planeter och äventyra. När planeten, och övriga galaxen, hamnar mitt i ett riktigt krämigt krig visar det sig att Jaster har tur i oturen. Han blir vän med en rymdpirat som, trots de nyligen införda lagarna som förbjuder människor att lämna planeten, tar honom ut på ett galaxomspännande äventyr. Ett äventyr som kommer att gå i odödlighetens tecken.

Det som Level 5 har visat sig vara otroligt bra på är grafikstilen cel shading, och Rogue Galaxy är minsann inget undantag. Istället för att leverera en förhållandevis platt grafisk upplevelse som man kan hitta ibland annat Jet Set Radio Future, är Rogue Galaxy ett spel med djup. Mycket beror på att Level 5 har använt sig av en mycket varierad färgpalett som bidrar med sitt, men att karaktärer och omgivningar passar ihop grafiskt gör mycket för helhetsintrycket. Grafiken är helt enkelt urläcker, och mellansekvenserna gör att man sitter och ler av glädje. Spelet är otroligt stämningsfullt och får den mest rabiate cel shade-hataren att skrika efter mer.

Något som Rogue Galaxy har fått mycket uppmärksamhet för är att spelet inte har några laddningssekvenser. Det är inte en lögn, det stämmer faktiskt. Eller snarare, de laddningssekvenser som finns är väl gömda och de är ytterst få. De som går att finna i spelet är när man tar sig till en ny planet eller startar upp sitt sparade spel. Kanske kan man skönja någon laddning när en mellansekvens är slut och spelet tar vid. Jag kan inte för mitt liv förstå hur Level 5 har lyckats med något som till exempel Square Enix inte har lyckats få till i Final Fantasy XII. Att gå in och ut ur byggnader, ta sig från ett område till ett annat och slåss med fiender sker helt sömlöst och är en klar kandidat till priset för årets smartaste tekniklösning.

Detta är en annons:

Det flyt som Level 5 verkar ha strävat efter i Rogue Galaxy märks av även när det är dags för strid. Istället för att vänta på att ett speciellt attackfönster ska laddas upp i ett klassiskt rollspelsmanér, varnas man som spelare ungefär två sekunder innan fienderna dyker upp på skärmen. En text som fyndigt nog lyder "warning" blinkar till och upp poppar fienderna varpå det blir dags att trycka till busarna över läppen. Striderna är uppbyggda att man som spelare styr Jaster, medan hans kompanjoner styrs av spelets artificiella intelligens utifrån de inställningar du givit dem. Till skillnad från vad som är kutym inom rollspelsgenren är alla karaktärer försedda med ett närstrids- och ett distansvapen, och självklart finns det specialattacker och annat svulstigt att dra till med när det passar.

Av mina få men intensiva timmar med Rogue Galaxy, har jag sannerligen fått mersmak. Spelet är begåvat med en enkel spelkontroll, fantastisk grafik och ett helt otroligt flyt som gör att man spenderar mer timmar med det egentliga spelet istället för att vänta på diverse laddningar hit eller dit. I ärlighetens namn var det länge sedan jag hade så kul med ett förhållandevis statiskt rollspel, men spontant känns Rogue Galaxy mycket bra. Den översatta utgåvan kommer att innehålla en hel del nyheter som den uppgående solens land inte fick ta del av, som en helt ny planet, mer polerat kedjeattacksystem och drösvis med nya saker, vapen och annat smått och gott. Räkna med en utförlig recension när spelet släpps. Nästa år.

Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Detta är en annons:
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy
Rogue Galaxy

Relaterade texter

Rogue GalaxyScore

Rogue Galaxy

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Level 5 blandar ett piratäventyr med science fiction, när Jaster Rogue ger sig ut på sitt livs äventyr...

Rogue Galaxy

Rogue Galaxy

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Sophie har seglat över de sju galaxerna som rymdpirat, helt utan laddningstider. Läs hennes intryck av Rogue Galaxy!



Loading next content