Bli inte orolig om du aldrig har hört talas om Romancing SaGa-serien förut. Var särskilt inte orolig om du aldrig har spelat det första spelet i serien och har bekymmer som kommer att påverka och spela in om uppföljaren kommer att vara ett spel för dig. Romancing SaGa är en japansk RPG-serie från tidigt 90-tal, en serie som inte riktigt har haft en plats i den moderna spelvärlden på länge. Det ändrades för några år sedan när den första titeln remastrades. I oktober får uppföljaren en liknande behandling, om än den här gången i form av en fullfjädrad remake känd som Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven. Jag hade chansen att spela igenom en timme av den här omgjorda uppföljaren under min tid i Tyskland för Gamescom 2024. Det var en ganska förhastad upplevelse eftersom det fanns en stor demo att ta sig igenom i ett fönster på en timme. Även om jag kommer till spelupplägget om ett ögonblick, låt mig sätta rekordet och bekräfta att det här spelet inte alls känns som en titel från tidigt 90-tal. Det hela är moderniserat och uppdaterat och presenterat på ett sådant sätt att det utan tvekan kommer att fungera som JRPG-fixen för alla som letar efter något annorlunda under hösten. Hur som helst, premissen. Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven är en generationsövergripande berättelse som följer en kunglig blodlinje när de försvarar sitt rike från eviga monster och faror. Tanken är, på ett sätt som vi nyligen har sett i Rogue Legacy-spelen, att lära sig färdigheter och tekniker som en hjälte och sedan passera efter att de dör (oavsett om det är lugnt efter ett långt liv eller tidigare än väntat i strid). på sina lärdomar till sin efterträdare så att de kan övervinna de prövningar och vedermödor som föregångaren misslyckades. Det kan tyckas vara en enorm och för omfattande premiss, men jag kan lova dig att det fungerar och inte alls framstår som alltför komplext. I praktiken tycks varje generation fungera som ett kapitel i den vidare historien, en berättelse som kretsar kring att möta och besegra de sju hjältarna, en samling före detta älskade krigare som blev tyranner som använder sin enorma makt i ett försök att ta över Varennes imperium. Du kan redan se vilken riktning spelet tar. Dessa sju hjältar är enormt överväldigande fiender som tenderar att använda en nyckelattack och teknik för att förstöra ditt försök att övervinna dem. Medan en generation av den kungliga blodlinjen kommer att dödas i aktion av detta drag, kommer den andra att vara borta från nämnda drag och veta hur man överlever eller motverkar det, vilket ger dem chansen att besegra eran Seven Heroes-skurken. För den här demots skull var jag tvungen att möta Kzinssie och dess kaospräglade svärd som helt skulle kunna torka ut min tid om jag var för långsam med att ta ner den.
Spelet fungerar på ett ganska traditionellt JRPG-sätt. Det finns delar av varje nivå som du fritt kan ströva omkring för att hitta hemligheter, chatta med NPC:er och sedan så småningom starta in i stridsmöten genom att gå in i fienderna som också travar runt. Också i en liknande JRPG-bemärkelse kan du lägga ett bakhåll i dessa fiender genom att kollidera i deras ryggar för att starta stridsmötet på den främre foten, men de kan också göra samma sak mot dig, och detta märks i hur striden är uppbyggd. Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven Heroes använder en tidslinjefunktion där allierade och fiender kommer att attackera i fasta vändningar som dokumenteras på en tidslinje överst i HUD. Ibland kommer du att möta långsammare fiender, som Kzinssie, och kanske till och med ha snabbare allierade, vilket innebär att du kan få in några attacker innan fienden slår tillbaka. Andra tider blir mer jämställda. Hur som helst måste du använda fysiska och magiska attacker och förmågor för att ta ner fienderna framför dig i ett turbaserat format där en grad av försök och misstag också introduceras när du bestämmer styrkorna och svagheterna varje fiende har för de olika elementen och attacktyperna. Till exempel kan en fiende vara svag för brandskador, medan en annan visar sårbarhet för effekterna av slipat stål och fysiska slag. För att lägga till ett extra lager till stridsmötena kan varje karaktär lära sig nya förmågor på språng genom Glimmers-systemet. När de fortsätter att använda attacker kommer de i huvudsak att komma på nya sätt att attackera eller mer effektiva sätt att slå genom systemen Lineage och Inheritance, och när dessa drag och förmågor har lärt sig är de permanent upplåsta för den karaktären och tillgänglig att använda när som helst. Formation-systemet lägger till en extra dynamik där strukturen din uppsättning karaktärer har avgör vem som först attackerar i striden och även hur de olika Overdrive-dragen utspelar sig. Dessa är faktiskt ultimata attacker som genereras genom att använda rörelser och besegra fiender. De kombinerar talangerna hos två allierade samtidigt för en dual-strike-attack med extra skada, vilket innebär att du kan kombinera en fysisk avståndsattack med en förlamningsframkallande närstridskombo, eller något helt annat. Oavsett vad du gör, Overdrive, Formations, Glimmers, tidslinjesystemet och effektdynamiken samlas för att leverera en riktigt komplex men ändå intuitiv stridssvit i Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven.
För de som är bekanta med Romancing SaGa 2 kanske du undrar vad den här remaken kommer att ge dig på bordet. Bortsett från en upplevelse med moderniserad bild och mycket bättre prestanda, de typiska beats man kan förvänta sig från en remake 2024, finns det en handfull nya funktioner och innehåll planerade också. Det finns nya berättelseutvecklingar och ögonblick att hitta och packa upp, nya minispel att testa, fler svårighetsalternativ att njuta av (Causal, Normal och Hard), ett omarrangerat soundtrack att sola sig i och ny japansk och engelsk röst övers att lyssna på också. Det är en mycket mer uppslukande och raffinerad upplevelse än vad som var möjligt för tre decennier sedan. När du matchar allt detta med en stadsbyggnadssvit som tar hänsyn till generationsdesignen och det faktum att det kommer att finnas över 30 klasser av hjältar att hitta och bemästra, är det tydligt att Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven är formas till att bli en mycket lovande JRPG och remake. Vi får se om detta översätts till hela spelet när det debuterar på PC, PlayStation och Switch den 24 oktober.