Run Sausage Run!

Run Sausage Run!

Då David skulle recensera en korvfest så var det inte detta han förvänta sig. Men är detta bättre eller sämre?

Har du kollat på filmen sausage party och sedan tänkt, 'Jag önskar att man gjorde ett spel inspirerat av detta.' Inte jag heller men då man spelar Run sausage run kan man tro att någon gjorde det och gick all in. Spelet var först släppt till mobil men har nu blivit portat till konsoler. Spelet är väldigt enkelt att spela. Tryck på en knapp för att ducka och springa och släpp knappen för stå rakt och långsamt jogga. Med detta ska du springa genom en hinderbana och undvika att bli mördad av diverse hinder.

Run Sausage Run!
Blodfläckar som inte följer marken och suddiga objekt.

Detta kan säkert funka väl på en mobil i tåget men går inte riktigt hem då man sitter i soffan med surroundsystem och en Xbox Elite Controller i handen. Att sitta i över en timme och bara klicka på B blir snabbt tråkigt. Spelet belönar den långsamma spelaren som undviker att klicka på knappen. De flesta hindren kräver att man långsamt joggar upp till dem, väntar på att de aktiveras och sedan springer förbi vilket gör spelet trögt om du vill slå high scores och inte råka springa in i en situation du garanterat kommer att avlida i.

Run Sausage Run!
Vissa hinder finns gömda vid öppna ytor och är till för att straffa dig om du får för dig att springa.

Det finns dock försök till variation med hjälp av 4 olika powerups. Tyvärr är det bara extralivet, ett korvbröd, som är av användning. Två andra gör dig mindre och större och gör ingen märkarbar skillnad och den sista fryser alla hinder, vilket låter bra till du upptäcker att nästa sågklinga nu sitter fast på ett sådant sätt att den inte går att undvika för att sedan döda dig. Då en powerup hindrar dig från att slå ditt high score så undrar man om någon ens testspelade det ordentligt hos utvecklarna.

Run Sausage Run!
Se till att inte bli slagen av spaden!

Var det dock finns variation i är alla kostymer man kan låsa upp för sin korv. I spelet samlar man mynt som man sedan kan spendera på många olika korvar och karaktärer. Så om du istället vill springa runt som Trump, John Snow, Putin på en björn eller som en bajskorv så finns dem alternativen, ungefär hälften av dem är skamlöst kopierade från någon populär serie eller film. Tyvärr så ändras formen på din korv av många vilket gör hitboxen svår att läsa. Så jag slutade upp med att använda standard korven om jag ville spela seriöst.

Run Sausage Run!
Med många karaktärer blir det oklart vart hitboxen börjar och tar slut.

Spelar du ensam så kan du köra färdiga banor eller survival. De färdiga banorna känns nästan alla identiska varandra, bara att dem blir lite längre för varje ny bana. Survival är ett evighetsläge där du kan slå highscore. Detta kan vara kul men blir tröttsamt då den vinnande taktiken är att alltid ta det lugnt och att det bara finns en melodi som går på repeat 99% av tiden. Inte direkt något att hänga i julgranen. Och vid sidan om detta så kan du få uppleva en del buggar och grafiska missar.

Run Sausage Run!
Två korvar glömde att akta sig för spaden... som inte längre syns.

Spelets relativa höjdpunkt är att spela multiplayer i soffan med vänner. Då man gör detta ändras även kontrollen till en mer avancerad version som använder 3 knappar istället för en. Detta gör att man kan kontrollera sin korv mycket bättre. Spelet stöder att spela 4 pers mot varandra i att överleva längst eller komma i mål först. Tyvärr blir spelet aldrig så där hysteriskt som till exempel Overcooked eller Speedrunners kan bli. Men i någon halvtimme kan det vara hyfsat underhållande, dock kan ju nästan allt vara underhållande om man gör det med vänner, så det säger ju inte för mycket.

Run Sausage Run!
Vill du kontrollera din korv bättre? Hämta vänner.

Spelet verkar även vilja vara humoristiskt men den missar målet. Den verkar försöka vara rå likt Sausage party med mat som horribelt dör men samtidigt vill kunna säljas till en yngre målgrupp. Alla kostymer man kan låsa upp känns mer som att någon har sökt igenom en top 100 lista på populära karaktärer och memes och slängt in dem. Medans vissa säkert garvar arslet av sig då man ser en karikatyr av Trump är jag tyvärr så pretentiös att jag finner det uttjatat sedan länge.

Run Sausage Run!
Rolig meme eller smaklös spridning av propaganda?

I sammanfattning så skulle jag ge singelplayer delen 2/10 och multiplayer 4/10. Så om du och vänner vill döda en halvtimme och har en hundring ni inte vet vad ni ska göra med så är Run sausage run ett alternativ. Men istället skulle jag rekommendera er att köpa några paket korv och spela fotboll med dem. Garanterat minst lika kul och blir nog väldigt minnesvärt.

Run Sausage Run!
Ibland dör korven så hårt att texturerna glömmer vart dem ska vara.
03 Gamereactor Sverige