Igår rapporterade vi om den tragiska nyheten att Bungie inlett en uppsägningsrunda för att göra sig av med personal, vilket de blir den fjärde Sony-ägda studion att göra (Visual Arts Group, Media Molecule och Naughty Dog är de andra). Detta får tyvärr konsekvenser då Marathon blivit försenat med ett år till 2025, och Destiny 2: The Final Shape kommer i juni 2024 istället för februari som tidigare planerat.
Idag har vi fått fler nyheter om denna historia från samma källa som avslöjade allt igår; Bloombergs journalist Jason Schreier. Han skriver att Bungie missade intäktsmålen med 45%, men att de anställda var redo att lösa situationen. Det fick de dock aldrig chansen att göra och istället har 8% av Bungie, cirka 100 personer, tvingats lämna sina jobb.
Bland dessa finns flera Bungie-veteraner, däribland Michael Salvatori (legendarisk kompositör som gjort musik till både Halo och Destiny) samt Lorraine McLees (som varit med i art-teamet sedan innan Halo: Combat Evolved ens var släppt och har designat Halo-loggan, många av de klassiska konceptbilderna till serien med mera), och många tidigare anställda hävdar nu att det hela har skötts dåligt. Forbes-skribenten Paul Tassi har sammanfattat några av klagomålen i ett X-inlägg, som påstås visa en ganska tvivelaktig hantering från Bungies ledning (som förra året sade till de anställda att det inte skulle bli några uppsägningar efter att Sony köpt studion).
Tyvärr verkar det som att detta inte är de sista uppsägningarna från Sony-utvecklare eftersom Schreier även skriver att det hela är en del av en större förnyelse av Sony Playstation-enheten. Destin Legarie, chef för videoinnehållsstrategi hos IGN, skriver på X att han har hört rykten som hävdar att den Liverpool-baserade studion Firesprite (tidigare Psygnosis/Studio Liverpool) kan vara nästa i raden att råka illa ut.
Vi hoppas att alla får ett nytt jobb så snart som möjligt, och många andra studios har delat med sig av sina platsannonser på sociala medier för att hjälpa till med att hitta något lämpligt.