Rykte: Nexon tar över utvecklingen av nästa Starcraft
Starcraft, en av Blizzards mest ikoniska spelserier, kan vara på väg tillbaka. Men inte nödvändigtvis så som du tror, eller hoppas. Nej, om ryktena stämmer har nämligen Blizzard lämnat över ansvaret för allt utvecklingen av vad som ska bli seriens tredje del, till sydkoreanska Nexon. Detta efter en vild budgivning där bolaget, mest kända för sina framgångar inom mobilspel, även fått ta över distributionsrättigheterna för Overwatch Mobile i Sydkorea och Japan
Det nya Starcraft-projektet är fortfarande höljt i dunkel, men rykten hävdar att det kan bli något annat än ett traditionellt RTS. För de av er som minns så skulle detta inte innebära första gången som serien försöker knoppa av sig i nya riktningar, något som det nedlagda Starcraft: Ghost ständigt påminner oss om.
Att Nexon tar över utvecklingen av Starcraft är särskilt symboliskt med tanke på spelets enorma betydelse i Sydkorea, där det har varit en kulturell institution och en av grundpelarna för e-sportens framväxt . Det återstår att se hur den breda massan av fans reagerar på denna förändring, och vilken riktning Nexon nu väljer att ta serien.
Hoppas du på ett nytt Starcraft och vad hade du i så fall föredragit - ett traditionellt RTS eller något annat?





