Med hästkrafterna i Playstation 5 Pro tog Sony klivet in i nya territorier, nämligen grafikuppskalning med hjälp av AI. En teknik som inte är tillgänglig på vanliga Playstation 5 som helt enkelt inte mäktar med. Uppskalning i sig är inget nytt, där giganter som Amd och Nvidia sedan länge tagit fasta på modellen som kompletterar användarupplevelsen. Sonys uppskalningsteknik är utvecklad i ett samarbete med Amd, kallad Playstation Spectral Super Resolution (PSSR) och sägs nu genomgå en revision i PSSR2.
Youtubern och hårdvaruläckaren Moore's Law is Dead hävdar nämligen att den uppgraderade AI-tekniken, PSSR2, kommer förbättra 4K vid 120 bildrutor per sekund, samtidigt som tekniken i sig avlastar systemet och kräver mindre rå kraft för bearbetning. Än mer imponerande är påståendet att tekniken ska kunna erbjuda upplösning i 8K och 60Hz som alternativ framöver, förutsatt att uppgifterna stämmer. Vidare uppges MFSR som alternativ till TAA för de spel som är förbättrade på just Playstation 5 Pro, med intentionen att förbättra bildkvalitén ytterligare.
Mark Cerny, hårdvaruarkitekten bakom Playstation 5 och Playstation 5 Pro uttalade sig i mars i en intervju med Digital Foundry att avsikten är att förbättra uppskalningstekniken under 2026:
"our target is to have something very similar to FSR 4's upscaler available on PS5 Pro for 2026 titles as the next evolution of PSSR."
Detta är sannolikt ett första steg inom Project Amethyst som spekuleras bli en drivande faktor även i kommande Playstation 6.
Hur viktigt är grafik för dig, och har du tänkt skaffa PS5 Pro innan den sannolikt blir ännu dyrare?