Samurai Warriors

Samurai Warriors

Zhao Yun, Kina och 200-tal har blivit Yukimura Sanada, Japan och 1500-tal, och steget är kortare än vad man kan tro. Koei är tillbaka på de historiska slagfälten.

Det är inte bara namnet som påminner om Koeis andra strategiska beat'em up-serie Dynasty Warriors. I Samurai Warriors är det mesta sig likt. Det är fortfarande du (och ett gäng andra datorstyrda gubbar) mot några tusen ondskefulla soldater som faller som furor under din stridslie/katana/barnleksak. Hade det inte varit för den nya historien och de japanska karaktärerna hade spelet lika gärna kunnat bli Dynasty Warriors 5, men då hade nog folk börjat tröttna på allvar.

Men trots allt är det mycket som är nytt i Samurai Warriors. Från början av varje strid får du egentligen bara veta vem som är huvudmotståndaren i det aktuella slaget, och till och med det kan ändras. Ibland är det tre arméer inblandade och du kan då välja vem du vill bråka med först. Din befälhavare ger dig hela tiden order om vad som måste göras. Ganska snabbt står det klart att inte alla order kan utföras. Till exempel kan du tvingas rida tvärs genom fiendens linjer för att spränga en damm och därmed dränka deras läger, samtidigt som en grym lönnmördare obönhörligt rör sig närmare din ledare. Ibland påverkar också dessa val vilket uppdrag som kommer härnäst. Det som kan vara lite irriterande är att varningar sällan kommer tillräckligt tidigt. Det händer ofta att jag får veta att någon har blivit anfallen, och på mindre än en minut är han besegrad. Kartan är inte heller riktigt hjälpsam eftersom man inte kan se vilka portar som är öppna eller stängda. Genvägar blir alldeles för ofta senvägar. Roligare är de nya inomhusuppdragen. Visst, egentligen är det bara ett slagfält med väggar och tak, men det blir en viss skillnad att kuta omkring med superninjan Hanzo Hattori och hoppa över spikfällor och lömska minfält. Det är inget Ninja Gaiden, men kul ändå.

Jo, Hanzo Hattori känner vi igen. Han har varit med i både Samurai Shodown, World Heroes och Kill Bill, men det beror på att han, liksom i stort sett samtliga karaktärer, är en historisk person som var aktiv under just den här perioden. Ieyasu Tokugawa är en annan storkändis, även om hans spelversion känns väldigt tråkig. Roligare är Kunoichi, en fullständigt historiskt inkorrekt version av de kvinnliga ninjor som tjänade under bland annat Hanzo. Hennes eviga boytoy, Yukimura Sanada, var tydligen viktig under kriget om Osaka, men är annars ganska menlös som "huvudperson" och har inte i närheten av lika mycket karisma som Zhao Yun, Guan Yu eller Liu Bei från Dynasty Warriors. Det är också fascinerande att se krigsherren Nobunaga framställas som en halvdemon, precis som i Onimusha. Det finns säkert någon bra anledning, men det är ungefär som om vi i Sverige skulle göra ett spel där Karl den tolfte går omkring med horn och svans. Eftersom spelet bara täcker inbördeskriget under 1500-talet får vi däremot inte träffa superkändisar som Musashi Miyamoto och Jubei Yagyu, som båda hade sin storhetstid lite senare. Däremot är det kul att notera att Musashi finns med som livvakt, och mycket riktigt var han en ung och simpel soldat i krigets slutskede.

Skulle de femton existerande hjältarna inte räcka kan du också skapa din egen. Det här läget är ganska avancerat, men resultatet är en liten besvikelse. Du får välja en figurmodell och sedan genomföra en rad miniuppdrag. Det kan handla om att hugga ner så många fiender som möjligt, att rida snabbt runt en hinderbana eller att försöka jonglera dina fiender. Ibland dyker andra kämpar upp och ger dig specialuppdrag eller sabbar dina värden genom att ge dig giftig medicin. När allt är klart får du två slutprov. Klarar du dig väljs ett vapen (beroende på vilket du har blivit bäst på, i bästa fall) och du kan använda figuren i ett eget Story Mode. Misslyckas du raderas figuren utan pardon. Men figuren blir aldrig lika stark som de vanliga, och dessutom får du bara använda svärd, spjut eller hillebard. När det tar sådan tid att utforska alla vanliga karaktärers historier finns det ingen egentlig anledning att skapa en egen blek kopia.

Även originalfigurerna går att modifiera i viss mån. Under stridernas gång kan du plocka upp nya vapen och prylar som gör dig starkare, snabbare eller mindre hungrig. Insamlade erfarenhetspoäng (som beror på hur väl du har lyckats utföra uppdrag, hur snabbt du klarar banan och hur många du spöar) kan användas till nya specialfärdigheter, slagkombinationer och bonusar. Och skulle du inte gilla de kläder han/hon bär kan du låsa upp ett ombyte.

Nu när vi har sett Transformers enorma världar fyllda med fiender känns de dimmiga och simpla slagfälten i Samurai Warriors som ett litet steg bakåt. Omgivningarna är ganska trånga och som vanligt prioriteras fiender mellan dig och kameran framför de som står framför dig - de som är mest intressanta att hålla koll på. Inga av Koeis spel är några grafiska mästerverk, men det uppvägs av utmärkt karaktärsdesign. Det fungerar, men vänta dig ingen sensation. Samma sak gäller ljudet. Musiken består av låtsashistorisk gitarrock blandat med noh-körer och andra klassiska japanska ljud, och rösterna är utstuderat dåliga. Varför, varför, varför kan vi inte få ett japanskt röstspår? Då förstår vi åtminstone inte vad det är för dumma repliker som sägs.

Trots de estetiska bristerna och att Samurai Warriors står och stampar i ungefär samma leriga fotspår som sina föregångare är det fortfarande kul med lite hjärndöd action blandat med taktiskt planerande. Vill du ha klassisk beat'em up-action finns det egentligen inga andra alternativ. Jag föredrar fortfarande Dynasty Warriors 3 eller 4, men om du har tvekat på grund av de, för oss, okända karaktärerna är nog Samurai Warriors ett bra ställe att börja på. Men nu tycker jag verkligen att Koei ska ta det lugnt ett år och ge oss ett riktigt fett arméstridspel vid releasen av Playstation 3 istället, varför inte med online-stöd?

Samurai Warriors
Samurai Warriors
Samurai Warriors