Marknadsföring genom sociala nyheter är inget nytt, utan har blivit ett kraftfullt verktyg för många företag och nu även filmbolag för att lyfta sina egna produktioner. Även om sociala medier präglar mångas vardag, finns det fortfarande de som vågar vägra att gå med i klubben. En av dessa är skådespelerskan Scarlett Johansson, som nyligen gick ut med att hon till och med valt att totalvägra att skaffa en populära app för att marknadsföra sin senaste film.
I en intervju med InStyle berättade Johansson, som för närvarande är aktuell i Jurassic Park Rebirth, att hon fick frågan av Universal Pictures att skaffa Instagram i syfte att marknadsföra filmen. En förfrågan som hon bestämt valde att säga nej till.
"I got an email from Universal [Pictures], and they're like, 'Hey, would you consider joining Instagram in tandem with the release of Jurassic World: Rebirth? I get a lot of pressure to join social media. [It does make me think], is there a way where I could do this and stay true to who I am? It didn't feel like I could."
Hon fortsatte:
"So if I was a person who really enjoyed social media, then I could totally get on the bandwagon. But I'm not. And I think the film will do fine."
Johansson tänker med andra ord inte falla för grupptrycket, utan står upp för sig själv och sina egna principer. Inte ens Universal Pictures kommer kunna rucka på det.