Ordlekserien återvänder efter fem års uppehåll, med Scribblenauts Showdown, och veteraner kommer inte att känna sig som hemma. Möjligtvis går bytet av utvecklare, från 5th Cell till det nystartade Shiver Entertainment, hand i hand med introduktionen av den nya speltypen; Scribblenauts Showdown är ett partyspel med mindre fokus på ord, och mer fokus på blandade mini-games. Tyvärr. Jag hade hoppats på att få leka intellektuell och grotta ner mig i ett gäng enklare pussel, men det blev ytterst lite av den varan.
Scribblenauts Showdown består av tre olika spellägen: Versus, Showdown och Sandbox. Showdown är det centrala läget, och kort beskrivet är det som Mario Party. Här får du, och upp till 3 andra spelare, mötas på en spelplan där ni utmanar varandra i ett gäng mini-games, för att kunna förflytta er närmare målet. Varje spelare får ett gäng kort att välja mellan, som styr vilket mini-game ni ska mötas i, samt vad som händer om ni vinner eller förlorar. Dessutom finns det kort som frångår tävlingarna, så kallade "instant"-kort, som till exempel låter dig gå fram några steg, tvinga en annan spelare att gå bakåt, eller byta kort. Det är ett simpelt spelläge som tar allt mellan 10-60 minuter, beroende på inställningarna och antalet spelare. Versus innehåller samma mini-games som det vanliga spelläget, fast utan spelplan och kort. Vill du bara testa allt, kan du lika gärna göra det i Versus.
Mini-games är uppdelade i två kategorier som heter Wordy och Speedy. I det förstnämnda påbörjas spelen med att du skriver ett substantiv, som du sedan får användning av under tävlingen. Jag tar tävlingen "Meal Munch!" som ett exempel: där skriver du ordet på vad du vill äta. Ju mindre saken är, ju snabbare kommer den att ätas upp. Får du ett tema att följa så påverkar detta också vad du väljer. Ett tema kan vara "undervattenliv och skaldjur". Skriver du ett substantiv som inte inkluderas där, kommer du ha en mindre magsäck och spy snabbare. I tävlingen ska du trycka den vänstra spaken upp och ner, snabbt, tills din karaktär är proppmätt, sedan trycka på antingen L2 eller R2 för att svälja. Gör detta innan karaktären hinner att spy, annars förlorar du tid. Speedy innehåller ingen ordlek som hjälpmedel, utan här har alla deltagare samma förutsättningar. Totalt handlar det om 27 mini-games som inkluderar skoj som fiske, balonguppblåsning, äppelplockning, deathmatch och kopior av Flappy Bird, Angry Birds och gamla ölspelet Tapper. Tyvärr måste jag understryka ordet "mini", för de är oerhört korta och saknar substans, även om de kan bli underhållande.
Tanken är att du ska dra ihop ett gäng vänner, för en kväll som kommer variera mellan skratt och gråt, beroende på hur bra det går för deltagarna. Jag testade främst mot en annan spelare, vilket är färre än optimalt. Du får ut som mest av spelet med det maximala antalet deltagare, vilket är 4 stycken. Spelets katastrofmiss är att det inte finns något onlineläge. Varför man lanserar ett partyspel utan onlineläge idag, kan jag inte förstå. Vissa föredrar att mötas online och det är enbart negativt att de inte får chansen här.
En datorstyrd spelare finns tillgänglig för den som önskar, men det är inget som jag rekommenderar. Inte nog med att du bara kan spela mot en sådan, men jag har sällan känt mig så ensam som jag gjorde då. Känslan att något saknas finns alltid där: den mänskliga faktorn. Att möta datorn på högre svårighetsgrad är bättre än lägre, så klart, men utan små mänskliga misstag leder det till livlös repetition. Inga skratt eller trevliga kvällar kan komma från detta.
Det är enbart i det sista spelläget, Sandbox, som jag hade mer roligt som ensam spelare än med två. Här kommer klassiska Scribblenauts tillbaka, fast i liten skala. Du hoppar in i en värld där olika karaktärer och djur behöver hjälp. Tack vare pratbubblor ovanför deras huvuden kan du tolka vad de behöver hjälp med. Om du tror att en person är hungrig, då trollar du fram något ätbart. Detta gör du genom att trycka fram menyn och välja "Create object". Du har friheten att skriva ordet själv. Vill du bara underhålla dig själv kan du skriva ord som "werewolf", "demon", "dragon" eller andra farliga varelser, och placera dem in närheten av karaktärerna. Luta dig tillbaka och njut av kaoset! Varje bana innehåller ett lågt antal uppdrag, men det är nästan exklusivt här du får njuta av pussel och ordlekar.
Oavsett om du lirar själv eller med vänner, i Versus, Showdown eller Sandbox, så samlar du på dig stjärnor som används för att låsa upp innehåll. Vi snackar fler klädesplagg, fordon, accessoarer, frisyrer och annat krimskrams till din personliga spelkaraktär. På samma sätt använder du stjärnorna för att öppna upp banor i Sandbox. Innehåll som du inte kan låsa upp med stjärnor, behöver du uppnå olika mål i spelet för att få tillgång till.
Scribblenauts betyder skön stämning och barnslighet. Den skojiga stilen återvänder och är definitivt en styrka. Bara att få skåda designen på alla fåniga föremål, djur och personer ger en viss njutning i sig. Mängden ord som finns tillgängliga är dessutom mycket imponerande. Både vuxna och unga kan uppskatta spelets kreativa delar, men vissa ord kan bli kluriga för de yngsta spelarna. De mer tävlingsinriktade delarna är oerhört enkla att förstå, även om vissa rörelsefunktioner var struliga för en klumpig recensent som mig.
Scribblenauts Showdown är stundvis underhållande, ingen tvekan om den saken, men tyvärr är det ett spel jag överger snabbt. Efter två eller tre omgångar av Showdown har du sett allt som finns att erbjuda i både det, och Versus-läget. På sin höjd får du ut en handfull timmar innan du tröttnar. Magert på innehåll och på tok för repetitivt, mer kan jag inte säga. Kanske för halva priset i framtiden, men det vore galet att betala fullpris. Konsolen har bättre partyspel, och pusselspel, än detta.