Serious Sam: The Second Encounter

Serious Sam: The Second Encounter

Serious Sam är riktigt bra. Man har jobbat vidare på detaljer vi redan stiftat bekantskap med i originalet, och lägger till några ännu mer sinnessjuka och närmast groteska fiender.

Sam "Serious" Stone är tillbaka med mer eldkraft, fler fiender och en mer vild, koncentrerad spelbarhet. Detta spel är mer en fortsättning än en uppföljare, men det är heller inte nödvändigtvis något dåligt, då det första Serious Sam var ett riktigt bra spel.

Serious Sam: SE är en förstapersonsskjutare med möjlighet att se din karaktär bakifrån. Det vill säga ett spel i samma genre som Counter-Strike, Unreal Tournament eller de relativt färska Aliens vs Predator 2 och Return to Castle Wolfenstein.

Historien är tunn, för att uttrycka det milt. Något med några rymdväsen, och du ska som typisk Arnold-yp (huvudpersonen Sam) ut och ta kål på dem med en massa vapen. På vägen transporteras tillbaka i tiden till Egypten. Trots titeln på spelet är det inte särskilt seriöst, som man till en början kanske tror (om man nu inte visste sen originalet då). Sam själv har en t-shirt på sig, och släpar runt på en gigantisk arsenal som på inget sätt skulle kunna låta sig göras i den verkliga världen.

Vi snackar om en man som ränner runt med omkring 10 vapen i sina fickor, givetvis med tillhörande kulor, raketer, granater och napalm. Han har alltid en festlig replik att fyra iväg, t.ex. "Sam I am" eller något mer intelligent. När man väl jagas iväg av en självmordspalm förstår man precis hur seriöst spelet egentligen är.

I en tid då de flesta spelutvecklare är upptagna med att utveckla det nästa Half-Life, är det en frisk pust att se att folk som Croteam går tillbaka till rötterna. Nej, tillbaka till rötterna för vad som generellt gör spel roliga att spela. Så är SS E också, men grafik, kontroll och vapen är alla på en nivå som gör spelet skoj och hållbart i förhållande till vad man annars är van vid. När jag säger att spelet tar friheter menar jag verkligen det. På vissa banor är tyngdkraften försvunnen, och man kan därför kuta runt på murarna. Eller vad sägs om en kamp emot en gud som kastar virvelvindar efter dig?

Mycket har återvänt från det första spelet. Tre nya vapen har dock dykt upp, och några nya fiender. De nya vapnena är en motorsåg, ett snipergevär och en eldkastare. Därmed en arsenal som innehåller i stort sett vad man kan önska sig. Av någon anledning ger det nya geväret dock mer skada om man zoomar in, och man kan inte använda saker när man går runt med dem, då zoom och action ligger på samma knapp. Det känns inte så genomtänkt, men det är ett rätt futtigt fel.

Grafiken är läcker. Det kan inte sägas tillräckligt många gånger. Croteams motor kör förbluffande bra, även på en förhållandevis klen PC. Speciellt är det imponerande att så många fiender kan samsas på skärmen på samma gång. Man ställs väldigt sällan inför en ensam fiende, i gengäld är det ofta en svärm av de små bestarna. I alla fall är det aldrig brist på något att skjuta på, och det är mycket lite av att bara traska runt, något vi annars sett mycket av i spel i denna genre.

Ljuden är lite speciella. Man kan inte kalla musiken vacker, men den är bra nog och fungerar på ett bra sätt, då man kan höra när fiender är i närheten. Just då höjs nämligen tempot, och man vänjer sig snabbt vid denna extra hjälp.

Ljudeffekterna består mest av grymtande, skott och kvicka one liners från Sam. Inte något speciellt, men gjort med stil. Man blir inte särskilt trött på Sam som man kunde blivit, och faktiskt förbinder man snabbt vissa fiender, t.ex. de huvudlösa kamikaze folket, med det ljud de låter med. Smart gjort. Kan man höra en man ropa från en plats, vet man att man ska skynda sig för att ta kål på denne innan han kommer för nära och spränger sig själv. Igen en sak som i andra spel bara är pynt eller bakgrund, använt som element i spelbarheten.

Serious Sam är riktigt bra. Man har jobbat vidare på detaljer vi redan stiftat bekantskap med i originalet, och lägger till några ännu mer sinnessjuka och närmast groteska fiender. Det är inte i paritet med varken Return to Castle Wolfenstein eller Medal of Honor: Allied Assault, men levererar likväl underhållning av hög klass. Om man gillar annat än hyperrealism kan det varmt rekommenderas, men tröttnade du redan på det första finns här bara mer av det samma att hämta

8 / 10
+
Superaction med fokus på skoj och underhållning