Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Shadow Warrior 2

Shadow Warrior 2

Konsolversionen av Shadow Warrior 2 är har, och det är en hetsigt intensiv upplevelse som väntar. Vi har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Katanan flyger som ett kontrollerat asplöv och klyver fulingen på mitten. Blodet sprutar samtidigt som Wang kläcker ännu en one-liner, innan han med ett knapptryck svischar vidare till nästa elaking. Processen upprepas och jag kan inte låta bli att le åt alltihop. Som anhängare av dålig humor som såväl actionfilmer på övertända steroider, så känns inledningen till Shadow Warrior 2 som klippt och skuren för mig.

Shadow Warrior 2
Boom! Blod finns det i överflöd. Speciellt om man har oturen att dö mitt i en ketchupexplosion.

Shadow Warrior 2 är för den skarpsynte inte nytt, det har sedan oktober 2016 funnits till PC men det har först nu blivit konsolägarnas tur att få följa med Lo Wang på nya äventyr. Men vad är då Shadow Warrior 2? Vad handlar det om och varför är himlen blå? Medan sista frågan får omdirigeras till någon annan kan vi svara på de två första. I Shadow Warrior 2 iklär du dig åter rollen som ninjan Lo Wang som inte verkar ha gjort annat än att jonglera med katanor hela sitt liv. Som inhyrda muskler för olika Yakuzas blir Lo (och därmed du) involverad i en konflikt mellan en forskare, dennes nemesis och onda krafter som härjar.

Detta är en annons:

Lägg även till en dam som bokstavligt går under skinnet på dig och du har premissen för vad jag ser som ett Doom med japansk tapet. För det är i princip vad det här är - ett Doom under annat utseende och namn. Spelet går ut på att beväpnad med ett skjutdon eller något vasst, göra köttfärs av vad som nu befinner sig framför dig (och känslan i kanonerna är på topp, i synnerhet hagelgeväret). En nivå består ofta av plöjande av fiender för att få tag den som håller i passerkortet som låser upp dörren till nästa del där värre fiender väntar. Och med det sagt, förbered dig på ett tempo utan dess like, som tyvärr inte är utan vissa funderingar.

Shadow Warrior 2
Hagelgeväret är nog favoriten tack vare dess sköna kraft och känsla av...

Ett minus jag ser direkt är balansen. Fienderna reser ofta i grupp och dessa känns lite väl "placerade". Efter att ha "avvärjt" ett gäng kan det dröja en stund innan någon elaking dyker upp igen. Detta ger en del transportsträckor som i min mening drar ned det annars energifyllda drivet. Men nog om det...

När du ränner runt och sänker fiende efter fiende är det snabba rörelser som gäller och det är något som spelet hjälper till med, bussigt nog. Detta genom att känsligheten för styrspakarna rätt rejält - och det redan från start. Jag brukar föredra ett snudd på 1:1-förhållande då jag spelar (jag ska i princip bara behöva andas på spaken för att den ska reagera), men här känns det för snabbt. När jag kollar in inställningarna efter att ha irriterats länge nog, så ser jag att vi kan snabba oss med ungefär 70%. Mindre än halva mätaren är fylld och det går redan så här fort.

Detta är en annons:

Detta får mig att se ytterligare ett användningsområde för det här spelet - e-sport. Att spela det här på en 144Hz-skärm (och med nerver av stål) kan nog vara en upplevelse för vissa. Men, åter till spelet. Ju mer du spelar desto mer samlar du på dig. Dessa föremål kan användas till att uppgradera vapen och Wangs färdigheter. Och blir motståndet för mycket kan du alltid höra av dig till några polare och fråga om ni ska slå era påsar ihop. Du kan nämligen spela tillsammans med upp till fyra andra spelare online och det i kampanjen. Att spela tillsammans och speciellt om ni har specialiserat er på olika saker (via färdighetsträdet) så kan det bli en match 'made in heaven'. Tänk bara på att det är värdens framsteg som sparas, lite som i bland annat Dying Light.

Shadow Warrior 2
...att pulvrisera allt som kommer i dess väg.

Det reser säkert frågan om omspelningsvärdet. Vilket kan variera beroende på var du står. Är du ett fan av blixtsnabbt och actionfyllt spelande som kräver fokus hela vägen, och samtidigt har reflexer som får en Bugatti Veyron att framstå som en snigel - skulle jag säga att du kan ha glädje av flera genomspelningar. Framför allt om man beaktar nyss nämnda flerspelarläge och dess upplägg. Men om du inte skriker högt åt höga hastigheter, överkänsliga spelkontroller och övervåld (det tenderar stundvis till att bli hysteriskt våldsamt) så är nog en gång, gång nog. Jag tillhör nog sistnämnda då jag ibland känner att skaran fiender och saker som händer på skärmen samtidigt snarare blir jobbig. Men smaken är som baken - delad.

Oavsett vad du tycker om själva spelandet kan du nog inte neka att det däremot ser väldigt bra ut. Jag är imponerad över omtanken som lagt vid det grafiska och frågar du mig är det kanske inte rent ögongodis men i alla fall en saftigare aptitretare. Om man säger såhär, det framhäver mängden monsterblod mer än väl och det är ett plus i min bok.

Shadow Warrior 2
Det finns olika fiender som alla har sina fördelar och nackdelar. Dessa små illbattingar attackerar i koreograferad grupp och är svåra att precisionsträffa.

Vad gäller den tekniska aspekten har jag inte råkat ut för något större hinder under vägen, ända gångerna har varit då jag själv, som en följd av att spelkontrollens känslighet varit för hög, svängt rakt in i en vägg eller totalt missat mitt mål. Utöver det har jag inga klagomål utan bara hyllningar i det avseendet. Passande för det snabba upplägget är också skärmuppdateringens nivå, som här känns som om den stundvis ligger närmare 60 än 30. Jag har spelat det här på Xbox One och då jag inte kan mäta bilder per sekund på samma sätt som på PC, och därför kan jag inte med säkerhet säga vad den exakta siffran är. Men det är inget fel på den i alla fall och dippar var faktiskt obefintliga. Summa summarum är Shadow Warrior 2 en väldigt solid och väloptimerad produkt vad gäller det tekniska.

Så avslutningsvis - vem kommer tilltalas av det här? Jag skulle säga att en som älskar snabbt, intensivt och rätt så våldsamt spelade är rätt målgrupp för det här. Om du däremot inte tilltalas av det kan det hända att du inte har lika mycket att hämta hem här. Om du, liksom jag, gillar kliché-artade online-liners och inte räds upprepning (tro mig, de kommer extremt ofta) så kommer du uppskatta det här. Överlag känns det som en gammal ostig b-actionrulle från 80-, alternativt 90-talet, om det säger dig något.

Shadow Warrior 2
En beskärd del halvfuturistiska klingor finns också som alternativ till de traditionella bladen.

Det är delvis därför det här spelet får nöja sig med en sjua. Bra rent tekniskt och om du är rätt typ av spelare kommer flertalet timmar av skoj att ligga föröver. Och då möjligheten att ränna runt tillsammans med ett gäng polare och samtidigt klyva monster på mitten finns, bidrar det också. Vad som hindrar spelet från en åtta är spelkontrollens balans och balansen mellan fiendevågorna. Plus att jag personligen inte är ett jättefan det redan nämnda tempo spelet körs i.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Solid optimering, skönt ostig dialog, tillfredsställande strider
-
Obalanserad spelmekanik, svagt omspelningsvärde, repetitivt upplägg
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Shadow Warrior 2Score

Shadow Warrior 2

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Konsolversionen av Shadow Warrior 2 är har, och det är en hetsigt intensiv upplevelse som väntar. Vi har delat ut betyg...



Loading next content