Moderna spel är på tok för långa och passar inte dagens konsumenter. Detta menar Shawn Layden, den tidigare Playstation-bossen som säger att 90-100 timmar speltid är på tok för kostsamt att producera, samt att det dessutom inte faller i linje med vad moderna spelare faktiskt efterfrågar. Vilka ofta har ytterst begränsad fritid, speciellt de som har normala arbeten.
Layden drar en parallell till sig själv och säger att han själv har detta problem, och att han inte ens haft tid att spela Red Dead Redemption 2 ännu av just denna anledning. Vidare så säger Layden att trenden är ytterst problematisk, och är en bidragande faktor till de skenande utvecklingskostnaderna inom branschen.
I don't need you to spend 100 hours on my game. I want you to put down the controller after 20 hours and have sweaty hands.
Han förespråkar istället kortare spelupplevelser som kan utvecklas snabbare och till lägre kostnad. Något som även högst sannolikt skulle främja kreativiteten bland spelskaparna och Layden varnar för att den nuvarande riktning som branschen har kommer att leda till kollaps om inte förändring sker.
Håller du med vad Shawn Layden säger? Föredrar du kortare, mer fokuserade spel snarare än gigantiska spelvärldar fyllda av uppdrag och saker att samla?