Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Shin Megami Tensei V: Vengeance

Shin Megami Tensei V: Vengeance

Nytt innehåll och bättre prestanda ger Atlus gamla titel nytt liv och Gamereactor England har provspelat det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag skäms inte för att säga att nivån på prestanda som Nintendo Switch ger ofta sätter mig på vissa spel på plattformen. Oavsett om det är en shooter, en fighter eller till och med en spretig JRPG, kommer jag ofta undvika att spela vissa spel på plattformen, och ibland till och med undvika dem helt om det inte finns någon ytterligare plats att uppleva dem på. Detta har varit den exakta anledningen till varför jag inte flockades till Shin Megami Tensei V när den debuterade, eftersom jag ärligt talat hellre skulle se färgen torka och sedan utforska en annan grafiskt karg värld som gjorts enbart på grund av kraften i enhet som den ringer hem. Gå in på Nintendo Direct i februari i år när Sega avslöjade att det har arbetat på en PlayStation-, Xbox- och PC-port för det här senaste spelet, en med förbättrad prestanda, bättre bild och till och med en hel del nytt innehåll för att säkerställa de som redan upplevt spelet har en anledning att vara upphetsade också. Det behöver inte sägas att jag tog chansen att bege mig till London för att spela igenom ett par timmar av spelet för att se hur det ser ut.

För de som har spelat den ursprungliga Switch-versionen är majoriteten av det du hittar i denna nya utgåva i stort sett detsamma. Samma story, med samma platser, samma karaktärer, samma demoner, spelet har bevarats i sin helhet. Men precis som uppdaterade utgåvor av spel som Persona 5 Royal finns det också en massa nya saker att kolla in. Du kan inte bara se fram emot nya demoner (över 240 totalt nu), nya platser att utforska, ett nytt transportsystem som gör att du lättare kan resa runt varje nivå, utan du kommer också att hitta en helt ny historia. I huvudsak finns det nu två centrala berättelsevägar att följa; Canon of Creation och Canon of Vengeance. Den ena är Shin Megami Tensei V du redan kände, och den andra, Canon of Vengeance (enligt hur spelet har fått titeln), ger oss ett nytt sätt att njuta av spelet med en berättelse fokuserad kring en karaktär som heter Yoko Hiromine.

Jag kommer inte att berätta att det är huvud och axlar bättre än den ursprungliga berättelsen, för det verkar inte vara mycket som skiljer de två i praktiken. De är både komplexa och konstiga handlingslinjer där du behöver investeras hårt i serien i allmänhet för att verkligen njuta och uppskatta dem. Om du inte är det, ja... de kommer förmodligen bara att framstå som en konstig historia om änglar och demoner. Denna logik kan appliceras på mycket av det nya innehållet för SMTV: Vengeance, eftersom de nya platserna är intressanta att utforska, med nya hemligheter att hitta, fiender att möta och massor av ytterligare sidouppdrag att övervinna, möter många av samma problem som de ursprungliga platserna gjorde. De är ganska stela och får dig inte att vilja utforska utanför allfartsvägarna, särskilt med tanke på att rörelsen är ganska styv med begränsad manövrerbarhet och mer så eftersom du aldrig vet vilken typ av kamp du kommer att hamna i som fiendenivåer och information visas aldrig förrän du går in i strid. Det här var en läxa som jag var tvungen att lära mig om ganska tidigt efter att ha tagit ett slagsmål med en enormt kraftfull Mara-demon.

Tack och lov har Atlus lagt till en funktion i den här Vengeance-utgåvan som bäst kan beskrivas som en komplett game changer. Du kan nu spara när du vill. Japp, du behöver inte vänta och använda förutbestämda poäng i varje nivå, du kan spara helt enkelt genom att trycka på en snabbåtgärdsknapp på D-pad, och ja, det gör spelet både mycket mindre krävande och frustrerande. När du lägger till det nya innehållet till denna besparingsförbättring, och det faktum att spelet spelar med en silkeslen bildrutehastighet med mer detaljerad grafik och grafik i en högre upplösning också, går det inte att förneka att detta är det definitiva och bästa sättet att spela Shin Megami Tensei V just nu. Visst, du kan fortfarande säga att detta var ett spel byggt för Switch först och främst, eftersom nivåerna saknar en grad av detaljer och djup som vi ser i JRPGs gjorda för andra plattformar än Switch. Dessutom är användargränssnittet och menyerna ofta onödigt komplexa, troligtvis på grund av det faktum att det ärligt talat finns för många demoner för att kunna samlas in och sedan utjämnas (trots endast en begränsad gruppstorlek). Men totalt sett är detta en mycket bättre och högre kvalitet version av Shin Megami Tensei V, en som återvändande spelare bör kolla in för sina nya tillägg och nya spelare bör tendera mot övervägande eftersom den helt enkelt är bättre på nästan alla sätt.

Detta är en annons:
HQ
Shin Megami Tensei V: Vengeance
Shin Megami Tensei V: Vengeance
Shin Megami Tensei V: Vengeance
Detta är en annons:
Shin Megami Tensei V: Vengeance
Shin Megami Tensei V: Vengeance
Shin Megami Tensei V: Vengeance

Relaterade texter



Loading next content