Svenska
Gamereactor
nyheter

Shuhei Yoshida: "Stigande spelpriser är oundvikligt"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

De stigande spelpriserna är ett nödvändigt ont. Detta menar tidigare Playstation-chefen Shuhei Yoshida som nyligen diskuterade ämnet i en intervju med Playstation Inside där han pekade på de ökade utvecklingskostnader, längre produktionstider och högre krav på grafik och innehåll som bakomliggande orsaker.

"I think it was going to happen sooner or later, maybe not from Nintendo, but it was going to happen eventually. We live in contrasting times, where inflation is real and significant, but people expect games that are ever more ambitious and therefore expensive to develop to cost the same. It's an impossible equation.

Everything in video games today is more advanced and more technologically demanding than ever before, and therefore requires more resources. Each publisher or manufacturer sets the price of its games, of course, but in the end the heart of the matter lies in production costs"

Yoshida påpekar att spelutveckling har blivit mer komplex, vilket kräver större team och längre utvecklingstider, och helt enkelt ett krav för att kunna säkerställa långsiktig hållbarhet inom spelindustrin. Även om det är ett impopulärt beslut bland konsumenter.

Vad går din smärtgräns för vad ett AAA-spel får kosta?

Shuhei Yoshida: "Stigande spelpriser är oundvikligt"
Den tidigare Playstation-bossen ser de höjda spelpriserna som ett nödvändigt ont.


Loading next content