Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Simrig SR3

Helsvenska Simrig går från klarhet till klarhet med sitt otroligt prisvärda motionsystem och när det nu är dags för nya toppmodellen SR3 har vi på Gamereactor skrämt ihop världens första recension...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Juni 2020... Installerade vi Simrig SR1 och inledde då en resa som jag aldrig i min vildaste fantasi trodde skulle leda mig hit där vi står idag, med ett dedikerat simracingrum och en rigg värd över 500 000 kronor. Men det var där mycket av det vi idag nyttjar började, blev till och det såddes ett litet frö där med tanke på hur hållbara och kvalitativa svenska Göteborgsgänget Simrigs 3DOF-styltor verkligen var. "Går de att placera ovanpå ett annat motionsystem för att simulera full motion?" Det skulle efter veckor av mätande och diskuterande med gubbarna som står bakom SR-produkterna (som handbyggs i Sverige) visa sig gå vägen och resten är som vi brukar säga - historia. SR1:orna ersattes av SR2:orna som var ett tydligt kliv upp i kvalitet och detaljrikedom set till emulerade bilrörelser, och nu är det alltså dags igen.

HQ
Simrig SR3
SR1-systemet kostar 2850 euro, SR2:orna kostar 3450 euro medan dessa går lös på 3950 euro via Simrig.se.

De stora skillnaderna när det kommer till SR1, SR2 samt nysläppta SR3 är styrkan i motorerna. Simrig har i SR3:orna stoppat in italienska motorer på 1000 watt vilket är deras starkaste elmotor någonsin och det gör att de mäktar med att flytta en rigg (plus förare) på 250 kilo snarare än de 225 kilo som gäller för SR2:orna (SR1 klarar 175 kg). De starkare motorerna gör också, likt jämförelsen med en för/slutstegskombination kontra en integrerad receiver, att SR3:orna känns en smula mer kontrollerade än dess lillebror. Det återges aningen mer detaljer här än i SR2:orna och SR3 går lite hårdare. Om man anser att SR1 och SR2 är lite för "mjuka" i det sättet som de förmedlar stötar och ojämnheter i vägen på, är SR3:orna rätt val då de känns styvare utan att för den skull bli för hårda.

När det gäller 3DOF-motionsimulering av det här slaget sker det på bred front en hel del märkligheter om du frågar mig, då flertalet namnstarka, stora tillverkare antingen enbart erbjuder motionsystem som framstår som rumblemotorer utan tillräckligt väl tilltagen färdväg, eller motionben som slår så hårt att det krävs njurbälte och tandskydd för att använda riggen i fråga. Jag testade exempelvis vid ett tillfälle Dbox D5 som på det stora hela mest bara vibrerade (om jag bara vill ha vibrationer köper jag basshakers för en procent av Dbox-priset). Jag testade under 2022 även Sigma Integrales styltor som slog så hårt i bottenläge att jag fick ont i njurarna och även om en rättvis simulering av verklighetens racing är vad vi alla eftersträvar som pysslar med denna snordyra hobby på denna nivå, vill jag såklart kunna spela ett par timmar utan att tvingas vräka i mig Voltaren efteråt.

Simrig SR3
Det nya monteringsystemet är smidigare, simplare och snyggare än tidigare och själva formfaktorn är smidigare och smartare än såväl Scorpion som Prosimu, Sigma, Dbox samt Qubic Systems.
Detta är en annons:

Simrig har med SR3 hittat en lysande balans tycker jag mellan ett system som skapar inlevelse och mängder av rörelser på ett övertygande och detaljerat vis utan att för den skull "straffa" mig som användare med alldeles för hårda slag som i grunden bara emulerar fjädring som bottnar. SR3 jobbar precis som SR2:orna med sju millisekunder i input lag och i en hastighet som mäter 100 millimeter per sekund. De kan färdas sju centimeter upp och ned vilket gör att de är optimala att nyttja för att köra exempelvis rally eller rallycross. Här på Gamereactor spelar vi för det mesta EA Sports WRC, Richard Burns Rally (med Next Gen Physics 7.12) samt framförallt Dirt Rally 2.0 och i samtliga av dessa tre spel presterar detta system alldeles underbart väl. Det finns ingen som helst fördröjning mellan vad som sker i spelet och vad SR3 gör och via Simrigs egna mjukvara är det supersimpelt att ställa in exakt hur mycket motion man vill ha.

En av nyheterna med detta system är att Simrig gått ifrån det gamla monteringssystemet där vi fäste två stycken 20x20mm-rails under själva aluprofilriggen och på ovansidan av dessa monterade SR2:orna. Med SR3 medföljer fyra stycken aluminium-fästen som i grunden bara är en hästskovinkel som monteras vid motionstyltornas midja och direkt på sidan av profilriggen. Smidigt och supersimpelt, det ser dessutom snyggare ut än innan, mer städat. Alla fyra styltor kopplas fortfarande in i en ECU-box som är marknadens minsta och mest smidiga att hantera. Glöm fyra stora metallådor (en för varje ben) som i fallet med samtliga konkurrenter. Glöm, kablar tjocka som trädgårdsslangar (som är fallet med samtliga konkurrenter, också), här är det smala, fina sladdar och en enda box som enklast skruvas fast på riggens undersida.

Simrig SR3
Svensk design, svenskt montage, svensk mjukvara. Simrigs SR3 är något för oss svennar att vara stolta över då du inte hittar något annat på marknaden under 4000 euro som kan mäta sig med dem.

Om du aldrig kört simracing med ett 3DOF-system av det här slaget är det mest troligt svårt att verkligen greppa hur mycket bättre själva upplevelsen verkligen blir. Jag hör relativt ofta de som kör utan motionsystem säga att motion "bara förvirrar och ändå inte känns som riktiga rörelser i en riktig bil", men inget kan vara mer fel. Ingenting. Att jämföra en statisk rigg med en sådan utrustad med exempelvis Simrig SR3 är som att jämföra en tur på stjärtlappen ute på gården med att stå på ett par super-G-skidor rätt nedför störtloppet i Åre. Det är i många fall knappt samma sak och för dig som går i köptankarna här kan vi inte annat än ge SR3 våra allra varmaste rekommendationer. Om du kanske föredrar GT4-racing i Iracing och endast vill emulera det som sker under däcken när du kliver över curbsen och de "rumble strips" som omger kurvorna på Seabring, går det såklart alldeles utmärkt att ställa in Simrig SR3-systemet på låt säga 25% och låta detaljrikedomen i rörelseemuleringen ta ditt spelande till nästa nivå. På samma sätt kan du få hela din rigg att skumpa upp och ned likt en berg-och.dalbana om du aktiverar 100% år alla tänkbara håll, vilket gör dessa motionstyltor optimala även för den som exempelvis lägger merparten av sin speltid i Microsoft Flight Simulator eller liknande titlar.

Detta är en annons:

Svenska Simrig erbjuder mest prestanda för pengen, på hela världsmarknaden, idag och med SR3 har de tagit ytterligare ett kliv upp. Med smart formfaktor, kvalitativa motorer, lysande monteringsmöjligheter, smidiga instruktioner, fantastisk kundsupport och fantastisk mjukvara är det enkelt att ännu en gång dela ut högt betyg till ett nytt SR-system.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Lysande formfaktor, simpelt montage, lättskötta och tysta, superb mjukvara, rappa och distinkta rörelser, klarar upp till 250 kilos last, ohyggligt prisvärda
-
De 3D-printade plastkåporna känns en smula billiga
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Simrig SR3

Simrig SR3

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Helsvenska Simrig går från klarhet till klarhet med sitt otroligt prisvärda motionsystem och när det nu är dags för nya toppmodellen SR3 har vi på Gamereactor skrämt ihop världens första recension...



Loading next content