Det kan inte ha undgått många den enorma succé Balatro hade när det släpptes för nästan exakt ett år sedan. En succé som blev så enorm att spelet slutligen nominerades till årets spel på The Game Awards under december samt fick mängder av fina betyg och en försäljning över fem miljoner sålda exemplar, hittills.
Nu visar det sig att spelets enda utvecklare, som kallar sig LocalThunk, anser att betygen var alldeles för höga och att han var chockad över det bemötandet som spelet fick. Detta delar han med sig av via sin egen bloggsida genom att helt enkelt säga:
"The first big review is from PC Gamer: 91. Playstack and I are on a call when they break the news to me, and I can tell they are pretty shocked. I am shocked. That rating doesn't make any sense. More ratings pour in, and by the time the day is done we are sitting above 90 on both Metacritic and OpenCritic. I wasn't even thinking that this was a possibility, but it sure did build a ton of hype for launch day. I don't think I would have rated Balatro higher than an 8 and I made the damn thing."
Via sin bloggsida låter han oss också få reda på lite mer information bakom utvecklingen av spelet samt de olika moment han gick igenom. Från det att idén till spelet började i slutet av 2021 fram tills början av 2024 när det slutligen släpptes.