Skull and Bones

Skull and Bones

Det finns potential på vissa ställen, men det finns också alldeles för många hål för att detta fartyg ska kunna ta sig tillbaka till hamnen...

Skull and Bones har faktiskt överraskat mig. Jag hade egentligen inga stora förhoppningar på det här spelet, men det beror på dess problematiska historia. Ett decennium av utveckling och en fullständig omstart inger inte mycket förtroende, men det här spelet som Ubisoft har skapat är förvånansvärt sammanhängande. Det är en bred och expansiv actionupplevelse för flera spelare där du kan leva ut din dröm om att bli en ökänd pirat, och på många sätt gör det det bra. Men själva namnet Skull and Bones känns ironiskt nog metaforisk, för det här är inte vad vi kan förvänta oss av ett AAAA-spel till fullpris (som Ubisofts VD hävdar). Det här är ett spel som i grund och botten bara är ett skelett utan det kött som ger det liv.

Betan avslöjade förvisso flera sprickor i Skull and Bones skrov, men presenterade också en enorm mängd innehåll att tugga sig igenom, vilket säkerligen fick många att anta att det fullständiga spelet skulle erbjuda ännu mer. Men så är inte fallet. Det du ser och upplever under de första timmarna av Skull and Bones är vad du får under resten av spelupplevelsen. Du får lära dig leva med ändlösa, repetitiva kontrakt (som i endgame involverar smuggelsystemet Helm) i ett försök att skaffa resurser för att göra ditt skepp bättre och för att få Infamy, vilket i princip höjer din status på Indiska oceanen. Utöver detta blir det minimala berättardjup som presenterades i betaversionen ett ännu större problem när spelet fortskrider, och i slutändan kan Skull and Bones inte ens sägas ha en story. Det är så dåligt implementerat och ineffektivt när det gäller att presentera ett narrativ och övertygande karaktärer - att du helt enkelt inte kommer hitta något av värde.

Skull and Bones
På pappret ett spännande projekt, men tyvärr är det verkligen bara skalle och ben, vilket gör titeln lite ironisk.

Så för att sammanfatta: Skull and Bones har inte en historia värd namnet, och uppdragsdesignen är helt enkelt urusel. Ja, jag inser att det är en ganska brutal start på denna recension, så låt mig istället gå över till en mer positiv punkt för ett ögonblick: skeppens gameplay. Det är inte realistiskt, men det är inte heller så arkadigt. Det befinner sig i ett slags konstigt limbo där skeppen är långsamma och tunga att kontrollera, men samtidigt kan du kasta runt ditt skepp och avfyra kanonkulor nästan obegränsat. Tillsammans skapar detta ett system som är precis tillräckligt verkligt för att ändå ha vissa kvaliteter, samt tillräckligt fritt för att det ibland ska vara kul att tillbringa timmar ute på de öppna vågorna i strategiska strider.

Striderna är också spännande och nervkittlande. Du måste använda ditt skepp och omgivningen till din fördel, justera ditt skepps position för att använda olika vapen, samtidigt som du håller ett öga på fiendens förstärkningar eller till och med vädersystem som stormar och förödande vågor som kan skapa kaos i striderna. Skadesystemen är dock inte särskilt bra och att använda olika vapentyper har ingen verklig effekt. Om du bara ser till att attackera skeppets svaga punkter går resten av striderna smidigt och man undrar varför det ens finns olika skadeegenskaper att utforska. Allt detta skulle kunna förklaras bättre om Skull and Bones hade ett fungerande och användbart hjälpsystem, men det har det inte. Faktum är att spelet är så dåligt på att förklara sig att det inte vid något tillfälle berättar för dig att vinden faktiskt påverkar hur ditt skepp rör sig, eller hur du bättre kan utnyttja vinden för att röra dig mer effektivt runt om i världen.

Skull and BonesSkull and Bones
Om du trodde det skulle finnas mer innehåll än i betan, så glöm det.

På tal om världen, Ubisoft är tillbaka till sina gamla jaktmarker i Skull and Bones. Som vi har sett tidigare i Assassin's Creed, Far Cry och andra serier, får vi här en värld som är stor men tråkig. Du har friheten att utforska den som du vill, men ärligt talat finns det inte mycket som är värt att besöka. Om du inte tycker att det är intressant att bryta malm, fälla träd, skörda frukt, interagera med byar, plundra skeppsvrak eller lägga till i en hamn. Jag kan nästan garantera att du inte kommer att göra det, för förutom dockning utspelar sig varje del av spelet ombord på ditt skepp, vilket innebär att alla dessa extra aktiviteter tillför väldigt lite till upplevelsen av Skull and Bones och presenteras som mycket enkla minispel. Här är jag dock på väg att säga emot mig själv. Bryggorna, den enda delen av spelet som äger rum till fots, är den värsta delen av Skull and Bones. Väl till fots släpps du lös i en hubb som i praktiken bara är samma försäljare på olika platser. Ubisoft kunde ha sparat mycket arbete och resurser på att eliminera fotelementen och istället ha hamnen som en uppsättning menyer som du kan komma åt från ditt skepp. Det jag vill säga till spelets fördel är att möjligheten att attackera alla skepp du stöter på på öppet hav är fantastisk, och eftersom det finns en mängd olika fraktioner och skeppstyper får du vanligtvis en lite annorlunda strid varje gång.

Men det finns tyvärr fler problem. Level-systemet i det här spelet är splittrat. Du kommer inte bara få kontrakt som är fem nivåer högre än ditt nuvarande skepp, vilket gör dem nästan omöjliga att slutföra, utan du kommer också att uppleva tillfällen där slumpmässiga datorkontrollerade skepp är flera nivåer över dig. Skull and Bones vill att du ska uppgradera ditt skepp eller köpa ett nytt skepp för att övervinna detta, men problemet är att de mer kraftfulla och högre nivåerna kräver en högre Infamy-rang eller resurser som bara kan hittas i farligare områden.

Skull and BonesSkull and Bones
Utforskandet försvåras av obalanserat levelsystem.

Till slut fastnar du i en frustrerande cykel där du löser tråkiga kontrakt på låg nivå eller gör galna försök i farliga områden för att få bättre resurser, tills du når endgame, där du förväntas slutföra samma kontrakt och händelser om och om igen för att få mer "premium"-valuta för att kunna skaffa de verkligt sällsynta vapnen och utrustningen. När det gäller galna avstickare är det värt att säga att många fartyg aldrig kommer märka dig förrän du attackerar dem först, men det finns privatpersoner och datorkontrollerade pirater som kommer skjuta ner dig utan en sekunds tvekan, och när detta händer har du två alternativ; respawn vid den senaste hamnen du besökte (vilket kan vara tusentals enheter bort) eller respawn i närheten, vilket vanligtvis kommer vara inom aggroområdet för det fartyg som sänkte dig, vilket innebär att du förmodligen bara blir sänkt igen...

Dessutom finns det inslag av multiplayer. Skull and Bones kan inledningsvis spelas ensam, men bättre resurser och de mest utmanande aktiviteterna (som belönar den bästa bytet) kräver allierade. Det kan handla om att slåss mot enorma havsmonster, plundra hotfulla fort, sänka ökända piratherrar, delta i globala evenemang och till och med jaga skattkartor med PvP-element (spelare mot spelare). När du tar dig an dessa uppgifter behöver du vänner, annars är de praktiskt taget omöjliga att slutföra om du inte har spenderat timmar på att bygga och designa ett skepp på mycket högre nivå. Det här är några av de roligaste aktiviteterna, men de är obevekliga och jag skulle inte bli förvånad om de flesta spelare undviker dem helt och hållet, särskilt eftersom spelet är uruselt på att förklara praktiskt taget alla multiplayer-element.

Skull and BonesSkull and Bones
Är du sugen på detta, så vänta tills priset sjunker rejält.

Det är inte bara de uppenbart dåligt implementerade systemen som är ett problem. Skull and Bones överöser dig ständigt med meddelanden och varningar som aldrig förklaras, och de dyker upp oavbrutet och täcker halva skärmen i processen. Det finns ett antal buggar och udda problem som plågar upplevelsen, inklusive uppdrag som inte funkar, texturer som hoppar fram, dialogalternativ som aldrig visas och så vidare - och många av dessa kräver att du återvänder till spelets huvudmeny för att lösa dem... för att inte tala om krascher. Men även dessa problem är små jämfört med den största bristen i Skull and Bones: Det har alldeles för lite innehåll för att klassas som ett fullprisspel. Med tanke på att det också finns gott om möjligheter till mikrotransaktioner, är det chockerande lite innehåll. Halva kartan är otillgänglig, och när du seglar in i det molniga området tvingar spelet dig att vända om. Det finns bara sju eller åtta skepp att bygga, och vapnen är i stort sett desamma, bara med lite olika visuell estetik och statistik. Om du gillar att klä ut dig kommer du garanterat att ha kul med Skull and Bones, men krävande gamers kommer utan tvekan att se detta spel som något som borde kosta max hälften.

Jag ska säga att jag inte tycker att Skull and Bones är lika ruttet som några av de andra live service-spelen vi sett tidigare. Förutsatt att det överlever några år kan tillägget av nytt innehåll fungera till spelets fördel, fylla ut världen och göra upplevelsen mindre tråkig och repetitiv. Det finns kärnelement som fungerar och har stor potential, men just nu har Ubisoft inte gett dem mycket att stå på, eftersom allt runt omkring dem är dåligt och inte håller den standard man förväntar sig av en AAA-produktion (eller AAAA, som Ubisofts VD alltså hävdar).

Skull and Bones
En utkik som drömst letar efter Sea of Thieves på horisonten.

Om du är sugen eller nyfiken på att köpa Skull and Bones föreslår jag att du antingen väntar på att priset ska sjunka, att det ska läggas till i en mer tillgänglig prenumerationstjänst än Ubisoft+, eller att mer innehåll ska läggas till som en del av live-designen. Eller ännu bättre, hoppa bara återvända till Sea of Thieves. Rares piratäventyr är mycket mer komplett, med engagerande gameplay, kampanjer och utforskande. Och det spelet utannonserades sjukt nog efter att Skull and Bones ursprungligen skulle ha premiär för nästan sex år sedan! Det råder ingen tvekan om att Rare fortfarande erbjuder den klart bästa piratsimulatorn på de digitala haven.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+