Snufkin: Melody of Moominvalley

Snufkin: Melody of Moominvalley

Tove Janssons älskade mumintroll kommer till liv i Hyper Games senaste äventyr, och efter ett par timmar tillsammans med Snusmumriken och Lilla My har vi nu kunnat betygsätta Snufkin: Melody of Moominvalley...

Att recensera spel är inte alltid det lättaste jobbet. Att som 34-årig man försöka bedöma hur bra det senaste Mumin-spelet levererar är liksom inte det enklaste, och att kritisera en produkt som är ämnat för barn har sina uppenbara svårigheter nu när man har passerat 406 månader på denna jord. Jag kan som exempel inte titta på Snufkin: Melody of Moominvalley och The Outlast Trials på samma sätt utan att det blir skevt, och hur underhållen jag själv blir av att ratta runt Snusmumriken är kanske inte det mest väsentliga när man ska undersöka hur Tove Jansson sagoväsen fungerar i digital tappning.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Grafiken och designen är ljuvlig.

För om jag skulle låta den kritiserande recensenten i mig ta fäste så kan man absolut börja klaga på allt från speltid, brist på variation och en något dippande bilduppdatering, men att göra det är förmodligen att missa poängen med vad utvecklaren Hyper Games har försökt att skapa till att börja med. För man eftersträvar inte att underhålla mig, andra vuxna spelare eller de som suktar efter djup spelmekanik i gemytliga miljöer som i fallet Zelda eller Animal Crossing. Nä, man försöker istället förmedla känslan av att vara inuti en saga samt skapa en plats för de minsta lirarna (och Jonas Mäki) att förtrollas av. Och med den infallsvinkeln så kan man inte säga något annat än att Snufkin: Melody of Moominvalley är en fullkomligt underbar upplevelse från start till mål.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Genom att spela musik kan man kommunicera med olika varelser.

Din resa i detta sprudlande äventyr börjar med att du i rollen som Snusmumriken, den avslappnande vandraren klädd från topp till tå i grönt, när denne återvänder med vårens ankomst till Mumindalen. Där det dock tidigare vankades vidder av sprudlande natur och porlande vatten finns numera här istället parker och dammar som håller Moder Natur i schack. Den bästa vännen Mumintrollet går förövrigt inte att hitta någonstans, och det blir således ditt jobb att ta reda på vad som hänt och återställa balansen till dalen.

På din resa mot eftertexterna kommer sedan din väg kantas av diverse olika pussel att lösa och varelser att hjälpa, och det mesta är tämligen enkelt då det inte behövs allt för mycket tankeverksamhet eller fingerfärdighet att ro uppgifterna i hamn. Själva spelbarheten påminner faktiskt en del om ett likande äventyr kallat Wytchwood som lanserades för ett par år sedan, men istället för mörk humor och kluriga tankenötter så får vi här gullighet i drivor blandat med barnvänliga gåtor. Det handlar kort och gott för det mesta om att hitta saker och lämna tillbaka dem till rätt person, och oavsett om det är Snorkfröken som har tappat bort sin guldring eller om det är Sniff som har förlorat sin leksakshund så är det ett liknande koncept som står för dörren gång till gång.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Mårran gör givetvis ett gästspel, och hon är lika missförstådd som alltid.

Detta ständiga sökande efter föremål bryts dock upp av främst två andra moment. För ibland måste du smyga dig igenom olika sektioner utan att bli upptäckt av vakter, och andra gånger måste du spela olika instrument för att nå nya områden. Just stealth-delarna hör sedan förmodligen till spelet mest avancerade moment, och även om de inte är särskilt svåra för en äldre publik så kan man kanske behöva komma till undsättning som förälder eller äldre syskon om de allra minsta behöver hjälp.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Att kringgå parkvakter erbjuder lite utmaning, men du straffas aldrig hårt om du skulle bli fångad.

Sett till presentationen så är det annars snudd på en fullpoängare vi talar om här. För man har verkligen lyckats förvalta ursprungsmaterialet på ett alldeles ypperligt sätt där det ständigt känns som man befinner sig inuti en sagobok, och oavsett om man vandrar runt Mumintrollens ikoniska blåa hus eller letar efter piratskatter på ön där Hattifnattarna bor så känner man inlevelsen pulsera genom skärmen. Musiken är även den briljant, och med stillsamma slag på diverse stränginstrument och ett väl avvägt användande av sång så skapar man en nordisk melodiskatt som ständigt bygger upp en omfamnade och säregen stämning. Ljudbilden överlag förtjänar dessutom lite extra beröm då ljudet av knarrande broar under ens fötter eller ekot från ens munspel låter annorlunda beroende på om man är utomhus eller i en grotta, och det är givetvis sådana små detaljer som gör under för helheten.

Det enda problemet jag har, och det är förmodligen mitt största minus med Snufkin: Melody of Moominvalley, är att det inte förekommer några röstinsatser. Visst, du kan ändra så att texten blir på svenska, vilket förhoppningsvis underlättar för många, men att inte få höra Muminpappans eller Lilla Mys röst mer än i enskilda läten är för mig en miss att hamra hem den där sagokänslan än mer. Nu är jag förvisso inte helt bevandrad gällande läskunnighet hos mindre barn, men det känns som man hade kunnat plocka upp en ännu yngre fanskara om man bara hade gett möjligheten att höra karaktärerna istället för att enbart läsa vad de säger.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Miljöerna är underbara, och här och var väntar sagolika vyer att ta in.

Utöver detta finns det otroligt lite att klaga på. Visst, speltiden är som sagt kanske i minsta slaget då det enbart tar runt 3-4 timmar att klara, men då ska man också ha i beaktande att titeln endast kostar runt 200 kronor att införskaffa. Då hela upplevelsen dessutom bygger på att känna av stämningen så ser jag inte det inte heller som någon omöjlighet att man skulle vilja gå runt och insupa atmosfären även efter att eftertexterna har rullat förbi.

För Snufkin: Melody of Moominvalley är i slutändan ett alldeles ypperligt barnspel som visar respekt mot Tove Jansson livsverk samtidigt som man bjuder in stora som små att utforska Mumindalen på ett sätt som tidigare kanske inte varit möjligt. Man kan såklart välja att peka ut ett par minustecken här och var om man vill, men om jag själv hade haft ett par knattar som gillade sagor och TV-spel så hade jag införskaffat detta magiska lilla äventyr på en gång utan att blinka. Spelet må sedan inte belönas med något av våra allra högsta betyg, men inget annat spel som vi har recenserat här på Gamereactor har förövrigt varit mer värd den speciella utmärkelsen "Mäki tar två", och då vet man såklart att det är bra grejer vi snackar om.

Snufkin: Melody of Moominvalley
Mäki tar två!
8 / 10