Sonic Adventure DX: Director's Cut

Sonic Adventure DX Directors Cut

Sega tar oss tillbaka till Sonics fyra år gamla 3D-debut och spelet Sonic Adventure som nu släppts i oklippt version för Nintendo Gamecube.

Världens snabbaste igelkott har hunnit med mycket på sistone. Sedan Sega släppt honom lös har han fått ett antal egna spel till Game Boy Advance och Gamecube. Och att Sega släpper ett multiplattformspel med Sonic senare i år är ännu ett tecken på att den blåa maskoten är här för att stanna, trots att Sega själva inte haft en aktuell konsol på länge. Nu, efter flipperspel, samlingsutgåvor och plattformsspel, tar Sega oss tillbaka till igelkottens fyra år gamla 3D-debut och spelet Sonic Adventure som nu släppts i oklippt version för Nintendo Gamecube. Gammal skåpmat eller kärt återseende i lyxförpackning? Läs vidare och ta reda på det.

Sonic Adventure DX är alltså en nyversion av det klassiska Dreamcast-spelet. Spelaren får återigen chansen att välja mellan Sonic och hans fyra vänner; Amy, Tails, Knuckles och Big för att grusa Dr. Eggmans onda planer. Sånär som på högre upplösning och stadigare skärmuppdatering har Sonic Team lämnat det huvudsakliga äventyret i sitt originalutförande, något som är både på gott och ont. Visst är det kul av nostalgiska skäl att få återuppleva liret i ett något upphottat skick, med dess ilsnabba banor, roliga sidouppdrag och flummiga atmosfär. Men fyra år är lång tid för ett spel som detta, särskilt då Sega inte rättat till buggarna som Sonic Adventure led av. Då man fortfarande trillar genom texturer och krockar med osynliga väggar känns ordet "Directors Cut" tämligen missvisande.

I och med spel som Jak & Daxter och Ratchet & Clank har hela genren tagit ett par jättekliv framåt i utvecklingen och mycket som kändes fräscht 1999 känns idag förlegat. Att till exempel behöva leta reda på banorna i de stora mellanvärldarna är ofta frustrerande. Och att fysikmotorn ibland sköter väl mycket på egen hand utan inverkan av spelaren, är tillsammans med den bångstyriga kameran ytterligare exempel på att Sonic Adventure blivit gammalt.

Utvecklaren har alltså struntat i att rätta till svagheterna i Sonic Adventure, istället har man koncentrerat sig på att fylla spelet med en hel del roligt extrainnehåll för att locka till sig såväl gamla som nya fans. Förutom att den som har möjlighet kan länka spelet till Sonic Pinball Party och Sonic Advance, har Sonic Adventure utrustats med över 50 miniuppdrag och överraskningar. När äventyret dessutom lurar på tolv klassiska, perfekt överförda Sega Game Gear-spel, är det ännu tydligare att Sega flörtar ogenerat med framför allt deras äldre fans.

Frågan är då förstås om allt detta extramaterial överväger spelets förlegade huvudäventyr. Tyvärr måste jag svara nej och kan bara rekommendera Sonic Adventure DX till spelare som verkligen älskade originalet och tror sig säkert kunna få ut lika mycket av spelet idag, utan att störa sig på dess brister som idag blivit allt mer påtagliga. Visserligen är det kul att Sega slängt in en del nytt innehåll, men allt detta borde du hinna gå igenom under en kväll om du hyr spelet.

Sonic Adventure DX: Director's Cut
Sonic Adventure DX: Director's Cut
Sonic Adventure DX: Director's Cut