Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sonic Superstars

Sonic Superstars

Vi har spelat den nostalgiska återkomsten av Segas maskot och hansvänner, och rusat igenom ett par zoner med igelkotten, Tails, Knuckles och Amy...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sonic Superstars hölls överraskande hemligt fram till Summer Game Fest och eftersom Sonic Frontiers (som betyder "3D-evolutionen av serien") fortfarande är nytt och kommer få extra innehåll framöver, var det både naturligt och spännande att se att det nya spelet är en återgång till seriens sidoscrollande ursprung, något fansen tydligt längtade efter sedan de fått smak för Sonic Mania.

Sonic Superstars
Detta är verkligen en ny version av Mega Drive-Sonic.

Jag spelade ungefär en halvtimme av spelet till Playstation 5. Även om explosionen av starka kulörer och ljud (som du såg i trailern) naturligtvis var det första som fångade allas uppmärksamhet vid Sega-montern på SGF Play Days, var det för mig omedelbart efteråt återkomsten av designen från skaparen Naoto Oshima som verkligen fick detta att fungera som en klassisk Sonic-upplevelse.

De fyra huvudpersonerna (jag tror fler kan låsas upp, både spelbara och ruskprickar, till och med den där Fang-skurken som jag ärligt talat inte kom ihåg från Game Gear-tiden) har de rätta proportionerna, uttrycken och animationerna. Man vill krama den rundade Sonic, Tails är så bedårande att den moderna pälseffekten inte alls stör, Knuckles är lika kaxig men sympatisk som alltid, och klassiska Amy Rose i sin gröna klänning och orange kjol kan faktiskt bli min favorit Sonic-karaktär någonsin. De har alla naturligtvis unika förmågor och små skillnader i sitt gameplay, där Tails kan flyga runt, Knuckles kan sväva i Superman-stil och Amy kan dubbelhoppa medan hon har sköldar.

Detta är en annons:
HQ

I en intervju som snart kommer publiceras berättade producenten Takashi Iizuka gärna om hur Oshima var med redan från början, från de tidigaste designfaserna av det här spelet till den punkt där hela spelet blev till, medan han diskuterade med honom hur man skulle ta sig an ett nytt sidoscrollande spel.

Men ett modernt spel behöver alltid några justeringar av mekaniken, och även om alla de klassiska dragen finns där, och även om det kommer kunna spelas tillsammans av upp till fyra spelare (endast lokalt samarbete via soffan, och du kommer inte att kunna köra samma karaktärer för att mjölka strategiska synergier), är det inte det som är viktigaste här. Det är istället Emerald Powers, en form av förvandling (oavsett karaktär) som gör att du kan ta dig igenom nivåerna eller möta fienderna på nya sätt. Det finns en hjulmeny för dem, och i mitt fall kunde jag använda Liquid Tales för att klättra upp för ett vattenfall i bästa Zora Armour Link-stil, och Multiple Sonics för att svepa genom hela skärmen.

Den nya världen vi kommer få utforska heter North Star Islands. Innan du försöker "övertänka"" detta, kan jag bekräfta direkt från Iizuka att detta är helt orelaterat till Sonic Frontiers historia, universum eller tidslinje. Jag fick spela några akter ur två zoner: Bridge Island och Speed Jungle, och båda har unika element att lägga till dina klassiska Sonic-ramper, loopar, fallande plattformar och bumpers, för att inte tala om den tillfälliga växlingen till bakgrunden med mera. Dessa nytillkomna element hittades dock mest i de tropiska banorna, med krokiga rep som du kan klättra på och vinrankor som kastar dig uppåt för att nå högre nivåer. De utspridda minibonusbanorna där du måste fånga Chaos Emerald var dock det jag gillade mest som små teleporterande pauser, med både sidledsrullning och nu även enkla 3D-utmaningar som du ska tidsattackera för att få medalj.

Detta är en annons:
Sonic Superstars
Sonics vänner brukar vara det sämsta med Sonic-spelen, men detta tycks bli ett undantag.

Efter att ha hanterat en mech-haj och en ny version av klassiska Robotnik (Eggman) var min session över och jag lämnade Playstation 5-handkontrollen för att prata med producenten. Spelet släppas även till PC, Switch och Xbox någon gång under hösten, och med tanke på hur bra det ser ut, känns och redan nu fungerar - är det härmed officiellt ett av mina mest efterlängtade plattformsspel under 2023.

Relaterade texter

Sonic SuperstarsScore

Sonic Superstars

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gubben som i början av 90-talet designade Sonic som karaktär har tillsammans med sin tredjepartsstudio utvecklat igelkottens senaste äventyr...



Loading next content