hårdvarurecensioner

Sony Playstation Pulse Explore

Sonys haussade PS5/PS Portal-buds har anlänt och redaktionens egen ljudgalning har naturligtvis delat ut betyg...

Formfaktorn är märklig. Bara märklig. Jag begriper inte riktigt de "vingar" som Pulse Explore utrustats med och trodde nog initialt att den vita flärpen (som ser ut som en pappersbit) skulle hjälpa till med att "klicka fast" Pulse Explore i innerörat, men så är det alltså inte. Vingarna ska peka framåt snarare än vridas uppåt vilket för mig känns mer naturligt självklart och gör att de sitter bättre, men det är så det är tänkt från Sonys håll. Detta informeras jag som användare inte om från vare sig produktförpackningen eller den medföljande installationsguiden, heller. Jag tvingades Googla och leta mig fram för att se hur det var tänkt att de ska sitta och trots detta sitter Pulse Explore inte särskilt bra i mina öron. Efter att ha recenserat över 30 par in ear-lurar har jag tyvärr inte stött på särskilt många par som jag anser har sämre passform än dessa, och det känns mer än lovligt märkligt eftersom Sony brukar vara fokuserade på passform, ergonomi och finurlig design som optimerar prestandan.

PlayStation Pulse Explore
Playstation Link är supersmidigt men räckvidden är inte särskilt bra.

Sony Playstation Pulse Explore är, om du sovit under en sten de senaste månaderna, Sonys nya Playstation 5-buds som naturligtvis är trimmade för att optimera din spelupplevelse. Tanken är såklart att erbjuda ett alternativ till de som kanske inte vill ha ett fullstort over ear-headset på skallen när de spelar på sin PS5:a och jag uppskattar helt klart initiativet. Om du avser nyttja dessa lurar båda till musiklyssning via din mobiltelefon samt gaming via PS5 skulle jag absolut rekommendera dig att kika på någon annan modell, då de verkligen inte är särskilt musikaliska. Det finns gott om diskant här och kontrollen i de högra frekvensområdena är god tack vare de magnetiska elementen. Det finns fock för lite bas, basen känns för tunn och lite forcerad och mellanregistret är platt och saknar kropp. Dynamiken haltar, tyvärr. Rakt igenom. De är dock bättre för gaming, såklart, och bevisligen 100% tunade för spelande och inget annat.

Jag har under morgonen (samt gårdagen) spelat Marvel's Spider-Man 2, God of War: Valhalla, Fortnite, Tekken 8 samt Call of Duty: Warzone med Pulse Explore i skallen och de har presterat ganska väl i samtliga titlar. Detaljrikedomen som de förmedlar är det verkligen inget fel på och ljudet känns distinkt och tydligt utan att bli för vasst. Batteritiden är inget vidare, dock. Jag har fått ut cirka fyra timmar per laddning här och jämfört med många andra in ear-lurar som vi recenserat det senaste året är det undermåligt. Tio timmar känns idag som standard när det kommer till in ear-buds i denna prisklass. Det finns dessutom ingen aktiv brusreducering i dessa lurar vilket känns som en absolut självklarhet när vi pratar om lurar för 2700 kronor.

Som spellurar är Pulse Explore godkända, inte mer. De låter helt okej och de levereras i ett stilfullt och originellt utformat etui (som dock tar onödigt mycket plats) men de saknar musikaliteten som krävs inom detta segment idag, de är märkligt utformade och sitter därför inget vidare i min skalle, innehåller ingen ANC och har dessvärre relativt klen batteritid. Sony kan bättre än såhär.

6 / 10
+
Delar designspråk med PS5 och Dualsense, gott om kontroll i de högre frekvenserna, smidiga touch-funktioner