En ny rapport från Sony avslöjas nu att Playstation-divisionen kommer börja använda AI och maskininlärning för att göra spelutvecklingen snabbare och billigare. I rapportens inledning skriver COO och CFO Hiroki Totoki:
"We are bolstering technologies that can help creators engage in maximizing the value of their IP in efficient, high-quality ways, including sensing and capturing as well as real-time 3D processing, AI, and machine learning. Building on these initiatives, we are moving toward solutions for delivering our IP rapidly and at low cost to a broader range of fans."
I rapporten framgår också att Insomniac Games använde maskininlärning i produktionen av Marvel's Spider-Man 2 i och med "voice-recognition software" som gjorde det möjligt att automatiskt synkronisera undertexterna med karaktärernas dialog, vilket "significantly shortening the subtitling process".
Dessutom säger Hiroki Totoki att Sony i Indien nu undersöker hur de kan använda AI och maskininlärning för att "shorten the dubbing and translation processes".
AI och maskininlärning har varit ett kontroversiellt ämne i spelbranschen under längre tid, särskilt i kölvattnet av 2023, där tusentals förlorade sina jobb (inte främst på grund av AI dock). Att Playstation-divisionen nu anammar dessa tekniker har redan diskuterats flitigt i sociala medier, där många menar att det definitivt inte slutar här, och att spel riskerar att bli allt mindre verk av mänskliga händer.