Svenska
Gamereactor
nyheter

Sony säger att de tänker använda AI inom spelutveckling för att snabba på proceduren

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En ny rapport från Sony avslöjas nu att Playstation-divisionen kommer börja använda AI och maskininlärning för att göra spelutvecklingen snabbare och billigare. I rapportens inledning skriver COO och CFO Hiroki Totoki:

"We are bolstering technologies that can help creators engage in maximizing the value of their IP in efficient, high-quality ways, including sensing and capturing as well as real-time 3D processing, AI, and machine learning. Building on these initiatives, we are moving toward solutions for delivering our IP rapidly and at low cost to a broader range of fans."

I rapporten framgår också att Insomniac Games använde maskininlärning i produktionen av Marvel's Spider-Man 2 i och med "voice-recognition software" som gjorde det möjligt att automatiskt synkronisera undertexterna med karaktärernas dialog, vilket "significantly shortening the subtitling process".

Dessutom säger Hiroki Totoki att Sony i Indien nu undersöker hur de kan använda AI och maskininlärning för att "shorten the dubbing and translation processes".

AI och maskininlärning har varit ett kontroversiellt ämne i spelbranschen under längre tid, särskilt i kölvattnet av 2023, där tusentals förlorade sina jobb (inte främst på grund av AI dock). Att Playstation-divisionen nu anammar dessa tekniker har redan diskuterats flitigt i sociala medier, där många menar att det definitivt inte slutar här, och att spel riskerar att bli allt mindre verk av mänskliga händer.

Sony säger att de tänker använda AI inom spelutveckling för att snabba på proceduren
Hur ser du själv på saken?


Loading next content