Singleplayerdelen i PS4-spelet Killzone: Shadow Fall renderas i 1920x1080p. Det gör däremot inte multiplayerkomponenten som skalas upp till 1080p eftersom Guerrilla prioriterade optimal skärmuppdatering i det fallet. Trots detta valde Sony America att marknadsföra multiplayerdelen i spelet som ett spelläge som renderades i 1080p, något som nu resulterat i att man blivit stämda för falsk marknadsföring. En herre i Kalifornien vid namn Douglas Ladore blev så trött på Sonys försök att sälja på han ett spel som "fuskade" med renderingen av native-upplösningen att han helt enkelt tog hjälp av en advokat för att försöka suga åt sig lite snabba cash. Det var bland annat på spelets officiella hemsida som det stod att spelare över hela världen skulle kunna njuta av intergalaktiskt krigande i native-upplösningen 1080p, något som Douglas tydligen köpte med hull och hår.
"Unfortunately, Sony's marketing and on-box representations turned out to be nothing more than fiction".
Via Guerrilla Games hemsida har spelets producent Poria Torkan försökt förklara skillnaden mellan upplösning och upplösning:
"In both single-player and multiplayer, Killzone: Shadow Fall outputs a full, unscaled 1080p image at up to 60 frames per second. Native is often used to indicate images that are not scaled; it is native by that definition. In Multiplayer mode, however, we use a technique called 'temporal reprojection,' which combines pixels and motion vectors from multiple lower-resolution frames to reconstruct a full 1080p image. If native means that every part of the pipeline is 1080p then this technique is not native."
Douglas vägrar dock lyssna. Han ska ha 35 miljoner kronor som plåster på såren för att hans spel inte renderas i maskinens maxupplösning, och han ska ha sina pengar nu!